בריחת המחבלים מכלא גלבוע: בכירים בשב"ס עלולים להיפגע ממסקנות ועדת הבדיקה

חצי שנה לאחר שהחלה את עבודתה, ועדת הבדיקה הממשלתית בראשות השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, סיימה את שלב שמיעת העדויות הראשון. על בסיס הראיות 4 בכירים עלולים להיפגע | "אין בכך כדי לומר בהכרח מה יהיו המסקנות הסופיות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/03/22 12:10 כח באדר ב'

בריחת המחבלים מכלא גלבוע: בכירים בשב"ס עלולים להיפגע ממסקנות ועדת הבדיקה
כלא גלבוע, צילום: פלאש 90

בחודש אוקטובר 2021 ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת המחבלים מבית הכלא גלבוע החלה את עבודתה. במהלך החודשים האחרונים שמעו חברי הוועדה בראשות השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין עדויות רבות ועיינו בחומר הראיות הרב. 

הבוקר (ה') הסתיים שלב שמיעת העדויות הראשון. על בסיס הראיות שלפניהם, סבורים חברי הוועדה כי ארבעה ממלאי תפקיד בשב"ס עלולים להיפגע ממסקנותיה והמלצותיה: רב גונדר קטי פרי, נציבת בתי הסוהר; גונדר מוני ביטן, סגן הנציבה ומפקד אגף הביטחון והמבצעים; גונדר אריק יעקב, מפקד מחוז צפון; וגונדר משנה פרדי בן שטרית, מפקד בית הסוהר גלבוע. "על כן החלטנו לתת להם זכות טיעון בעניין. אין בכך כדי לומר בהכרח מה יהיו המסקנות הסופיות של הוועדה", נמסר הבוקר.

בוועדה לא התעלמו מכך שבשנים 2019–2020 התנהל השב"ס ללא נציב קבוע, אלא בפיקוד ממלא מקום שמינויו הוארך מעת לעת. רק בתחילת 2021 התמנתה נציבה חדשה, התחלף הפיקוד הבכיר בארגון והחל תהליך שנועד לשיפור פעולת הארגון. נוסף על כך, השב"ס פעל בשנים האחרונות בתנאי תקציב מורכבים: לא אושר תקציב מדינה לשנת 2020 ,והתקציב לשנת 2021 אושר רק לאחר הבריחה. חברי הוועדה ציינו נציין גם את מגפת הקורונה שהשפיעה על הקשב הארגוני ועל התנהלות השב"ס ביומיום.

לצד זאת ציינו חברי הוועדה כי נפלו, לכאורה, ליקויים שונים בשירות בתי הסוהר. חלקם מתרכזים באירוע הבריחה, חלקם בסוהרוּת בסיסית, חלקם בהתנהלות מערכים מקצועיים מסוימים בשב"ס, חלקם בתרבות ארגונית, וחלקם בסוגיות כלליות אחרות. "אנו מתכוונים לדון בכל אלו בדוח הסופי", אמרו.

בריחת האסירים מכלא גלבוע:

רב גונדר קטי פרי עלולה להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה סופית כי במילוי תפקיד נציבת בתי הסוהר –

  1. לא הביאה במהלך פעילותה השוטפת לכך שלמניעת בריחות ממתקני כליאה יינתנו קשב מבצעי וקשב מודיעיני במידה מספקת לנוכח חשיבות הסוגיה באיומי הייחוס של הארגון.
  2. לא פעלה כנדרש להתאים על בסיס המידע שנצבר בשירות בתי הסוהר, את דרכי הפעילות של השב"ס בכלל, ושל גופי המטה בשב"ס בפרט, למניעת בריחות ממתקני כליאה.
  3. לא ביקרה כיאות את סגל הפיקוד הכללי של שירות בתי הסוהר בכל הנוגע למניעת בריחות ממתקני כליאה.

