בפעם השנייה: תלמידי ישראל חוזרים ללמוד עם הקורונה

הבוקר חזרו לבתי הספר מעל שני מיליון תלמידים, כאשר 250,000 מתוכם עדיין נשארים בבית. הנשיא: "אני שב וקורא לכל ההורים, המורים והתלמידים - מי שיכול שילך להתחסן. ככה אנו מאפשרים מרקם חיים תקין ככל הניתן"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 01/09/21 07:48 כד באלול התשפא

בפעם השנייה: תלמידי ישראל חוזרים ללמוד עם הקורונה
צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

לאחר דיונים רבים על מתווה הלימודים ברקע העלייה בתחלואה בגל הרביעי של נגיף הקורונה, יתחילו היום (ד') תלמידי ישראל את שנת הלימודים תשפ"ב, השנייה בצל המגיפה

הלימודים יתקיימו עם מסכות, ולאחר שהתלמידים בכיתות הנמוכות, אשר לא יכולים להתחסן מפאת גילם הצעיר, נבדקו בבית באמצעות הבדיקות המהירות כדי לשלול אפשרות שחלקם יגיעו מאומתים לבית הספר. 

משרד החינוך מעדכן כי 176,000 תלמידים חדשים יעלו לכיתה א', ישנם 21,010 גני ילדים פעילים, 2,458,000 תלמידים בסך הכולל יגיעו ל-5,275 בתי ספר, ו-209,000 עובדי הוראה יקבלו את פניהם. יחד עם זאת, 250 אלף תלמידים נשארים היום בבית, בהם 150,000 תלמידים המתגוררים בערים אדומות, אשר פחות מ-70% מהתלמידים בכיתה מחוסנים או מחלימים. כ-100,000 תלמידים שוהים בבידוד בשל תחלואה או חשיפה לחולים מאומתים. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל פתחו את שנת הלימודים תשפ"ב בבית הספר היסודי ״ענבלים״ בעיר מודיעין מכבים רעות.  העיר, חיים ביבס.לאחר מכן, הנשיא ורעייתו הצטרפו לשיעור עם תלמידי ותלמידות כיתה א׳ הנרגשים ביומם הראשון, ששיתפו את תחושותיהם עם תחילת הלימודים לאור השינויים וחוסר הודאות בצל מגפת הקורונה.

״הכיתות והגנים לבשו היום חג עם פתיחתה של שנת הלימודים", אמר הנשיא, "ההתרגשות בשיאה, והתפילה מתרוננת בלב, לשנה טובה, מצמיחה ובריאה. יש לנו מערכת חינוך נהדרת, מורים ומנהלות, גננים וסייעות, הצלחתם היא הצלחתנו והצלחת עתידנו. ולא לשכוח - חיסון, מיגון, בדיקה. שמרו על עצמכם, שמרו עלינו.״

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

עוד הוסיף הנשיא ואמר: "זהו יום חג בו אנו פותחים את שנת הלימודים ורואים אתכם תלמידות ותלמידים בכל הארץ. כמעט 2.5 מיליון תלמידים ותלמידות הולכים לבית הספר הבוקר והדבר מרגש במיוחד בנסיבות הקורונה," עוד ציין הנשיא: "בעידן זה כשהמדינה והאנושות תחת מגבלות מגיפת קורונה, אני שב וקורא לכל ההורים, המורים והתלמידים - מי שיכול שילך להתחסן. ככה אנו מאפשרים מרקם חיים תקין ככל הניתן. אני מאחל לכולנו שנה טובה, שנת בריאות לכל עם ישראל על גווניו ועדותיו."

"זכרו שאין הצלחה בלי עמל ומאמץ", כתב הבוקר ראש הממשלה נפתלי בנט בטור אשר הופיע בישראל היום, "לצד השאיפה למצוינות ולהישגיות, אל תשכחו לרגע כמה חשובות האחדות שבינינו ואהבת האחר; דעו שאתם חוזרים למערכת חינוך שהפעם נערכה כראוי, וקיבלה את ההחלטות הנדרשות לגביכם בזמן ולא ברגע האחרון". עוד הוסיף בנט, "עזרו לחברים שלכם, חפשו תמיד מי מועד בדרך, מי צריך את הסיוע גם אם הוא לא מבקש זאת בקול גדול. אתם תגלו כמה סיפוק מסב הסיוע לאחר, וכמה זה מחזק אתכם בעצמכם". 

שר הביטחון בני גנץ ערך הבוקר בבית הספר לחינוך מיוחד "בטב"ע", במועצה האזורית גן רווה, המפעיל פרויקטים משותפים עם צה"ל לעידוד גיוס בקרב בעלי מוגבלויות, ביחד עם ראש המועצה שלמה (מוני) אלימלך.

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

אמש, בחדר מצב של משרד החינוך,  אמרה השרה יפעת שאשא ביטון כי "לא נהסס לשנות את התוכנית ולהתאימה אותה למציאות המתפתחת, אנחנו רוצים לשמור על שגרת לימודים עד כמה שאפשר. אני יודעת שלחלק מההורים יש חששות ואני גם יודעת שלא יהיה קל", המשיכה שרת החינוך, "אך יש לנו חובה מוסרית להחזיר את הילדים שלנו למסגרות החינוך, להחזיר את היציבות והחוסן הנפשי שלהם. אנחנו חייבים להם את זה כחברה". עוד הבטיחה כי, "נחזק את לימודי קרוא וכתוב בכיתות א'-ב' ואת לימודי הליבה. נחזק כל השדרה הניהולית והחינוכית, ונחזק את ההיבטים הרגשיים כתשתית למידה. ילד שלא פנוי ללמידה לא יגיע להישגים - ולכן אנחנו חייבים לילדים שלנו גם את זה".

כללי היסוד שנקבעו עבור מערכת החינוך בצל הקורונה 

  •  יערך שימוש נרחב בבדיקות קורונה מהירות.
  •  מתווה "התו הירוק" יוחל על עובדי מערכת החינוך, במקביל להחלתו על סקטורים נוספים במשק. עובדים לא מחוסנים יחויבו בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית פעמיים בשבוע, שיבוצעו במתחמי הבדיקות המהירות הפרוסים ברחבי הארץ.
  • החל מיום רביעי, 01.09.2021,  כיתות ח-י"ב, שבהן היקף התלמידים שקיבלו את זריקת ההתחסנות הראשונה יהיה נמוך מ-70%, ילמדו באופן מקוון, בערים אדומות בלבד. עוד מצוין כי זריקה ראשונה זו כשלעצמה לא תעניק תעודת "תו ירוק" החלה בשאר המקומות והפעילויות.
  • יחד עם זאת, מחודש אוקטובר היקף ההתחסנות בכיתה יחשב על פי שתי זריקות חיסון, ולא אחת, כפי שיתקיים לכל אורך חודש ספטמבר. 
  • במהלך חודש ספטמבר, תלמידי הכיתות שילמדו באופן מקוון יעוּדדו להתחסן בבתי הספר כדי להעביר את הכיתה ללמידה פרונטלית.