עם בדיקות ואיסור יציאה מהעיר: איך פותחים את שנת הלימודים בעולם?

ברוסיה תלמידי כיתה א' מצלצלים בפעמון, בגרמניה הלימודים התחילו כבר באוגוסט ובפיליפינים אסור לבצע פעילות חינוכית פיזית בכיתות. גל נוסף של מגיפת הקורונה מכה במדינות העולם, איך חוזרים ללימודים?

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 01/09/21 10:24 כד באלול התשפא

עם בדיקות ואיסור יציאה מהעיר: איך פותחים את שנת הלימודים בעולם?
צילום: shutterstock

עם פתיחת שנת הלימודים היום (ד') הציג מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה נתונים על מערכת החינוך בשאר מדינות העולם, כמו גם ההשפעה על התעסוקה והמסחר בשווקי היעד השונים. 

בריטניה

ממשלת בריטניה קיבלה החלטה לאור הצלחת מבצע החיסונים בממלכה, לפתוח את המשק בצורה מלאה ללא מגבלות, פרט לדרישה ללבוש מסכות בתחבורה ציבורית. חשוב לציין כי בבריטניה מחסנים רק בני נוער מגיל 16 ומעלה ולכן רוב אוכלוסיית תלמידי הגנים, בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים בבריטניה אינם מחוסנים. על אף האמור, הוחלט ליישם מתווה המאפשר להתחיל את שנת הלימודים כמתוכנן. במסגרת המתווה הבריטי סגל בית הספר נדרש לבצע בדיקות קורונה ביתיות במסגרת ערכות שנשלחות אליהם חינם מה-NHS (קופת החולים הלאומית הבריטית), ולתלמידים מומלץ להיבדק, אך אין חיוב לעשות זאת. תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים יהיו מחויבים לבצע 2 בדיקות PCR בשבוע הראשון של שנת הלימודים בבית הספר ולאחר מכן התלמידים יתבקשו, כמו תלמידי הגנים ובתי הספר היסודיים לבצע בדיקות ביתיות במהלך שנת הלימודים. אם תלמיד אובחן חיובי, התלמיד ייכנס לבידוד ושאר בני הכיתה ימשיכו ללמוד כרגיל. אבל, הם יצטרכו לבצע בכל בוקר בדיקות קורונה במסגרת בית הספר כדי לוודא שלא נדבקו גם כן. במקביל הכיתות ימשיכו ללמד כרגיל באופן פרונטאלי.

צילום: shutterstock

פיליפינים

שנת הלימודים 2021-2022 בפיליפינים צפויה להיפתח בתאריך 13 בספטמבר ותסתיים בתאריך 24 ביוני 2022 עם סך הכל של 209 ימי לימוד. יחד עם זאת, הלימודים יתקיימו במתכונת אונליין בלבד, ספק רב אם דבר זה ישתנה במהלך שנת הלימודים הקרובה. הנשיא רודריגו דוטרטה, שאישר לאחרונה את פתיחת שנת הלימודים, השאיר בתוקף את איסור קיום פעילות חינוכית פיזית בכיתות. איסור שצפוי להשפיע רבות על 25 מיליוני התלמידים בגילאים השונים הלומדים בבתי הספק הציבוריים, פרטיים אוניברסיטאות ומכללות. כמובן שיש לכך השלכה גם על הפעילות הכלכלית שכן הילדים נשארים בבית. האיסור על קיום לימודים במתכונת פנים-אל-פנים נובע, בין היתר, מהעובדה שנכון לסוף חודש אוגוסט, כ-87% מאוכלוסיית הפיליפינים טרם חוסנו באופן מלא. בנוסף, ילדים נתפסים כגורם מעודד של התפשטות של הווירוס וחלות עליהם הגבלות נוספות, כמו למשל הגבלה על כניסה לקניונים ומקומות ציבוריים. יחד עם זאת, מערכת החינוך עברה מספר אדפטציות כאשר בתי ספר פתחו אתרי אינטרנט ועברו לעבוד במתוכנת אונליין. בנוסף, חומרי לימוד פיזיים נשלחים לבתי התלמידים בכיתות הנמוכות.

גרמניה 

שם הילדים חזרו ללימודים כבר באמצע אוגוסט. למרות הקורונה, הלימודים מתקיימים כרגיל כאשר התלמידים עוברים בבית הספר בדיקת קורונה 3 פעמים בשבוע. כרגע החלטה מה יקרה במצב שבו ימצא שאחד התלמידים חולה, נכון להיום כל בי"ס מנהל את המצב כראות עיניו. 

רוסיה

ה-1.9 ברוסיה תמיד היה סוג של חג, המורות מקבלות פרחים ונערך טקס שבו משתתפים כל תלמידי בי"ס עם הוריהם. תלמידי כיתה א' מצלצלים בפעמון כסימן לפתיחת שנת הלימודים. אלא, שהשנה המצב שונה: גל הקורונה השלישי ברוסיה בשיא ולכל בי"ס מדיניות משלו באשר לטקס. על הפרק עומדות השאלות האם תהיה דרישה לחסן תלמידי בי"ס והאם תהיינה החמרות בצעדי המנע בעתיד הקרוב.

סין 

במדינה העצומה הזו יש הבדלים בין מקום למקום והמדיניות שונה מעיר לעיר. בבייג'ינג הלימודים היו אמורים להתחיל באמצע אוגוסט, אך נדחו ל-30 באוגוסט, זאת לאחר התפרצות קורונה בעיר שהתחילה ב-20 ביולי והסתיימה באמצע אוגוסט, אז הגיעו שוב ל-0 נדבקים. תקנות הקורונה עדיין קיימות,  להורים אסור להיכנס כלל לבתי הספר, ובחלק מהמוסדות ילדים צריכים להביא בדיקת קורונה שלילית שנערכה 48 שעות לפני החזרה ללימודים. ברוב חלקי סין, הלימודים ממשיכים כל הזמן ובמיוחד בגילאי הגן.

כמעט בכל הערים בסין התלמידים התבקשו להיות בעיר המגורים 14 ימים לפני תחילת הלימודים, כתנאי להגעה לבית הספר. מדי בוקר ההורים ממלאים טופס ובו מציינים האם לילד יש תסמינים כמו שיעול, חולשה וכן מדידת חום בבית ובכניסה לבית הספר.ההורה שמביא את הילד לבית הספר, או להסעה, נדרש להציג "תו ירוק" שמראה היכן הוא היה ב-14 הימים האחרונים. בהקשר זה אין שינוי משנת הלימודים הקודמת שנפתחה עם אותן הנחיות והתנהלה כסדרה לאורך כל השנה.