גונדר מוני ביטן עלול להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה סופית כי במילוי תפקיד ראש אגף הביטחון והמבצעים, ובהמשך גם בתפקיד סגן הנציבה –

  1. לא הביא במהלך פעילותו השוטפת לכך שלמניעת בריחות ממתקני כליאה יינתנו קשב מבצעי וקשב מודיעיני במידה מספקת לנוכח חשיבות הסוגיה באיומי הייחוס של הארגון.
  2. לא פעל כנדרש להתאים על בסיס המידע שנצבר בשירות בתי הסוהר, את דרכי הפעילות של השב"ס בכלל, ושל גופי המטה שבפיקודו, ובייחוד אגף הביטחון והמבצעים, ובו חטיבות המודיעין והביטחון, למניעת בריחות ממתקני כליאה.
  3. לא פיקח כיאות על ההתארגנות, ההיערכות, הדריכות, הכוננות והפעולה התקינה של שירות בתי הסוהר, ובייחוד של אגף הביטחון והמבצעים, בכל הנוגע למניעת בריחות ממתקני כליאה.

גונדר אריק יעקב עלול להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה סופית כי במילוי תפקיד מפקד מחוז צפון בשירות בתי הסוהר –

  1. לא פעל בעצמו ומול אנשי מטה המחוז, בעיקר באג"ם ובמודיעין, לשפר את פעולת בית הסוהר גלבוע בהתאם ללקחי בקרות מבצעיות, ולתת מענה לפערים שנמצאו בבית הסוהר גלבוע בנושאים שנוגעים למניעת בריחות מבית הסוהר.
  2. ב. לא פעל כנדרש להתאים על בסיס המידע שנצבר במחוז צפון, את דרכי הפעילות של מחוז צפון בכלל ושל גופי המטה שבפיקודו, ובפרט קציני המודיעין והמבצעים, למניעת בריחות ממתקני כליאה.
  3. לא פיקח כיאות על ההתארגנות, ההיערכות, הדריכות, הכוננות והפעולה התקינה של מחוז צפון בכל הנוגע למניעת בריחות ממתקני כליאה.

גונדר משנה פרדי בן שטרית עלול להיפגע אם הוועדה תגיע למסקנה סופית כי במילוי תפקיד מפקד בית הסוהר גלבוע –

  1. לא פיקח כיאות על ההתארגנות, ההיערכות, הדריכות, הכוננות והפעולה התקינה של בית הסוהר גלבוע בכל הנוגע למניעת בריחות מבית הסוהר.
  2. לא פעל כנדרש להתאים על בסיס המידע שנצבר בבית הסוהר גלבוע, את דרכי הפעילות של בית הסוהר: גופי הפיקוד והמטה, ובייחוד קציני המודיעין והמבצעים, ושאר המשרתים בבית הסוהר – למניעת בריחות מבית הסוהר.
  3. לא טיפל מקצועית ופיקודית במידה הנדרשת בליקויים, פערים והערות מבצעיות בנוגע לאיום הבריחה, בין היתר אלו שעלו בלקחי בקרות מבצעיות.

השר בר-לב: "אמתין לסיום עבודתה ולדוח הסופי"

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הגיב למסקנות הראשוניות של הוועדה: "בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע היא ללא ספק כשל חמור בתפקוד שרות בתי הסוהר. האזהרות שניתנו הן כלי עבודה נוסף במסגרת תהליך הבדיקה וחקר האמת, לצד שמירה על זכות הטיעון והצגת מידע משלים של המעורבים.
אמתין לסיום עבודתה ולדוח הסופי, אפעל על-פי המלצותיה כפי שהבטחתי ערב הקמתה. כמו כן, מאז הבריחה איננו שוקטים על השמרים. פעלתי ואני פועל ומבצע מאז, מהלכים רבים על מנת להבטיח שמקרה כזה לא יישנה".

עוד הוסיף השר: "חשוב שלא נשכח שאירוע בריחת האסירים מבית כלא גלבוע  חשף גם הזנחה ממשלתית חמורה ומסוכנת של שנים שפגעו והובילו לבעיות רבות בשירות בתי הסוהר".

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן