המצוד נמשך הבריחה מכלא גלבוע | המשטרה מעלה את רמת הכוננות ברחבי הארץ

סוף שבוע ראשון שבו המחבלים חופשיים, ומשטרת ישראל מתגברת כוחות במרכזי קניות ובסמוך למתקני הכליאה. בצה"ל הטילו עוצר יציאות לכל הלוחמים אוגדת איו"ש. על פי הערכה: המחבלים כבר בשטחי יהודה ושומרון והאירוע לא יסתיים בקרוב

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 09/09/21 22:58 ג בתשרי התשפב

הבריחה מכלא גלבוע | המשטרה מעלה את רמת הכוננות ברחבי הארץ
צילום: Flash90

לקראת סוף השבוע הראשון שבו המחבלים חופשיים: שלושה ימים חלפו מאז הבריחה הגדולה מכלא גלבוע, אשר במהלכה נמלטו 6 אסירים ביטחוניים, המשטרה הודיעה הערב (ה') כי תגביר את רמת הכוננות ברחבי הארץ עד לרמה אחת מתחת לרמה הגבוהה ביותר. עשרות מחסומים ימשיכו להיות פרוסים בכבישים גם בסוף השבוע הקרוב. 

צילום: Flash90, המנהרה ממנה ברחו המחבלים

המצוד, שהתחיל לפנות בוקר בערב ראש השנה האחרון, נמשך. משטרת ישראל צפויה לתגבר כוחות בריכוזי קהל ובמרכזי קניות, מקומות הומי אדם ובסופי שבוע בפרט. בנוסף, גם בצה"ל מתגברים כוחות וכוננות לקראת מחר. כוננות נוספת נרשמה בירושלים לקראת אירועי הסליחות ההמוניים הצפויים לפני יום הכיפורים בשבוע הבא. 

במשטרה אף נערכים להעניק סיוע מבצעי לשירות בתי הסוהר במקרה שהפרות הסדר במתקני הכליאה של האסירים הביטחוניים, הכוללות התפרעויות והצתת תאים, יצאו משליטה. ניידות נמצאות בתחנות הסמוכות לבתי הכלא והשוטרים, הנמצאים בכוננות, ערוכים לכל תרחיש. 

במערכת הביטחון גוברת ההערכה כי חלק מהמחבלים הצליחו להימלט לשטחי הגדה והם מסתתרים באזור יהודה ושומרון. עוד נראה, כי האירוע עלול להימשך ימים ואף שבועות ארוכים, ולכן בצה"ל החליטו על עוצר יציאות מלא לכל הלוחמים ביהודה ושומרון, באוגדת איו"ש, מדרום הר חברון ועד לגזרת ג'נין, זאת כיוון שההסלמה עלולה להתפתח דווקא באזורים הללו, והכוחות נערכים להפרות סדר ביו"ש ובמזרח ירושלים לאחר תפילות יום השישי. יותר מאלף לוחמי תגבור הוקפצו ליהודה ושומרון ביומיים האחרונים, מיחידות איסוף ותצפית, מיחידות מיוחדות ומארבעה גדודים, בהם של הנח"ל וגבעתי. ההערכה היא כי הפרות הסדר רק יתגברו עם לכידת המחבלים. 

מוקדם יותר היום, החליט השר לביטחון פנים עמר בר לב על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, זאת בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט. הוועדה, אשר תוקם בראשות שופט בדימוס, תבחן את הכשלים שאפשרו את אירוע הימלטות האסירים הביטחוניים מכלא "גלבוע" בליל יום שני, ערב ראש השנה. ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה לאחר היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט, ותובא לאישור הממשלה.

צילום: Flash90

השר לביטחון הפנים בר-לב מסר: "לא נותיר אבן על אבן ללא בחינה. בליל יום שני אירע כשל חמור שיש למצות את הבדיקה לגביו. אני סומך על ממשלת ישראל כי תאשר את המלצתי ונוכל לרדת לשורש האירועים שהובילו לתוצאה הקשה".

בתוך כך, צו איסום הפרסום שהוטל בתחילת האירוע נמשך. השופט ארז מלמד מבית המשפט השלום בראשון לציון האריך את הצו, אשר במסגרתו נאסר לפרסם כל פרט מהחקירה, ציטוטים מכלי תקשורת זרים או פרטים העלולים לזהות את החשודים.