הרצוג מסכם את ביקורו בטורקיה: "נכנסתי לתהליך הזה בצורה מפוכחת"

הנשיא יצחק הרצוג מסכם את ביקורו בטורקיה ואומר: "אנו כמובן לא שוכחים את העבר, אבל מסתכלים על העתיד". גורם בפמליית הנשיא אמר כי סוגיית השגרירים לא עלתה וכי היא תדון בהמשך

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/03/22 11:04 ז באדר ב'

הרצוג מסכם את ביקורו בטורקיה: "נכנסתי לתהליך הזה בצורה מפוכחת"
הרצוג וארדואן, צילום: חיים צח / לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג המריא אתמול (ד') לטורקיה, בהזמנתו של הנשיא ארדואן. הרצוג ורעייתו נחתו והתקבלו בכבוד גדול, והבוקר (ה') ערך הנשיא תדרוך לכתבים לסיכום ביקורו בטורקיה ואמר: "אני מקווה שמכאן הונחה תשתית לפיתוח יחסים והתקדמותם לכיוון חיובי".

"לא שוכחים את העבר"

הנשיא הרצוג הוסיף: "יש לי תפישת עולם ואני אומר את זה לכל מנהיג באזור: אני מקווה ואני חושב על ילד מוסלמי בן 10 שמסתכל ורואה תמונה של נשיא מדינת ישראל עם מנהיג עוטה כפייה, מנהיג של מדינה מוסלמית גדולה, מנהיגים מהאזור, וזה נועד לשדר מסר של תקווה וחלופה לכל מי שחושב שעימות ואלימות יביאו תוצאות. אני מקווה שגם בכך תרמתי את תרומתי. התהליך ייכנס כעת לעבודת מטה פנים מדינתית. אנו כמובן לא שוכחים את העבר, אבל מסתכלים על העתיד".

הרצוג דיבר על התיאום עם הממשלה לפני הביקור: "ביקורי בטורקיה כאורחו של הנשיא ארדואן היה ביקור חשוב, בעל מטענים סמליים ורגשיים חשובים בהיסטוריה שבין המדינות ושני העמים, היסטוריה רוויית פרקים שידעה עליות ומורדות ובשנים האחרונות סבלה מאתגרים ורגעים לא פשוטים. אני נכנסתי לתהליך הזה בצורה מפוכחת בתיאום מלא עם ממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר החוץ וגורמים נוספים".

"התהליך הזה נבחן לאורך כמה חודשים, כולל בפרשת הזוג אוקנין. אני מצאתי מארח שהיה פתוח לדיאלוג אמיתי על נושאים רבים ומגוונים. ירדנו לפרטים בנושאים שונים שהם חשובים לשני הצדדים. הנושאים שיש להם משמעויות אופרטיביות יועברו לטיפול ממשלת ישראל. התהליך שהתחלנו ייבחן במעשים בשטח ובהתנהגות של כבוד הדדי. יש לזה משמעות גדולה".

"תהליך נטול אשליות"

נשיא המדינה חשף כי דיבר עם מארחו ארדואן על כינון מנגנון למניעת משברים או התמודדות עם משברים שעלולים לצוף מעל פני השטח. לדבריו, "זהו תהליך נטול אשליות שמשקף מתאם אינטרסים אזורי ובילטרלי. ישראל קנתה לה מעמד מרשים מאוד באזור. 'הסכמי אברהם' פתחו בפניה הזדמנויות יוצאות דופן".

"טורקיה מדינה חשובה מאוד, המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה בישראל וכוננה איתה קשרים דיפלומטים. אפילו סיפרתי לארדואן על כך שדוד בן גוריון ויצחק בן צבי היו בוגרי אוניברסיטת איסטנבול. ובכל זאת כשאתה יורד למציאות בשטח, יש כל כך הרבה נושאים שהם לא בהכרח בעלי משמעות פוליטית כמו הנושא הכלכלי, הסחר, פיתוח היחסים בתחומים רבים או לדוגמה הסכסוך והמלחמה הנוראה באוקראינה שישראל וטורקיה מוצאות עצמן מדינות שמסוגלות לנהל דו שיח עם שני הצדדים".

גורם בכיר בפמליית הנשיא אמר הבוקר כי סוגיית החזרת השגרירים תדון בהמשך במגעים בין המדינות. "השאלה תהיה מה קורה במצבים מאתגרים, זה המבחן ועל זה הייתה עיקר השיחה בין הנשיא הרצוג לארדואן – איך מונעים הידרדרות ורטוריקה בעייתית".