אחרי שרע"מ החרימו את הקואליציה: סער משך את החוק

בעקבות החרם של רע"מ וחוסר שיתוף הפעולה מצד האופוזיציה, לקואליציה לא היה רוב והם נאלצו למשוך את החוק על החלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון | סמוטריץ': "לא נהיה הקביים של הקואליציה הזאת"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 30/05/22 16:48 כט באייר התשפב

אחרי שרע"מ החרימו את הקואליציה: סער משך את החוק
גדעון סע. המתריע, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התקפלות נוספת בקואליציה: לקואליציה לא היה רוב היום אחרי שהבוקר (ב') רע"מ החרימו את הקואליציה וכל ראשי המחנה הלאומי הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הקואליציה על כל נושא שהוא, במטרה להפיל אותה, שר המשפטים גדעון סער משך את החוק להחלת תקנות החוק הישראלי על יהודה ושומרון. 

סמוטריץ' אמר על החרם: "זו כבר לא ממשלת עבאס אלא ממשלת בנט טיבי, מה שטיבי רוצה שיעבור עובר מה שלא, לא עובר, לא נהיה הקביים של הקואליציה הזאת". גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו התייחס להחלטה ואמר כי: "אזרחי ישראל מרגישים שהממשלה נשמטת מתחת לרגליהם"

נזכיר כי הבוקר חברי סיעת רע"מ איימו שלא להצביע היום עם הקואליציה ולפגוע בחוק חיוני. מה שהביא את רע"מ לאיום הזה הם אירועי יום ירושלים שהתרחשו אמש בבירה, החל מהנפת דגל ישראל בהר הבית ועד למתווה צעדת הדגלים שעברה בשער שכם. בנוסף, זעם רב במפלגה על, "חוק הדגל" שאושר אמש בוועדת שרים לענייני חקיקה ומטרתו לאסור על הנפת דגל אש"ף.

גם ביבי התייחס להחלטה ואמר כי: "אזרחי ישראל מרגישים שהממשלה נשמטת מתחת לרגליהם"

עבאס לחדשות כיפה: נראה אם נצביע עם הקואליציה

בשיחה עם חדשות כיפה אומר יו"ר מפלגת רע"מ חבר הכנסת מנסור עבאס, "נראה אם נצביע עם הקואליציה היום". החוק אליו מתנגדים ברע"מ ויעלה היום להצבעה הוא חוק שמאריך את תקנות החוק הישראלי על יהודה ושומרון. בקואליציה מקווים גם הפעם להיעזר בקולות האופוזיציה הימנית.

חוק הדגל שעבר אמש הוצע על ידי חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד, כהן אמר על החוק כי, "סוף להסתה ולצביעות, כן לריבונות! החוק שלי לאיסור הנפת דגלי אויב, כולל דגלי הרשות הפלסטינית, במוסדות הממומנים על ידי המדינה, אושר על ידי רוב בוועדת השרים לחקיקה. הנפת דגלי הרשות הפלסטינית, שמעודדת רצח יהודים, אסור שתקרה במדינה ריבונית".

מה המשמעות של החלת התקנות?

1. לא ניתן יהיה להעמיד לדין ישראלים בגין עבירות פליליות שבוצעו באיו"ש בבתי משפט בישראל.  
2. לא יהיה מנוס מלהעמיד לדין ישראלים שביצעו עבירות ביו"ש במערכת השיפוט הצבאית (עבריין שהורשע ייאלץ לרצות את עונשו בבתי כלא באיו"ש בלבד).
3. אסירים ביטחוניים ידרשו לעבור לבתי כלא צבאיים באיו"ש (אין כאלה).
4. המשטרה לא תהיה מוסמכת לחקור ביו"ש בגין מעשים שבוצעו בישראל.
5. למשטרה לא תהיה סמכות לעצור ישראלי שביצע עבירה פלילית בישראל וחמק לתוך תחומי יו"ש. מצב זה עלול להפוך את היישובים ביו"ש לעיר מקלט לעבריינים ישראליים.
6. תישלל מישראלים תושבי יו"ש הזכות לביטוח בריאות ממלכתי, הזכות להימנות על חברי לשכות עורכי הדין, וזכויות נוספות במסגרת דברי חקיקה המגדירים תחולה גם על אזרחים ישראלים המתגוררים באיו"ש (כדוגמת: חוק הכניסה לישראל; חוק הביטוח הלאומי; חוק שירות בטחון; פקודת מס הכנסה; חוק מרשם האוכלוסין; חוק אימוץ ילדים ועוד).
7. פקיעת סמכויותיהם של גורמים נוספים ביחס לישראלים המתגוררים באיו"ש: רשות המסים, המרכז לגביית קנסות, רשויות ההוצאה לפועל ועוד.