עליית מדרגה: דיווחים – רוסיה תקפה בנשק כימי במריופול

התקשורת באוקראינה מדווחת כי מל"טים רוסיים פיזרו גז סארין מעל מריופול, בה נערכים קרבות עזים בשבועות האחרונים, במטרה להוציא את החיילים האוקראינים מהעמדות

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/22 10:09 יא בניסן התשפב

עליית מדרגה: דיווחים – רוסיה תקפה בנשק כימי במריופול
ההרס בחארקוב, צילום: depositphotos

הקרבות העזים במריופול נמשכים ורוסיה מגבירה את מאמציה לכבוש את העיר הנצורה, הסובלת ממשבר הומניטרי קשה עקב התמשכות המלחמה. אתמול (ב') דווח בתקשורת האוקראינית כי מל"טים רוסים פיזרו גז סארין מעל עמדות של הצבא האוקראיני בעיר במטרה להוציא את הלוחמים מעמדותיהם.

הדיווחים על שימוש בנשק כימי טרם קיבלו אישוש במערב, ועד כה היחידים שדיווחו על כך הם האוקראינים, על ידי אמצעי התקשורת ובהודעה רשמית של שגרירות אוקראינה בטורקיה. בפנטגון ובמשרד החוץ הבריטי הודיעו כי הם עוקבים אחר הדיווחים, אך עדיין לא אישרו את אמיתותם. 

גורמי מודיעין מערביים הביעו חששות ממשיים בימים האחרונים כי רוסיה מתכננת להשתמש בנשק כימי, מה שעלול לשנות את תמונת המלחמה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אף איים כי במידה וייעשה שימוש בנשק לא קונבציונאלי, הדבר יוביל להתערבות צבאית של נאט"ו במלחמה.  

הכנות למתקפת ענק במזרח אוקראינה

בתוך כך, מתרבות הידיעות על ריכוז מאסיבי של כוחות רוסיים במזרח אוקראינה, וטורי ענק של מאות משוריינים, טנקים ואף מטוסי קרב נצפו פרוסים בקרבת הגבול, לקראת מה שנדמה כמתקפת ענק שצפויה בימים הקרובים. 

הצבא הרוסי צמצם משמעותית את נוכחותו בצפון אוקראינה ולמעשה ויתר על כיבוש בירת אוקראינה קייב, אולם כעת נראה כי הכוחות שנסוגו מצפון אוקראינה הועברו למזרח המדינה, לקראת מתקפה קשה שצפויה בימים הקרובים. לפי דיווחים, רוסיה מעוניינת לכבוש את מזרח אוקראינה, בדגש על המחוזות הבדלניים לוהנסק ודונייצק, כמו גם את רצועת החוף הדרומית של אוקראינה, ובכך ליצור רצף טריטוראלי מרוסיה ועד חצי האי קרים, אותה סיפחה כבר ב-2014.