משחררים את הכותל: בנט וכהנא מקפיאים את מתווה הכותל

ראש הממשלה והשר לשירותי דת החליטו על הקפאת מתווה הכותל בעקבות החשש ממחאה המונית והזדהות עם התנועה הרפורמית. "אנחנו בוחרים לא לעסוק בזה עכשיו, נקודה. מתווה הכותל הפך מוקד של שיסוי ושנאה", אמר כהנא לעוזריו

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/21 09:49 ח בטבת התשפב

משחררים את הכותל: בנט וכהנא מקפיאים את מתווה הכותל
בנט בכותל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט והשר לשירותי דת מתן כהנא החליטו להקפיא את מתווה הכותל, כך מתפרסם הבוקר (א') ב"זמן ישראל". על פי הדיווח, כהנא אמר לעוזריו כי "אנחנו בוחרים לא לעסוק בזה עכשיו, נקודה. מתווה הכותל הפך מוקד של שיסוי ושנאה, בעיקר של דוברי הליכוד שתופסים טרמפ על המתווה. אסור לנו לשחק לידיים שלהם. אנחנו עוזבים כרגע את הכול. לא נוגעים בזה".

בהדלקת נרות בחג החנוכה האחרון, אמר הרב הראשי, הרב דוד לאו כי "הכותל לכולם אך תוך שמירה על מנהגי המקום", והוסיף כי הוא מחזק ידי רב הכותל, הרב רבינוביץ' "בעמידתו למען קדושת המקום. במקום הזה יש נשות ואנשי כותל אמיתיים, אלו שנמצאים כאן בכל יום, בכל שעה ובכל מזג אויר ושומרים ומכבדים את המקום אשר מזמין את כל העולם כולו כפי שנאמר 'כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים'".

רק בראשון בשבוע שעבר הגיעו עשרות מנשות הכותל להתפלל את תפילת ראש חודש בעזרת הנשים בכותל המערבי וקראו במקום בספר תורה. "אנחנו שמחות וגאות לקרוא בתורה בכותל המערבי ולהשמיע קול נשי במקום, בראש חודש ובחג החנוכה", אמרה יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל.

מתווה הכותל הוא סוגיה רגישה מאוד בממשלות האחרונות, ונראה כי בנט וכהנא לא רוצים לסבך את עצמם בעוד סוגיה נפיצה. החשש שלהם הוא להזדהות עם מאבק הרפורמים ולשחק לידיהם של החרדים והחרד"לים בכנסת.

התייחסות מחאת הקו האדום ל"הקפאת" מתווה הכותל: "בנט, שקד וכהנא מפחדים מן המחאה העממית והמאוחדת שהחלה השבוע, מחאה שמייצגת את הרוב במדינת ישראל. כדרכם, בשקר וברמיה, ממש כמו לפני הקמת הממשלה, הם זורים חול בעיני הציבור ואומרים כאילו מתווה הכותל ירד מן הפרק".

"צריך להגיד את האמת: בנט שקד ושאר חבריהם עושים נזק נוראי לזהותה ובטחונה של המדינה גם אם מסיבות פוליטיות הם ידחו את ביצוע מתווה הכותל כדי לשמור על כסאם. בכל מקרה, בנט ושקד מחוייבים למתווה בהסכמים הקואלציוניים עם קריב וליברמן ולכן, כרגיל, הם פשוט לא אומרים אמת.  מחאת ישראל המאמינה לא תפסיק עד להפלת הממשלה הרעה הזאת", הוסיפו.