המצור על מריופול מחריף, 13 אלף אזרחים פונו מאזורי הלחימה

הלחימה בין רוסיה לאוקראינה מתעצמת: תושבים בעיר הנצורה מריופול מדווחים כי אין להם גישה למים נקיים מעל לשבוע | בנט וזלנסקי שוחחו, גורמים בישראל מביעים פסימיות לאפשרות לערוך שיחות משא ומתן בירושלים עם פוטין וזלנסקי

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/22 07:31 י באדר ב'

המצור על מריופול מחריף, 13 אלף אזרחים פונו מאזורי הלחימה
העיר מריופול, צילום: shutterstock

היום ה-18 למלחמה בין רוסיה לאוקראינה: כמעט 13,000 אזרחים אוקראינים הצליחו להתפנות אמש (ש') מאזורי הלחימה באוקראינה. בעיר מריופול, כך על פי שר התשתיות האוקראיני אולכסנדר קוברקוב, ישנה "קטסטרופה הומניטרית: ללא גז, חום, חשמל, מים וכמעט ללא תקשורת סלולרית".

סגנית ראש הממשלה אירינה ורשצ'וק אמרה כי על אף 13,000 הנמלטים, איש לא הצליח להימלט אתמול ממריופול שבדרום אוקראינה והאשימה את הכוחות הרוסיים בחסימת הדרכים. כזכור, בנט, וזלנסקי שוחחו אמש (ש') פעם נוספת. השיחה, שנמשכה יותר משעה, עסקה בדרכים להפסיק את הלחימה באוקראינה ובמאמצים שעושה ישראל בעניין.

לפי הדיווחים, גורמים בישראל הביעו פסימיות לגבי קיום פגישות משא ומתן בירושלים: "אנחנו מוכנים לסייע בכל דרך שהם יבקשו, אבל, לפי הערכות, לא סביר שהרוסים יסכימו. בעבר פוטין שלל את הרעיון להיפגש עם זלנסקי בישראל".

זלנסקי: "ישראל בהחלט יכולה לארח את השיחות"

מוקדם יותר, זלנסקי הציג אפשרות לפיה שיחות מו"מ יערכו בירושלים. גורמים בירושלים אומרים כי פוטין אכן שוקל את ההצעה, אך עוד לא ברור מה תהיה תשובתו. לדבריהם: "מוקדם להעריך מה הסיכוי של היוזמה". 

"מקווה להשפעות משמעותיות וחיוביות מצד ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט על השיחות עם רוסיה", אמר זלנסקי. "לגבי ראש הממשלה בנט - אנחנו באופן עקרוני, ואני באופן אישי, מתייחס באופן חיובי לעזרה של כל אחד במשא ומתן. עם זאת, אני אינני מתייחס למר בנט כאל 'כל אחד', כי אני חושב שיש ביכולתו למלא תפקיד חשוב. כי ישראל בהחלט יכולה למלא תפקיד כזה (לארח את השיחות) ובייחוד ירושלים. אני חושב שכן, ואמרתי את זה למר בנט".

שר ההגנה האוקראיני: "ישראל מגלה ניתוק בלתי מוסבר וחוסר רצון לבחור צד במלחמה באוקראינה"

מעט לפני ההודעה שיצאה מטעמו של בנט, שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב, תקף בחשבון הפייסבוק שלו: "ישראל מגלה ניתוק בלתי מוסבר וחוסר רצון לבחור צד במלחמה באוקראינה. זה יגרום לחוסר אמון הולך וגובר עוד הרבה מאוד שנים (עם אוקראינה) כי אנחנו ננצח - אין ספק. איתכם או בלעדיכם. מה אתם יכולים לעשות? אתם מאוד משפיעים, בישראל אתם יכולים להביע את עמדתכם בצורה אקטיבית יותר".