מתווה הכותל הדיגיטלי: הדמיות של אבני הכותל נמכרו ועוררו סערה

חייל בודד ניגש למשרדי הקרן למורשת הכותל ומבקש, לצורך עבודה אקדמית, לצלם את אבני הכותל בצילום תלת מימד. הקרן מאשרת את המיזם, אלא שאז מתברר כי זהו מיזם עסקי למכירת יצירה דיגיטלית בפורמט NFT

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/21 19:26 כו בכסלו התשפב

מתווה הכותל הדיגיטלי: הדמיות של אבני הכותל נמכרו ועוררו סערה
הכותל, צילום: shutterstock

לפני כחודש הגיע אדם אל משרדי הקרן למורשת הכותל המערבי, וטען כי נקבעה לו פגישה בעניין צילומים ברחבת הכותל המערבי. הוא הציג את עצמו כחייל צה"ל בודד שנפצע בשירותו, ובפיו בקשה מעניינת: צילום אבני הכותל בטכנולוגיית תלת מימד לצורך התקבלות לאוניברסיטה יוקרתית. הקרן מאשרת את הפרויקט.

אלא שאז מתבררת התרמית: מדובר בפרויקט המציע להשקיע כסף עבור הדמיות של אבנים מהכותל המערבי שנוצרו באמצעות הצילומים מהכותל. הסיפור נחשף בתכנית הצינור. האתר שהוקם מציע למכירה הדמיות מדויקות של 2,357 אבנים שנסרקו מאבני הכותל, ומציע לרוכשים סגולות מסוימות, בתמורה להדמיות ה-NFT. עד כה נמכרו אבנים בסך של כשבעה מיליוני שקלים.

בבקשת המדינה לאסור על המכירה נכתב: "בסריקות תלת ממד שהתבססו על תצלומים שכל תכליתם היא מסחרית. כבר עתה יצוין, כי למבקשת נודע רק לאחרונה על כוונת המשיבים לבצע מכירה זו, ומשכך מוגשת בקשה זו בסד הזמנים הקצר שעומד לרשותה".

דוברת הקרן למורשת הכותל מסרה לתוכנית הצינור כי "אבני הכותל זה לא עוד מוצר דיגיטלי שאפשר למכור אותו, זו הטעיה של הציבור אנחנו נחשפנו לזה ביום חמישי וניסינו להבין מה זה. ביקשו צילום למטרה אקדמית ובסוף עשו מזה פרויקט מסחרי".