השינוי בטפסים לתרומת דם: למרות הפשרה של מד"א בישיבות ממשיכים את החרם

מגן דוד אדום הוציא טופס חדש לתרומת דם, על פיו התורם יציין רק את ארץ הולדתו, ללא התייחסות להורים. עשרות ישיבות בציונות הדתית הודיעו כי ימשיכו את החרם לתרומת דם עד שיושבו המילים "אם" ו"אב"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/12/21 21:05 ח בטבת התשפב

השינוי בטפסים לתרומת דם: למרות הפשרה של מד"א בישיבות ממשיכים את החרם
התרמת דם, צילום: דוברות מד"א

לפני חודשיים התקיים נתק חריג בין מספר ישיבות גבוהות של המגזר הדתי לאומי לבין מגן דוד אדום, בעקבות שינוי הנוסח בטפסים המוגשים לתורמי הדם. בישיבות קראו שלא לתרום דם דרך הארגון בשל השינוי שינוי שנערך במסמכים אותם ממלאים בטרם ההתרמה - במקום למלא את פרטי האב ופרטי האם נכתב: "הורה 1" ו"הורה 2".

אולם, לאחר פרסום בחודש שעבר כי במד"א נכנעו ללחץ וישיבו את הטפסים המקוריים עם המילים "אם" ו"אב", התגלעה בעיה חדשה, על פיה הישיבות בציונות הדתית ממשיכות את החרם. במטרה להגיע לפשרה, במד"א הציעו לבטל לחלוטין את שאלת ארץ המוצא של ההורים, ולהסתפק בשאלה על ארץ הלידה של התורם בלבד, אלא שלישיבות זה לא מספיק. 

כארבעים ישיבות ומוסדות בציונות הדתית ומספר יישובים הודיעו למד"א כי הם ישובו לתרום דם מיד כשישובו הטפסים המקוריים בהם מצוין ארץ מוצא "אב" וארץ מוצא "אם", ולא כפי שהוצע בפשרה. כך למשל, בישוב עלי בוטלה התרמת דם שהייתה אמורה להתקיים בסוף השבוע ביישוב. 

ניידת להתרמת דם. ארכיון

ניידת להתרמת דם. ארכיון צילום: Louis Fisher/Flash90

 "אנחנו עומדים על זכותנו, להמשיך ולתרום דם, כפי שחונכנו לנתינה ותרומה, מבלי שיחנכו אותנו מחדש"

בין המוסדות שהצטרפו למחאה נמצאות ישיבות בכירות בציונות הדתית, חלקן עם מאות תלמידים. ברשימת הישיבות ניתן למצוא את ישיבת מעלה אדומים, ישיבת שבי חברון, ישיבת ההסדר באילת, ישיבת ההסדר בבית שאן, ישיבת איתמר, ישיבת שדרות, ישיבת אולגה, ישיבת שדמות מחולה, ישיבת אלון מורה, ישיבת הכותל, ישיבת עטרת כהנים, מכינת עלי, ישיבת הר המור, ישיבת ניר בקרית ארבע, ישיבת אור וישועה, ישיבת מעלה אליהו, ועוד ישיבות רבות נוספות.
 
עד כה נהנו במד"א מהאפשרות להגיע למוסד או ישיבה וכך להתרים כמות גדולה של אנשים בזמן קצר, דבר שלא מתאפשר כעת. בישיבות מדגישים כי הם ישמחו לחזור ולתרום דם כבעבר, וזאת ברגע שהטפסים יוחזרו למצבם הקודם, והכל תלוי בהחלטה פשוטה של ארגון מד"א.
 
אחד ממובילי המחאה הסביר "אנחנו עומדים על זכותנו, להמשיך ולתרום דם, כפי שחונכנו לנתינה ותרומה, מבלי שיחנכו אותנו מחדש. מנצלים את התרומה שלנו להחדרת אג'נדות רדיקאליות ופרגרסיביות. לא יתכן שינצלו את הנתינה שלנו לקידום אג'נדות זרות. בע"ה נשוב לתרום בקרוב בטפסים המקוריים שבהם תרמנו שנים", הוסיף.