חבר הכנסת קריב הבריח ספר תורה לכותל ועורר סערה

תפילת ראש החודש של נשות הכותל שוב עוררה מהומות, כשחבר הכנסת מהעבודה ניצל את החסינות הפרלמנטרית שלו והבריח ספר תורה לרחבת הכותל. הקרן למורשת הכותל: "ניצול ציני. בניגוד להוראות היועץ המשפטי לממשלה ולנהלי המקום"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/04/21 09:00 א באייר התשפא

חבר הכנסת קריב הבריח ספר תורה לכותל ועורר סערה
חבר הכנסת קריב עם ספר התורה שהוברח לכותל, צילום: נשות הכותל

ראש חודש אייר הגיע ואיתו העימותים בין נשות הכותל למתפללים החרדים. הבוקר (ג') הגיעו קבוצת של כ-20 נשים המשתייכות ל"נשות הכותל", יחד עם חבר הכנסת הטרי מטעם העבודה, גלעד קריב, כדי להתפלל את תפילת ראש חודש.

חבר הכנסת קריב השתמש בחסינותו הפרלמנטרית שמנעה ממאבטחי הכותל לבצע חיפוש בכליו, והכניס ספר תורה לרחבת הכותל, דבר שעורר סערה בקרב המתפללים החרדים שנכחו במקום. "נמשיך להיאבק על הזכות של כל הזרמים והקהילות בעם היהודי להתפלל כמנהגן בכותל המערבי", אמר חבר הכנסת קריב.

מנכ״לית נשות הכותל, יוכי רפפורט אמרה לאחר ש"נשות הכותל" הצליחו לקרוא בתורה ועוררו מהומה : ״הניצחון שלנו לקרוא בכותל בתורה, ערב יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל הוא ניצחון הסובלנות והשפיות על הקיצוניות, ההסתה וההדרה - הניצחון של כלל עם ישראל. נמשיך להגיע לכותל המערבי מידי חודש בחודשו ולהיאבק על זכות התפילה לכל יהודיה ויהודי". 

"אני גאה להשתמש בחסינות שלי על מנת לשאת את ספר התורה של נשות הכותל", אמר חבר הכנסת קריב, "ומתבייש בכך שרשויות שלטון בישראל עסוקות בניסיון להחרים ספרי תורה ולמנוע מנשים להתפלל ולקרוא בתורה כמנהגן. גם הבוקר חשוב להזכיר - ישנו צד אחד שהסכים לפשרת הכותל ההיסטורית וצד שני של רב הכותל, המפלגות החרדיות והרבנות הראשית שסיכלו את הפשרה ההיסטורית".

קריאת התורה של נשות הכותל

קריאת התורה של נשות הכותלצילום: נשות הכותל

הקרן למורשת הכותל הגיבה לסערה ומסרה כי, "היא מצרה על העובדה שחבר הכנסת גלעד קריב ניצל באופן ציני הבוקר את חסינותו שהגיע לכותל המערבי ובידו ספר תורה אותו הכניס בניגוד להוראות היועץ המשפטי לממשלה ולנהלי המקום".

לדברי הקרן, חבר הכנסת קריב הגיע לרחבת הכותל יחד עם קבוצת נשות הכותל של כ-20 נשים ולמרות שהוא היה מודע לכך שאירוע זה יפר את הסדר הציבורי במקום הרגיש ביותר והדבר מנוגד לנהלים בכותל המערבי ואף נמסר לו מכתב מטעם משרד המשפטים המצביע על התנהגותו האסורה, הוא התעלם ממנו למרבה הצער והמשיך בפרובוקציה.

"קבוצת נשות הכותל עשו אף הן פרובוקציה וחילול קדושת המקום בהצטרפותן לחבר הכנסת ברחבה העליונה תוך התגרות בקהל המתפללים והמתפללות בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה ונהלי המקום ברחבת הכותל המערבי", מטעם הקרן למורשת הכותל נמסר כי, "חבל שדווקא ביום הזה מעורר חבר הכנסת קריב פרובוקציות מיותרות, מפר את הנחיות המדינה וגורם להפרת הסדר. הקרן למורשת הכותל המערבי קוראת להסיר את המחלוקות מעל רחבת הכותל המערבי ולהשאיר את המקום כמאחד".

חבר הכנסת איתמר בן גביר תקף את חברו למשכן, גלעד קריב: "בזוי ולא ראוי שחבר כנסת מנצל חסינותו לעבור עבירה פלילית ולפגוע ברגשות עם ישראל בראש חודש. בכוונתי לפנות בתלונה ליו"ר הכנסת נגד מעשיו של קריב ולבקש שיוזהר לבל ימשיך לבצע עבירות פליליות של התססה והמרדה שהחסינות לא מגנה עליהם".

יש לציין, כי לפני 5 שנים אסר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על קיום טקס "ברכת כוהנות", במתחם הכותל המערבי מכיוון שהוא חורג מגדר "מנהג המקום". יחד עם זאת, התיר בית המשפט המחוזי לנשות הכותל לקיים תפילות, להניח תפילין, להתעטף בטלית, לקרוא בספר תורה ולומר דברים שבקדושה במתחם הכותל.