אלפי מתמחים מתכוונים להתפטר: "אין מתווה"

כ-2,600 מתמחים יגישו בשעות הצהריים מכתב התפטרות, נוכח תנאי העסקתם ושעות העבודה המרובות | ארגון המתמחים לרפואה בישראל: "הם אמרו משהו אחד וחזרו בהם ברגעים האחרונים". הורוביץ: "אני שר הבריאות הראשון שמקצר את התורנויות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/10/21 10:21 א בחשון התשפב

אלפי מתמחים מתכוונים להתפטר: "אין מתווה"
מחאת המתמחים, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

אם לא ימצא פתרון של הרגע האחרון, כ-2,600 מתמחים לרפואה יגישו היום (ה') בשעה 14:00 את התפטרותם במשרד הבריאות בתל אביב, זאת במחאה על תנאי העסקתם ושעות עבודתם המרובות. לטענת ארגון "מרשם" - ארגון המתמחים לרפואה בישראל, במתווה אותו הציג משרד הבריאות אין בשורה של ממש. 

"אין מתווה", אמרו במרשם. "הם אמרו משהו אחד והם חזרו בהם ברגעים האחרונים. הם השאירו אותנו עם קיצור ל-10% מהמתמחים בלבד, ולוחמי הקורונה- האנשים שחיים את הדבר הזה ביום יום, הפנימיות, המיונים, מחלקות הקורונה נשארות מחוץ למתווה איך אפשר לתת לזה יד? להיות בהריון, במחלקת קורונה, מיגון מלא לעבוד עם החולים הכי קשים שידעתי אי פעם, ולעשות טעויות. אנחנו פוגעים בעצמנו, במטופלים שלנו. אנחנו לוקחים אחריות היום ואנחנו אומרים די".

"אני שר הבריאות הראשון שמקצר את התורנויות", אמר בתגובה השר הורוביץ ב"חדשות 12", "הפעם אנחנו עושים את זה - וזה קורה. זה הישג היסטורי ובשורה בלתי רגילה שאנחנו מתחילים במהלך אמיתי של קיצור תורנויות בבתי חולים. אנחנו מתחילים בפריפריה וממשיכים למרכז הארץ – ולכן אני לא מבין את הטעם בהתפטרות. אנחנו הולכים עם המתמחים יד ביד ורובם מברכים על הצעד הזה. אני מקבל הודעות תמיכה ממתמחים בכל הארץ".

ד"ר ריי ביטון יו"ר הארגון, אמרה אתמול: "במתווה אין בשורה אמיתית. הדרישות שלנו היו ברורות. לצערי מה שניתן לנו זה קיצור במקצועות שאינם כירורגים. 90% מהמתמחים ימשיכו בתורנויות של 26 שעות ברצף. גם הדרישה שלנו להכניס למתווה מחלקות פנימיות, קורונה והמרכזים לרפואה דחופה לא נכנסה למתווה- מפקירים את לוחמי הקורונה שנמצאים בקו החזית כבר כמעט שנתיים". 

כדי שהמתווה יהיה מקובל על המתמחים. 25%-30% מהמתמחים צריכים להיכנס לתוך המתווה כולל פנימיות ומלר"דים בכל הארץ כבר ב-2022. העובדה שהם מוחרגים מהמתווה בלי שום צפי היא בלתי מתקבלת. לאורך כל השנים ניסינו להימנע מהצעד הזה. אנחנו למודי ניסיון ואכזבות.  אנחנו לא יכולים לקבל את זה כהישג".


(מחאת המתמחים, דיווח של "כאן")

שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הציגו אתמול את התכנית לקיצור תורנויות המתמחים, כאשר לפי השרה ברביבאי, עד שנת 2026, יקוצרו כלל התורנויות ל-18 שעות, במקום 26 היום.  "התוכנית אינה מושלמת", אמרה שרת הכלכלה, "אך היא פריצת דרך שמסמנת יעד נורמטיבי-ערכי לגבי תנאי עבודת המתמחים. תהיה נקודת בחינה ב-2023 של המתווה. יש כאן בשורה שמסתכלת על המתמחה כעתיד הרפואה בישראל".

שר הבריאות הורוביץ הגיב אתמול להודעה של המתמחים לפיה הם מתכוונים להתפטר: "זה מיותר. אני בקשר טוב עם המתמחים וגם להם ברור שהתהליך צריך להיות הדרגתי. אין מספיק רופאים כדי לעשות קיצור מיידי בכל הארץ. חייבים להתחיל בצעד כלשהו. אני לא מבין איך התפטרות כזאת תעזור ומה היא תיתן".