החשדות נגד חיים ולדר: אלו המקומות שמהם הושעה

שמו של הסופר החרדי נקשר בתחקיר מטריד, בו נאספו עדויות לכאורה של פגיעות מיניות בנשים. כלי התקשורת מיהרו להשעות אותו מתוכניות ושידורים ואף חלק מהרשתות הסירו את ספריו מהמדפים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 17/11/21 19:40 יג בכסלו התשפב

החשדות נגד חיים ולדר: אלו המקומות שמהם הושעה
חיים ולדר, צילום: באדיבות המצלם

העיתונאי והסופר החרדי הידוע חיים ולדר עלה לכותרות בסוף השבוע שעבר, עם פרסום התחקיר ב"הארץ",המציג מעשים חמורים לכאורה, לפיהם ולדר ניצל ופגע מינית בנערות. מאז הפרסום הודיעו כלי תקשורת רבים שהעסיקו את הסופר כי עבודתו מושעית בשל הענן הכבד שרובץ עליו. 

כבר אתמול בערב (ג') הודיעו במגזין לילדים הפופולרי ביותר לציבור הדתי, "אותיות וילדים", כי המערכת לוקחת הפסקה מפרסום סיפוריו. בפוסט שפנה להורים בדף הפייסבוק של המגזין, נכתב: "בימים האחרונים התרגשה עלינו הידיעה הכואבת שאחד מכותבינו במגזין אותיות וילדים פגע לכאורה בילדים או בנשים. מחד, אין לנו את הכלים לברר אם יש דברים בגו ואם אכן הידיעה הזו נכונה - זה גם לא מתפקידינו. מאידך, כהוצאה לאור האמונה על פרסום הטוב והיפה, וכמגזין ערכי האמון על חינוך ילדי ישראל אנחנו מחויבים בזהירות כפולה ומכופלת בכל מילה שכתובה במגזין ובכל כותב וכותבת בו".

מוקדם יותר היום (ד'), פורסם כי החלטות דומות התקבלו גם בעיתון החרדי "יתד נאמן", ואף בתחנת הרדיו "קול חי" החליטו להשעות את הסופר מתוכניתו השבועית. בנוסף, ברשת המרכולים "אושר עד", המשמשת רבים מהמגזר החרדי, החליטו להסיר את ספריו מהמדפים. גם רשת "אייכלרס", רשת ספרים גדולה בניו יורק, הודיעה על ריקון המדפים מספריו. 

הרב אליהו על חיים ולדר: "עננה כבדה מאוד"

יושב ראש איגוד רבני ישראל, הרב עמיחי אליהו, לא ממהר לחרוץ את דינו של הסופר המצליח, אך מנגד אומר כי לשיטתו אין להכניס את ספריו הביתה. בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו, אף טען אליהו למקרה בו פנתה אליו אישה וטענה כי נפגעה מחיים ולדר. אביו, הרב שמואל אליהו, התייחס גם הוא לנושא לאחר שנשאל כיצד יש לנהוג בספריו של ולדר.

"לא קיבלתי הכרעה האם באמת הטענות סביב חיים ולדר נכונות, לא חושב שנכון לקבל הכרעות כאלו על בסיס פוסטים או פרסומים בעיתונות. אלא שביחס לתוכן הרוחני שאני מעביר לילדים שלי, לרושם החינוכי שהם מקבלים מהספרים. כפי שאני מקפיד שלא להכניס לבית אוכל בהכשר שיש כלפיו ספק כל שהוא. כך אנחנו לא מכניסים ספרים שיש כלפיהם ספק", כתב לסיום. אביו, הרב שמואל אליהו, הוסיף כי "אין ספק שיש פה עננה כבדה מאוד של חשדות לאונס ולהטרדה מינית ברמות הגבוהות של נשים רבות במשך שנים ארוכות".

בתחקיר, שנערך על ידי אהרון רבינוביץ' ושירה אלק, נאספו עדויותיהן של שלוש נשים, שהעידו כי לאורך שנים ארוכות חוו פגיעה מהסופר, שניצל את מעמדו הבכיר לאחר שהן הופנו אליו לטיפול על ידי רבנים ואנשי חינוך. עורכי דינו של ולדר, מיקי חובה גיא שמר מסרו בתגובה: "אין באפשרותנו להתייחס לטענות מהסוג שהוצג ולדברי רכיל. מר ולדר מכחיש בתוקף כל טענה להתנהגות לא ראויה וייאבק עד כלות לטיהור שמו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן