תם הדיון הראשון על רפורמת הכשרות | שמחה רוטמן לא סומך על צהר

בכנסת דנו היום במהפכה אותה מבקש השר מתן כהנא לחולל בעולם הכשרות, ולפתוח את התחום לתחרות. מהמפלגות החרדיות נמסר: "נמשיך להיאבק בכל דרך על צביונה היהודי של המדינה ולהבטיח כי שירותי הכשרות יהיו נגישים לכל יהודי"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 30/09/21 18:12 כד בתשרי התשפב

תם הדיון הראשון על רפורמת הכשרות | שמחה רוטמן לא סומך על צהר
יו"ר הוועדה מציגה מוצרי ניקיון עם כשרות , צילום: דוברות הוועדה

רפורמת הכשרות אותה מבקש לקדם השר לשירותי דת מתן כהנא עלתה לסדר היום בכנסת. הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי החלה היום (ה') בדיון ראשון בפרק על ייעול מערך הכשרות מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית. 

יו"ר הוועדה הציגה נתונים על מצב הכשרות נכון להיום. לדבריה, "כולנו צריכים את הכשרות  ומשלמים על כך הרבה מאוד כסף בין אם אנחנו דתיים או לא. זה משפיע על כולנו בכל מקום ומקום". 

השר כהנא אמר בדיון כי התוכנית שהוא מנסה לקדם אמורה לפתוח את השוק לתחרות וליצור מנגנון פיקוח חזק. "בתוכנית שלי הרבנות הופכת להיות הרגולטור שקובע את הסטנדרטים של מה זה ״כשר״ במדינת ישראל. גוף כשרות פוגש את הרבנות בפעם ראשונה בזה שהרבנות קובעת את הסטנדרטים. לרבנות יש גוף פיקוח חזק שיכול לשלול סמכות כשרות. וזה הכוח החזק שניתן לרבנות". יחד עם זאת, הדגיש כי מבחינתו גם מסלול שלושת הרבנים, כלומר כל שלושה רבני עיר שעוסקים במתן כשרות יכולים להגדיר סטנדרטים, גם הוא יכול לעבוד. "זה לא החלום שלי. אני לא מעוניין במסלול הזה, אבל כרגע אני נאלץ להיות בנתיב הזה של שלושת הרבנים. אם עכשיו אני אראה שהרבנות משתפת פעולה עם התוכנית, אז אנחנו בקלות נוכל למצוא דרך להורדת המתווה מהתוכנית".

חבר הכנסת שמחה רוטמן מסיעת הציונות הדתית חשף בדיון את עמדתו לגבי מערך הכשרות של ארגון רבני צהר ואמר: "אני לא אוכל אצל צהר, לא סומך על הכשרות שלהם כי הם פועלים מסיבות עסקיות". עוד הוסיף כי בהחלט יתכן שיש תקלות ברבנות, "אבל הם לא מרוויחים שום דבר מהתקלות האלו. צהר הוא גוף כשרות עסקי שמרוויח כסף מהכשרות וכתוצאה מכך אני סומך פחות על הכשרות שלהם". 

המפלגות החרדיות מתנגדות בכל תוקף לרפורמה אותה רוצה להעביר כהנא, נציג רשימת ימינה, ובהודעה שיצאה מטעם ש"ס ויהדות התורה נמסר כי מדובר בפשיטת רגל ערכית ומוסרית, שלא  הייתה מעולם. 

"מול חבריו לשעבר מהציונות הדתית שמנסים לשמור על מעמד הרבנות הראשית כגוף ממלכתי, התייצב השר כהנא כשהוא מגובה ב"עורכי הדין" חברי הכנסת יוליה מלינובסקי וולדימיר בליאק, שבגילוי נאות הצהירו שמפריע להם חותמת הכשרות ואף מקפדים לאכול שלא בכשרות. אלו הם עמיתיו של השר כהנא במאבקו ההירואי לחיסול מוסד הרבנות בישראל וברור לכל כי רפורמה זו לא תוזיל אלא תייקר את מוצרי המזון לציבור". 

עוד נמסר כי ש"ס ויהדות התורה החליטו שלא להשתתף "בהצגה המביכה הזו וימשיכו להיאבק בכל דרך על צביונה היהודי של המדינה ולהבטיח כי שירותי הכשרות יהיו נגישים לכל יהודי החפץ לאכול כשרות אמיתית ולא פיקטיבית".

כזכור, על פי התוכנית, שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו עמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות.

במסגרת התכנית ינקוט המשרד לשירותי דת בצעדים הבאים: 

  • גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות
  • בראש גוף כשרות פרטי יעמוד רב שהוסמך ע"י הרבנות הראשית לישראל
  • גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי, שקבעה הרבנות הראשית, בו הם מתחייבים לעמוד
  • יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו
  • תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.