חוק יסוד ההגירה נפל במליאה: "המדינה היחידה בעולם ללא מדיניות הגירה אמיתית"

מאי גולן העלתה להצבעה במליאת הכנסת את הצעת חוק יסוד ההגירה בתגובה לחוק האזרחות שנפל בשבוע שעבר. הצעת החוק נפלה והשר הנדל ניסה להסביר מדוע: "גילינו שעל פי החוק חלק מחברי הכנסת כאן הם מהגרים בלתי חוקיים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/21 20:22 ה באב התשפא

חוק יסוד ההגירה נפל במליאה: "המדינה היחידה בעולם ללא מדיניות הגירה אמיתית"
תחנת המשטרה בדרום תל אביב, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

חוק האזרחות נפל בשבוע שעבר בהצבעה במליאת כנסת. חברת הכנסת מאי גולן הודיעה בתחילת השבוע כי היא תעלה להצבעה במליאת הכנסת את הצעת חוק יסוד ההגירה לישראל בתגובה לחוק של שרת הפנים איילת שקד, שעלול היה להוביל לאלפי פלשתינים להגיש בקשות אזרחות ישראלית.

הערב (ד') נפלה הצעת חוק היסוד של גולן לאחר ש-61 ח"כים התנגדו להצעה אל מול 49 בלבד שתמכו. לחוק היסוד סעיפי נוקשות: הוא גובר על הוראות כל חוק-יסוד אחר, וכן ניתן לסטות מהוראותיו רק לפי חוק-יסוד שהתקבל ברוב של 80 חברי כנסת.

בהצעת החוק הוצע לעגן בחוק יסוד את זכותה של ישראל למנוע כניסה של מהגרים בלתי חוקיים לגבולותיה, ואת הסמכות להגביל את חירותם באמצעים שונים ובהם מאסר, מעצר, משמורת, הרחקה מן המדינה והסגרה למדינה אחרת. 

בדברי ההסבר נכתב כי "יש צורך דחוף בחקיקת חוק-יסוד: ההגירה לישראל, בנוסח האמור והמוצע בהצעה זו, ובו לקבוע כללים חוקתיים משפטיים ברורים הגוברים על כל כלל חוקתי ופרשני אחר. כללים אשר אינם ניתנים לפרשנות דו-משמעית בדבר זכותה של מדינת ישראל לפעול על פי מדיניותה בנושאי הגירה בהתאם לחוק-יסוד זה, לצורך מניעת כניסה ושהייה של מהגרים בלתי חוקיים כהגדרתם בחוק-יסוד זה".

"חוק היסוד המוצע יאפשר לישראל להישאר כבית לאומי נצחי לעם היהודי, למנוע את צמצום הרוב היהודי המאסיבי הדרוש לצורך המשך קיומם של היהודים בישראל לנצח נצחים ולמנוע את הפיכתה בפועל של ישראל ממדינה יהודית למדינה רב לאומית".

מגישת הצעת החוק, ח"כ גולן, אמרה: "אנחנו המדינה היחידה בעולם ללא מדיניות הגירה אמיתית. אפילו נורבגיה שאימצתם את החוק הנורבגי בצורה כל כך רחבה, חבל שאתם לא מאמצים את מדיניות ההגירה שלה. תדמיינו שאדם זר נכנס אליכם הביתה, ישן לכם במיטה ואי אפשר להוציא אותו". 

השר יועז הנדל עלה לדוכן במליאה והסביר בשם הממשלה מודע החוק לא עבר: "בגלל שהחוק הזה מנוסח כל כך רחב, ניסינו להבין לאן הוא מכוון, ואז גילינו שעל פי החוק חלק מחברי הכנסת כאן הם מהגרים בלתי חוקיים, יהודים, ערבים, יש פה מלא מהגרים בלתי חוקיים. מי שרוצה להציע הצעות שיתקבלו ויכנסו לספר החוקים, כדאי שיעשה עבודה רצינית."
 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן