מכחישה איילת שקד עונה למתקפה של קלמן ליבסקינד: "תשפטו בעצמכם"

העיתונאי הבכיר תקף את מפלגת ימינה על פרסומים כוזבים בנוגע לשדרוג בתקציב החינוך הממלכתי דתי, שרת הפנים החליטה להגיב,מי צודק? בואו תשפטו בעצמכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/08/21 18:09 ז באלול התשפא

איילת שקד עונה למתקפה של קלמן ליבסקינד: "תשפטו בעצמכם"
איילת שקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מפלגת ימינה מתגאה כי בתקציב המדינה שאושר בממשלה השיגה תקציבים מכובדים לטובת הציבור הסרוג. העיתונאי קלמן ליבסקינד יצא לבדוק את הנתונים שפרסמו בנט ושקד ותקף את המפלגה בטענה כי התקציבים לא הוגדלו ומדובר בפוליטיקה קטנה. השרה הגיבה לטענות ומנסה להוכיח כי הנתונים נכונים.

בתגובה ראשונה לכתבה כתבה השרה שקד בעמוד הפייסבוק שלה כי הסיפור אותו מספר קלמן לא נכון. "ביום שישי פרסם קלמן ליבסקינד כתבה ובה הוא טען שעבדנו על הציבור בעניין התקציב ולא אמרנו אמת בנושא החמ״ד וההתיישבות". כתבה שקד והוסיפה בנחרצות, "הטענה ראשונה שלו הייתה שבניגוד למה שימינה טענה, שהכניסה את הכסף הקואליציוני של החמ״ד לבסיס התקציב, במציאות זה לא קרה.

אז בעניין החמ״ד אגיד את הדבר הפשוט. ב-30.08 יתפרסם ספר התקציב שיונח בכנסת. שם ניתן יהיה לראות אם הכסף בבסיס התקציב. טענה נוספת שלו, שלא הגדלתי את תקציבי יו״ש של משרד הפנים אלא שמרתי עליהם כפי שהם. ובכן, יש גידול משמעותי וגם דברים שלא נעשו מעולם".

שקד הציגה את הנתונים שברשותה ובקשה מהקוראים, "תשפטו בעצמכם".

הנתונים שהציגה שקד:

  • בפעם הראשונה, רשויות יהודה ושומרון היו חלק מהסיכום התקציבי ובפרק מיוחד. הסיכום התקציבי הוא מסמך מקצועי, ולא פוליטי. העמדת פרק מיוחד לתקציבי יהודה ושומרון מציפה את הצרכים הביטחוניים ואת הצרכים הייחודיים של רשויות יהודה ושומרון כאתגר לאומי, כצורך מקצועי, עם מענה תקציבי.
  • בנוסף, ובהשוואה לשנת 2020, מפלגת ימינה הגדילה משמעותית את הכספים הקואליציוניים דרך משרד הפנים, לטובת רשויות יהודה ושומרון.
  • בפעם הראשונה, יועמדו תקציבים לרשויות יהודה ושומרון מהיום הראשון והן לא יצטרכו לחכות לימים האחרונים של השנה על מנת לדעת מה התקציב שעומד לרשותם. זהו צורך קריטי להתנהלות אחראית של הרשות המקומית ולמתן שירותים לתושב מהיום הראשון.
  • בפעם הראשונה, משרד הפנים העמיד תוספת תקציבית מטעמו לטובת מענקים לרשויות יהודה ושומרון, וזאת מעבר לתקציבים שהתקבלו כתוספתיים—תוספת של 30 מיליון בשנת 2021 ו-30 מיליון בשנת 2022.
  •  בפעם הראשונה, תקציב הבסיס של הוועד המקומי בחברון גדל *ובפעם הראשונה*, הועמד לוועד תקציב פיתוח ייעודי. בשנים שעברו, תקציב הבסיס של הוועד המקומי קוצץ בכ-30% (מ-2.5 מיליון ל-1.6 מיליון). בסיכום התקציבי העמדנו לוועד המקומי בסיס של 4 מיליון, עלייה של 250% מתקציבו בשנה הקודמת. סך זה יכול אף לעלות בהמשך השנה. תקציב הפיתוח, שלא היה כמותו, יאפשר לוועד המקומי סך של חצי מיליון שקל לפעולות הפיתוח הנדרשות על-ידי הוועד.
  • בפעם הראשונה, הוגדר תקציב לפיתוח כלכלי לרשויות יהודה ושומרון וזאת לאחר משא ומתן מול משרד האוצר. אכן, בית״ר עלית ומודיעין עלית זכו לתקציב של כ-30 מיליון, אך זאת, מתוך הקצאה של 330 מיליון לתכניות פיתוח כלכלי לרשויות המקומיות. בסיכום התקציבי, ייעדנו בשלב הזה 50 מיליון *רק* לרשויות יהודה ושומרון. לא היה כזה דבר עד הסיכום התקציבי הנוכחי.
  • משנת 2014 ועד 2020 הייתה ירידה מתמדת של התקציבים הייעודים לרשויות יהודה ושומרון. מכ-125 מיליון בשנת 2014 לכ-90 מיליון בשנת 2020. (חלק מהירידה נבעה מתוך סיכום תקציבי מ-2015 שהגדיר מתווה פוחת של תקציבים בנושא ההתיישבות הצעירה לרשויות יהודה ושומרון. זאת, בתיאום עם נציגי הרשויות). לשנים 2021 ו-2022, משרד הפנים התחייב להעמיד 125 מיליון לטובת רשויות יהודה ושומרון (100 שוטף, 25 פיתוח). זהו המענק הגבוה ביותר בעשור האחרון.


(אישור התקציב בממשלה)

כזכור, קלמן תקף גם את פרסום המודעה בזכותו של ראש הממשלה בנט. על המודעה כתב העיתונאי הסרוג כי: "המודעה הייתה פרי יוזמתם של אנשי בנט", פתח ליבסקינד את טורו. "הם שדרשו, רגע אחרי סגירת תקציב החמ"ד, שרשתות החינוך יפרסמו מודעות תודה. הם שהתעקשו שהמודעות שיתפרסמו יהיו גדולות במיוחד. הם שתבעו ששמה של חגית משה, יושבת ראש הבית היהודי, יככב בהן באופן בולט, לצד שמו של ראש הממשלה".