מאבק הרופאים המתמחים "סליחה מהמטופלים": 2,300 מתמחים יתפטרו במחאה על המתווה שהוצע

בעקבות אי ההסכמה עם משרדי הבריאות והכלכלה הודיע ארגון המתמחים לרפואה בישראל "מרשם" כי אלפי המתמחים יגישו מחר את מכתבי התפטרות | השר הורוביץ תקף את האיום: "זה מיותר. אין מספיק רופאים כדי לעשות קיצור מיידי בכל הארץ"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/10/21 11:02 ל בתשרי התשפב

"סליחה מהמטופלים": 2,300 מתמחים יתפטרו במחאה על המתווה שהוצע
מחאת המתמחים מול הכנסת בתחילת השבוע, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נמשך מאבקם של הרופאים המתמחים: ארגון המתמחים לרפואה בישראל "מרשם" הודיע הבוקר (ד') במסיבת עיתונאים מיוחדת מחוץ לכנסת, כי בעקבות חזרת משרדי הבריאות והכלכלה מהמתווה שסוכם עימם לקיצור התורנויות, 2,300 מתמחים יגישו מחר את מכתבי ההתפטרות שלהם. 

שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי הציגו היום את התכנית לקיצור תורנויות המתמחים, כאשר לפי השרה ברביבאי, עד שנת 2026, יקוצרו כלל התורנויות ל-18 שעות, במקום 26 היום. 

"התוכנית אינה מושלמת", אמרה שרת הכלכלה, "אך היא פריצת דרך שמסמנת יעד נורמטיבי-ערכי לגבי תנאי עבודת המתמחים. תהיה נקודת בחינה ב-2023 של המתווה. יש כאן בשורה שמסתכלת על המתמחה כעתיד הרפואה בישראל".

שר הבריאות הורוביץ הגיב להודעה של המתמחים לפיה הם יגישו מחר מכתבי התפטרות: "זה מיותר. אני בקשר טוב עם המתמחים וגם להם ברור שהתהליך צריך להיות הדרגתי. אין מספיק רופאים כדי לעשות קיצור מיידי בכל הארץ. חייבים להתחיל בצעד כלשהו. אני לא מבין איך התפטרות כזאת תעזור ומה היא תיתן". 

ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" אמרה במסיבת העיתונאים מול משכן הכנסת: "התעוררנו לבוקר קשה מאוד. שיקרו לנו. הונו אותנו. מכרו אותנו. סיפרו לנו סיפורים. ביד רועדת ובלב כבד נגיש מחר מכתבי התפטרות של 2,300 מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים. סליחה מהמטופלים. אנחנו מצטערים מהצעד הקיצוני שאנחנו נאלצים לעשות". 

"במתווה אין בשורה אמיתית", המשיכה ד"ר ביטון, "הדרישות שלנו היו ברורות. לצערי מה שניתן לנו זה קיצור במקצועות שאינם כירורגיים. 90 אחוזים מהמתמחים ימשיכו בתורנויות של 26 שעות ברצף. גם הדרישה שלנו להכניס למתווה מחלקות פנימיות, קורונה ומרכזים לרפואה דחופה (מלר"ד) לא נכנסה למתווה. מפקירים את לוחמי הקורונה שנמצאים בקו החזית כבר כמעט שנתיים. הייתה אפשרות לתקן את זה. רצינו להגיע למתווה מקובל, אבל לצערנו התערבו מספיק גורמים נגדנו כדי למנוע את התהליך. אנחנו לא מתעלמים מהבשורה בהתחלת קיצור התורניות אבל זה לא מספיק. ממסמסים אותנו שנים. לא ניתן לזה לקרות. סליחה מאזרחי מדינת ישראל".

"כדי שהמתווה יהיה מקובל על המתמחים, 25 עד 30 אחוז מהמתמחים צריכים להיכנס לתוך המתווה כולל פנימיות ומלר"דים בכל הארץ כבר ב-2022, והעובדה שהם מוחרגים מהמתווה בלי שום צפי היא בלתי מתקבלת. אין לנו הבטחה להמשך לכלום. בלי התחייבות ומתווה ברור שמתווה באמת את הדרך לקיצור, עם תאריך יעד, אנחנו נישאר לנצח עם 90% מהמתמחים שימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות. לאורך כל השנים ניסינו להימנע מהצעד הזה. אנחנו למודי ניסיון ואכזבות. אנחנו לא יכולים לקבל את זה כהישג".