נדחו העתירות נגד חוק הלאום קריב: "בג"ץ צדק" | בן גביר: "בג"ץ פועל ללא סמכות"

פוליטיקאים מימין ומשמאל מיהרו להגיב להחלטה הדרמטית של בג"ץ לדחות את העתירות נגד חוק הלאום. חבר הכנסת מהעבודה הפתיע ותמך בהחלטת בג"ץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/21 17:52 כח בתמוז התשפא

קריב: "בג"ץ צדק" | בן גביר: "בג"ץ פועל ללא סמכות"
הכנסת מאשרת את חוק הלאום. ארכיון., צילום: פלאש 90. הדס פרוש

החלטה דרמטית בבג"ץ היום (ה'), אחרי שהוגשו עתירות רבות נגד חוק הלאום ביום הודיעו השופטים על החלטתם והחוק נדחה ברוב של עשרה נגד אחד. הפוליטיקאים שהעבירו את החוק וחברי הכנסת הטריים הגיבו לחוק שעורר סערה בישראל.

הפתעה קלה נרשמה מכיוונו של יו"ר ועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב מהעבודה שבירך על ההחלטה. קריב אמר על החלטת השופטים כי: "בג"ץ צדק בהחלטתו שלא לפסול את חוק הלאום, וצדק לא פחות בקביעה שחוק הלאום אינו יכול לפגוע בערכים החוקתיים הדמוקרטיים של מדינת ישראל ובראשם הזכות לשיוויון."

קריב שמפלגתו הצביעה בעבר כולה נגד החוק הוסיף כי : "זהו תפקידה של הכנסת לתקן את חוק הלאום ולוודא שעיקרון השיוויון זוכה לעיגון ברור בחוקי היסוד ולצידו המסר שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי וגם המדינה של אזרחיה הלא-יהודים".

יוזם חוק יסוד הלאום, ח״כ אבי דיכטר כתב בטוויטר בהתרגשות: "כפי שהבטחתי חוק הלאום שיזמתי הינו בטון יצוק. ‏אני מברך את החלטת שופטי בית המשפט העליון אשר קבעו את כפי שכבר הבטחתי כי חוק יסוד הלאום הינו בטון יצוק. ‏את עמדת השופט היחיד שהתנגד נכון לבחון בקונטקסט אחר".

איימן עודה תקף את ההחלטה וכתב כי: "חוק העליונות היהודית קיבל היום חותמת בג״ץ, אבל זו היא מולדתנו ושום החלטה לא תשנה את זה. בג״ץ קיבל החלטה גזענית ואנטי-דמוקרטית, כי אין בדמוקרטיה שוויון ליהודים בלבד. אנחנו נמשיך להאבק עד לשוויון מלא לכל האזרחים במדינה, למען צדק אמיתי ודמוקרטיה אמיתית.

ח"כ איתמר בן גביר אמר על על פסק הדין בעניין חוק הלאום כי: "בג"צ ממשיך לפעול ללא סמכות לפסול חוקי יסוד. השופטים היו צריכים לדחות העתירה על הסף. יש להצטער כי השופט קרא לא מקבל את העובדה שישראל היא בראש ובראשונה, מדינה יהודית- אקדם הצעתי -  חוק שימוע לשופטים"

בן גביר הוסיף: "אמנם, טוב עשו שופטי בג"צ שדחו העתירה ברוב דעות מול דעתו החולקת של השופט קרא, אך יחד עם זאת, השופטים היו צריכים לדחות העתירה על הסף, משום שאין להם סמכות לפסול חוקי יסוד".

שרת הפנים שקד הוסיפה על החלטת בג"ץ: "בית המשפט העליון הכריע את המובן מאליו - אין כל בסיס להתערבות בחוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי. יחד עם זאת, עצם הדיון בשאלת פסילת חוקי יסוד נעשה בחוסר סמכות מוחלט".


שקד על חוק הלאום, ארכיון.