מלחמה באירופה

לפני השיחה עם בנט - זלנסקי קרא בעברית: "אינכם רואים מה מתרחש כאן?"

שבוע ימים חלף מאז פתחה רוסיה במלחמה נגד ארצו, והנשיא האוקראיני זלנסקי פונה ליהודי העולם בשפה העברית ומזכיר את אומן ובאבי יאר: "לכן חשוב שמיליוני היהודים ברחבי העולם לא ישארו דוממים למראות הללו" | מאוחר יותר שוחח זלנסקי עם בנט

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/03/22 15:23 כט באדר א'

לפני השיחה עם בנט - זלנסקי קרא בעברית: "אינכם רואים מה מתרחש כאן?"
זלנסקי, צילום: shutterstock

ביום חמישי שעבר פתחה רוסיה במלחמה נגד שכנתה אוקראינה. על אף ההצהרות מצד הרוסים שמדובר במהלכים נגד מטרות צבאיות בלבד, בשבעת ימי הלחימה נהרגו כבר למעלה מ-2,000 אזרחים, כך על פי רשויות החירום במדינה. הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, פרסם היום קריאה יוצאת דופן בחשבון הטלגרם שלו. זלנסקי כתב בעברית ופנה ליהודי העולם: "צעקו נגד הרג אזרחים". מאוחר יותר עדכן זלנסקי כי קיים שיחת טלפון נוספת עם ראש הממשלה נפתלי בנט.

"אלוהים יברכך, מדינה מאוחדת!", פתח הנשיא, "לא במקרה בחרתי לומר 'מאוחדת'. היום השביעי במלחמה נוראה זו החל. מלחמה בה כולנו חשים כאחד. כולנו הופגזנו אמש בקייב, וכולנו מתנו שוב בבאבי יאר ממתקפת טילים. על אף שהעולם מבטיח בעקביות 'לעולם לא עוד!'".

"לאדם הנורמטיבי אשר יודע היסטוריה, באבי יאר הינו מקום מיוחד בקייב. מקום מיוחד באירופה. מקום של תפילות. מקום זיכרון של אלפי ומאות אלפי אנשים אשר נרצחו בידי הנאצים. מקום בתי הקברות העתיקים של קייב. מדוע להפוך מקום כזה למטרה לתקיפת טילים? אתם הורגים את קורבנות השואה פעם נוספת. בימי הסובייטים, מרכז טלוויזיה הוקם מהיסוד, כמו גם מרכז ספורט. נבנה פארק, על מנת למחוק את ההיסטוריה הנושאית של באבי יאר".

זלנסקי המשיך את מילותיו הכואבות: "אך מדוע הוא הופצץ? פעולה זו הינה מעבר להבנה האנושית. מתקפה שכזאת, מוכיחה שבשביל רבים ברוסיה, קייב הינה לגמרי זרה. הם אינם יודעים דבר על בירתנו, על ההיסטוריה שלנו. אך למרות זאת, הם הורו להשמיד את ההיסטוריה שלנו, את המולדת שלנו. להשמיד את כולנו".

ביומה הראשונה של המלחמה, אומן, הופגזה בצורה מאסיבית. המקום בו מאות ואלפי יהודית מגיעים בכל שנה להתפלל. לאחר מכן - תקפו את באבי יאר, היכן שמאות אלפי יהודים נורו למוות. אני פונה כעת, לכל יהודי העולם - אינכם רואים מה מתרחש כאן? לכן חשוב שמיליוני היהודים ברחבי העולם לא ישארו דוממים למראות הללו. מפני שהנאציזם נולד בדממה. צעקו נגד הרג אזרחים. 

צפו בנאום הווידאו של נשיא אוקראינה מול מנהיגי האיחוד האירופי, אתמול: