מציל חיים| מאגר תמונות ראשון מסוגו של נשים חרדיות ודתיות עלה לרשת

טענות על צנזורת תמונות נשים במרחב החרדי עולה מפעם לפעם, כאשר הטענות הן בעיקר כלפיי טשטוש פניהן וייצוג חסר בתקשורת החרדית. מאגר תמונות חדש שעולה לאוויר בא לתקן את המצב וטוען כי ישנה סכנת חיים בתופעה, לא פחות

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/11/21 17:05 ז בכסלו התשפב

מציל חיים| מאגר תמונות ראשון מסוגו של נשים חרדיות ודתיות  עלה לרשת
צילום: Rivky Glatzer

השבוע עלה לאוויר מאגר תמונות הראשון מסוגו, שכולל תצלומים מקצועיים של נשים ומשפחות חרדיות ודתיות. המאגר, בשם "חיי משפחה דתית בתמונות", מציג נשים ומשפחות שומרות מצוות והוא כולל קטגוריות שונות: אוכל, בית, שבת, חגים, עסק, ילדים, לימוד תורה, ספורט, תפילה ועוד.

יותר מ-200 נשים, גברים וילדים התנדבו במהלך הצילומים שנערכו בישראל ובארה"ב. המאגר הוקם ע"י עמותת "חכמת נשים" הניצבת בחזית המאבק בהדרת נשים בחברה הדתית. כרגע המאגר כולל יותר מ-600 תמונות ומתרחב כל יום.

עד היום, מי שרצה להשתמש בתמונות מקצועיות של נשים חרדיות ודתיות, בפרסום ובתקשורת, לא יכול היה לעשות זאת, מפני שתמונות כאלה לא זמינות בשום מאגר בעולם.

ב"חכמת נשים" מאמינות שהקמת מאגר תמונות איכותיות יתרום להגברת השימוש בתמונות של נשים ומשפחות דתיות ובכך לצמצום הדרת נשים מהמרחב הציבורי בישראל.

צילום: Laura Ben David

לדבריהן של יוזמות הפרויקט, הצנזורה על תמונת נשים בידי פלגים קיצוניים בקהילות חרדיות ודתיות, נעשתה נרחבת ביותר, כשעוד ועוד מוסדות נכנעים למנהג קיצוני לבוחרים למחוק נשים מהפרסומים שלהם. המחיקה הזו פוגעת לא רק בנשים אלא גם בגברים, במשפחות ובקהילה כולה.

ומה הקשר בין צנזור תמונות של נשים חרדיות למצב הבריאותי שלהן? "הדרת נשים בחברה החרדית והדתית פוגעת בבריאותן ומסכנת את חייהן. ברגע שדיון על בריאות נשים וטיפול רפואי בהן נחשב "לא צנוע" זה גורם לכך שנשים וילדות לא מכירות את הטיפולים מצילי חיים שזמינים לציבור הרחב כמו, לדוגמא, בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד.

כתוצאה ישירה מכך, נשים חרדיות מתות מסרטן השד באחוזים גבוהים בהרבה מנשים חילוניות", אומרת שושנה קיטס ג'סקול, פעילה המובילה את פרויקט המאגר.

מחיקת נשים מהתמונות היא תופעה שמוכרת מאוד בציבור החרדי, אבל לאחרונה עם התפשטות התופעה, היא לא פעם גורמת לביקורת גם בציבור הכללי. כך, ביוני השנה, פרסמו אתרי חדשות חרדיים את התצלום של הממשלה החדשה כשתשע השרות החברות בה מטושטשות.