החייל האמריקאי האחרון עזב את אפגניסטן | הטליבאן הכריז על עצמאות

אחרי 20 שנה באפגניסטן, ארצות הברית עזבה הלילה את המדינה אליה הגיעה אחרי פיגוע התאומים ב-2001, בצבא ארה"ב הודו כי לא כל האזרחים האמריקאים חולצו | ביידן: "העולם יוודא שהטליבאן יעמוד במחויבותו לאפשר מעבר לאזרחים לעזוב את אפגניסטן"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 31/08/21 07:50 כג באלול התשפא

החייל האמריקאי האחרון עזב את אפגניסטן | הטליבאן הכריז על עצמאות
החייל האחרון עוזב, צילום: צילום מסך מתוך הטוויטר של הפנטגון

20 שנה של נוכחות אמריקאית עקובה מדם באפגניסטן, הסתיימה הלילה עם עזיבתו של לוחם מארינס האחרון את שדה התעופה בקאבול. ארצות הברית שהגיע לאפגניסטן בעקבות אסון התאומים עוזבת את המדינה אחרי פיגוע נורא נוסף בו נהרגו 13 חיילים אמריקאים.


(החייל האחרון עוזב).

ארצות הברית נסוגה בתאריך היעד שנקבע מראש אחרי מבצע חילוץ מורכב של אפגנים שבחרו להימלט מאימת הטליבאן ושל אזרחי ארצות הברית ששהו במדינה. מפקד פיקוד המרכז האמריקני קנת מקנזי הודיע על הנסיגה בתדרוך של הפנטגון. מקנזי אמר בצער כי: "יש הרבה שברון לב בפינוי הזה. לא הצלחנו להוציא את כל האמריקנים החוצה. גם אם היינו נשארים עוד עשרה ימים לא היינו מצליחים לפנות את כולם. האזרחים האחרונים פונו כ-12 שעות לפני שהושלמה עזיבת כוחות צבא ארה"ב". לדברי מקנזי נותרו פחות מ-300 אמריקאים על אדמת אפגניסטן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודעה לרגל הנסיגה ההיסטורית וכתב: "עכשיו הנוכחות שלנו באפגניסטן שנמשכה 20 שנה הסתיימה". ביידן הוסיף כי יש לוודא שהטליבאן יאפשר לאזרחים לעזוב את המדינה. בהמשך היום ינאם נשיא ארצות הברית בנאום מיוחד לרגל סיום 20 שנות לחימה.


(הגנרל מקנזי).

לאחר הודעת ארצות הברית בטליבאן החלו לחגוג והכריזו על "עצמאות" אפגניסטן. "אחרון חיילי ארה"ב עזב את נמל התעופה בקאבול והמדינה השיגה עצמאות מוחלטת", אמר דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד. "חמשת כלי הטיס האחרונים עזבו, זה נגמר!".

בצל האירועים אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון בתום ביקור בעיראק: "השיחות עם הטליבאן הן מחויבות המציאות".

בשבוע שעבר ספגו אחרוני החיילים האמריקאים במקום מכה כואבת, מחבל מתאבד שעמד בתור יחד עם אזרחים בריטים ואמריקאים הביא למותם של למעלה מ-100 בני אדם, בהם ילדים, בין ההרוגים 13 חיילים אמריקאים.

 

תחילה, גורמים אמריקאיים העריכו כי ארגון הטרור דאע"ש הוא זה שעומד מאחורי הפיגועים. מאוחר יותר ארגון הטרור הרצחני קיבל אחריות על הפיגוע. הפיצוץ אירע באחד משערי הכניסה לנמל התעופה בקאבול.