בתוך יממה: שני מדענים איראנים נמצאו מתים בתאונות מסתוריות

שני המדענים שנהרגו מצטרפים למדען שנמצא מת בשבוע שעבר, והוגדרו במדינה השיעית כ"שהידים" | המדען האחרון נהרג "בזמן שהיה במשימה" ופעל גם הוא ביחידת התעופה והחלל של משמרות המהפכה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/06/22 08:37 יד בסיון התשפב

בתוך יממה: שני מדענים איראנים נמצאו מתים בתאונות מסתוריות
איראן, צילום: shutterstock

באיראן דווח אמש כי עלי קמאני, לוחם ביחידת התעופה והחלל של משמרות המהפכה, נהרג אתמול בתאונת דרכים בעת שהיה עסוק במשימה בעיר ח'ומיין שבמזרח המדינה, הוא הוגדר כשהיד. הבוקר (ב') דווח במדינה השיעית על לוחם נוסף מאותה יחידה שמת גם הוא. מדובר במוחמד עבדוס, שעבד בחברת "סימנם". על פי בסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" הוא נהרג בזמן משימה והוגדר גם כן כשהיד.  

שורה של מקרי מוות אחרים באיראן בחודש האחרון

בתחילת השבוע שעבר דווח על שני מדענים איראנים שמצאו את מותם בנסיבות מסתוריות. הראשון הוא ד"ר איוב אנטזארי, מבכירי התעופה והחלל באיראן שנמצא ללא רוח חיים מסיבה שאינה ידועה. המדען הבכיר היה אחראי על מספר פרויקטים גדולים. 

מספר ימים קודם לכן דווח כי ד"ר קמרן מלאפור, מומחה לגרעין שעבד במתקן נתנז במחוז איספהאן נמצא אף הוא ללא רוח חיים כשכל הפרטים על הסיבות למותו אינם ידועים. מתקן נתנז, בו עבד ד"ר מלאפור הוא אחד ממתקני הגרעין החשובים באיראן, ובשל כך היה יעד להתקפות ותקריות רבות בשנים האחרונות.

מקרים אלה מצטרפים לשורה של מקרי מוות אחרים באיראן בחודש האחרון. בשיחת תיאום ביטחונית בין ישראל לגורמי ביטחון בארצות הברית שנערכה לפני כשבועיים, הודתה ישראל בביצוע החיסול של קצין כוח קודס ממשמרות המהפכה, חסן סיאד ח'ודאיארי, מספר ימים קודם לכן, פרסם בעיתון ה"ניו יורק טיימס". אמנם ישראל לא התייחסה באופן רשמי לאירועים, אבל על פי הדיווח הודתה כי היא עומדת מאחורי החיסול.

מפקד משמרות המהפכה, הגנרל חוסיין סלאמי, נשבע בשבוע שעבר לנקום את מותו של הקצין. סלאמי ביקר אצל משפחתו של הקצין שחוסל בלב טהרן, ואמר כי "היישות הציונית עומדת מאחורי החיסול, אנחנו נשבעים לנקום את מותו". עוד הוא אמר: "מותו בגבורה הקנה לו תהילה אדירה בעולם. האויבים עקבו אחריו מדלת לדלת במשך שנים - מלב הבית הלבן ותל אביב עד שרצחו אותו בלב טהראן".

אתמול: סוכל ניסיון פיגוע ביעדים ישראליים בטורקיה

גורמי ביטחון ישראלים בשיתוף פעולה עם המודיעין הטורקי סיכלו בחודש האחרון פיגוע משמעותי שתכננה רשת סוכנים איראניים נגד יעדים ישראליים על אדמת טורקיה. כך אישרו אתמול גורמים בכירים בישראל. 

מזה שבועות, וביתר שאת מאז האשמתה של איראן את ישראל במותו של הקצין חסן סיאד ח'ודאיארי לפני כחודש, גובר החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם. לפני כשבועיים, המל"ל ומערכת הביטחון חידדו את אזהרת המסע לטורקיה והבהירו כי מדובר במדינה ברמת סיכון גבוהה לישראלים בימים אלו. זאת, לאור הערכה כי בכוונת האיראנים לפגוע בישראלים בזירה.