אחרי עסקת הטיעון: ברלנד ייכנס לכלא לשנה וחצי

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על אליעזר ברלנד 18 חודשי מאסר בפועל, כפי שהוסכם בהסדר הטיעון, וכ-2 וחצי מיליון שקלים קנס ופיצויים לנפגעים ולמדינה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/06/21 18:04 ג בתמוז התשפא

אחרי עסקת הטיעון: ברלנד ייכנס לכלא לשנה וחצי
הרב אליעזר ברלנד בבית המשפט, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

אחרי שביום שני האחרון, הרשיע בית המשפט המחוזי בירושלים את אליעזר ברלנד, בן 84, ראש קהילת "שובו בנים", בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון במסגרת הסדר טיעון בו הודה בעובדות כתב האישום המתוקן, היום (א') נגזר על ברלנד 18 חודשי מאסר בפועל, שיצטרפו לסך 8 חודשי מעצר באיזוק אלקטרוני בהם מצוי ברלנד, קנס בסך 2,415,000 שקלים לטובת המדינה, תשלום פיצוי לנפגעי העבירה ומאסר על תנאי למשך שנה.

על פי המתואר באישום הראשון, ביצע ברלנד שורה של מעשי מרמה כלפי אנשים אשר פנו אליו בבקשה לעשות "פדיון נפש", זאת על יסוד המעמד שברלנד בנה וטיפח לאורך השנים אל מול קהילתו, והתפיסה שנוצרה לפיה הוא בעל כוחות מיוחדים שיכול לגרום לכך שאנשים יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם באמצעות תשלום סכומי כסף.
 
בהתאם לדפוס הפעולה המתואר ב-8 האירועים בהם הורשע בעבירות קבלת דבר במרמה ועושק, במענה לפניות שונות של אנשים במצוקה עבור יקיריהם, אמר ברלנד לפונים כי אם ישלמו לידיו סכום כסף שבמרבית המקרים עמד על עד 20,000 שקלים, יקירם ירפא והחולי יחלוף, זאת כשברלנד יודע כי העובדות הנ"ל שמסר לפונה אינן נכונות וכשהוא יודע שלא יוכל לגרום לכך שהדבר יתרחש. 

באירוע נוסף – השני בו הורשע ברלנד, פנו בני משפחתה של אישה חולה סופנית אל ברלנד אשר אמר לבני המשפחה, מבלי לברר פרטים על מחלתה, כי עליהם להעביר לידיו עוד היום 20,000 שקלים, וכי אם ישולם לו הסכום הנ"ל, בבית החולים יעשו צילום לאם "והכל יהיה נקי". בני המשפחה שילמו לברלנד את הסכום הגבוה. בהמשך לאחר שחלה החמרה במצבה של החולה, שוחחה בת המשפחה עם ברלנד פעם נוספת, אשר אמר לה כי עליהם להביא 3,000 שקלים נוספים, וטען בפניה כי אם ישולם לו הסכום הנ"ל החולה תחיה עד 120 שנה. בתה של החולה לוותה מחברתה 3,000 שקלים אותם העבירה לברלנד. זמן לא רב לאחר מכן נפטרה החולה. ברלנד הורשע בהתאם לדפוס הפעולה האמור בשישה מקרים נוספים.

על פי האישום השלישי בו הורשע בעבירת מרמה עורמה או תחבולה בכוונה להתחמק מתשלום מס, ברלנד נמנע מלדווח לרשויות המס על הכנסותיו במסגרת עסק אותו ניהל, שכלל פעילות "פדיון נפש", מתן ברכות, ייעוץ בתחומים שונים וחוגי בית, על אף שאלו הכניסו לכיסו עשרות מיליוני שקלים. 

על פי האישום הרביעי בו הורשע בעבירות הלבנת הון, ברלנד עשה שימוש בכספים שהתקבלו ולא דווחו לרשויות המס. בין היתר, הוא פעל באמצעות אחרים אצל נותן שירותי מטבע השייך לחסידיו, תוך הסתרת זהותו כנהנה בכספים. בנוסף, הוא עשה שימוש בעמותות שונות לצורך הסוואת הרכוש האסור.

מתוך גזר הדין של השופטת עינת אבמן-מולר: "הנאשם הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בעובדות כתב אישום מתוקן, בעבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום וכן בעבירות על פי פקודת מס הכנסה ועל פי חוק איסור הלבנת הון. אין ספק בדבר חומרתם של המעשים בהם הורשע הנאשם, מעשים שנעשו בשיטתיות ומתוך תאוות בצע, תוך ניצול רגעי השבר בו היו מצויים המתלוננים ומצוקתם בשעתם הקשה ביותר".

"בהינתן כל אלה, מצאתי כי אף שלאור חומרתן של העבירות אין בעונש המוסכם משום מיצוי הדין עם הנאשם, הרי שלאור הנסיבות המיוחדות במקרה זה, כפי שפורט לעיל, הסדר הטיעון מאזן כראוי בין השיקולים והאינטרסים השונים, ולפיכך לא מצאתי לסטות ממנו, ויש לאשרו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן