המבצע הסתיים: הוחלט להסיר את כלל ההגבלות, הלימודים יתחדשו

במהלך הלילה הקריטי של הפסקת האש, צה"ל מנע מטח לערי המרכז |בזמן המצבע חמאס ירה 4,000 רקטות לישראל, צה"ל תקף יותר מ-100 ק"מ של מנהרות | מד"א: מתחילת המבצע טופלו 357 נפגעים | צה"ל: כ-200 פעילי טרור חוסלו, מהם 25 בכירים ו-90% מכלל הרקטות שנורו לישראל יורטו

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 21/05/21 13:01 י בסיון התשפא

המבצע הסתיים: הוחלט להסיר את כלל ההגבלות, הלימודים יתחדשו
חוזרים לשגרה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הפסקת האש בין ישראל לארגון הטרור חמאס נכנסה לתוקף הלילה (ו') בשעה 2:00, שעתיים לפני כניסת הפסקת האש לתוקף חמאס ירה עוד כ-40 רקטות כאשר 90% מהן התפוצצו בשטח פתוח והשאר יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל.

בתום הערכת מצב בפיקוד העורף, הוחלט להסיר את כלל ההגבלות בכל הארץ החל מהיום בשעה 12:30. וכן החל מיום ראשון, 23 במאי 2021, יתקיימו הלימודים כסדרם.

הנחיות פיקוד העורף

הנחיות פיקוד העורףצילום: צילום מסך, טוויטר

בשעתיים לפני הפסקת האש בין 00:00 ל-2:00 בלילה היו קריטיות ועלולות למנוע את הפסקת האש, כך מדווח ב-N12, הסיבה לכך היא כי צה"ל היה משוכנע שחמאס ינסה לירות מטח לעבר תל אביב, נתב"ג ויתר ערי המרכז. בצה"ל הביעו את החשש מפני ירי, כמו למשל בהעברת ההמראות והנחיתות אמש לשדה התעופה רמון מתנתב"ג ובקשת שהייה ליד המרחב המוגן ביישובי העוטף. אך במקביל איימו על חמאס שהתגובה לירי על נתב"ג וערי המרכז תהיה כואבת ועוצמתית. 

בתגובה לכך מטוסים רבים של חיל האוויר חגו מעל שמי עזה מוכנים לתגובה . התושבים בעזה יכלו לשמוע ולראות את אותם מטוסים עם הפצצות מוכנים להתקפה בעת הצורך. לאורך שעות הלילה הקריטיות שר הביטחון, הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, ראש אמ"ן ואלופים נוספים ישבו בבור שבקריה בכוננות מוכנים להמשך לחימה אם הירי יגיע לערי המרכז, נתב"ג ותל אביב.

העיתונאי אלמוג בוקר, תושב עוטף עזה כעס ומתח ביקורת על המהלך של הצבא והדרג המדיני: "הסיפור כולו: בשעה האחרונה של המבצע מטוסי קרב חגו מעל שמי עזה. ההחלטה שהתקבלה: אם ישוגרו רקטות לאזור תל אביב, צהל יתקוף בעוצמה. היישובים בעוטף טווחו במשך דקות ארוכות, כולל פגיעה ישירה במפעל ופצוע מרסיסים. ישראל לא הגיבה. למה? לא ירו על תל אביב"

ירי

יריצילום: Edi Israel/Flash90

התקיפות ברצועת עזה

התקיפות ברצועת עזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

בצה"ל מסכמים את הישגי המצבע: אחד ההצלחות של המצבע הוא השמדת ה"המטרו" ברצועת עזה, מעל 100 ק"מ של תת קרקע מגננתי המהווה יכולת אסטרטגית לחמאס - הושמד.

בתחום חיסול אנשי טרור, צה"ל סיכל 5 בכירים בדרג מח"ט ומקביליו בחמאס ובגא"פ , וכן כ-20 בדרג בכיר ובינוי בחמאס ובגא"פ - סוכלו. בנוסף כ-200 פעילי טרור מדווחים - סוכלו גם כן.

הישגים נוספים שצה"ל ביצע במצבע שומר החומות: כ-340 פגיעות ביכולות ירי תלול מסלול, כ-230 פגיעות ביכולות שיגור רקטות קרקע-קרקע, כ-70 פגיעות ביכולות משגרים רקטיים רב-קניים, כ-35 פגיעות ביכולות מרגמה וכן פגיעה קשה ביכולת הייצור וההתעצמות (פעילי מחקר ופיתוח, סדנאות, מרכזי פיתוח).

ירי ארטילרי של צה"ל, גבול הדרום אמש

ירי ארטילרי של צה"ל, גבול הדרום אמשצילום: Gili Yaari /Flash90

תחום נוסף שהצבא פגע בו הוא מבנים ותשתיות: תקיפת מבני משטר - 10 משרדי ממשל של החמאס, 11 ביטחון פנים, 5 בנקים שניהלו כספי טרור. תשתיות הטרור הותקפו גם כן, כשאר עשרות מחנות ומוצבים, עשרות חדרי פיקוד ו-9 ביניינים רבי קומות ששימשו כתשתית לפעילות טרור חוסלו.

סיכול מרבית התקפות האויב - סיכול פשיטות, עשרות תוואי מנהור התקפי, עשרות מטרות מערך הנ"ט, 7 איומים אווירים ו-2 איומים ימיים. ובתחום ההגנה אווירית - יירוט כ-90% מהרקטות ששוגרו לעבר ישראל בעזרת מערכת כיפת ברזל

סיכום מצבע שומר החומות

סיכום מצבע שומר החומותצילום: דוצ

מד"א מסכם את מספר הנפגעים במצבע "שומר החומות". מתחילת המבצע טופלו 357 נפגעים ע"י החובשים והפראמדיקים של מד"א ברחבי הארץ, מתוכם 10 שנהרגו מפגיעה ישירה, הדף ורסיסים ו-2 שנפצעו אנושות בדרך למרחב מוגן ונפטרו מפציעהן. 119 פצועים מרסיסים, הדף ושברי זכוכיות, בהם 7 קשה, 13 בינוני ו-99 קל טופלו במהלך ברחבי הארץ. 226 פצועים נחבלו בדרכם למרחב מוגן, בהם 1 במצב קשה, 5 בינוני ו-220 קל. בנוסף 257 נפגעי חרדה טופלו ע"י צוותי מד"א וחלקם אף נזקקו לפינוי להמשך טיפול.
 
בהפרות הסדר שהתקיימו ברחבי הארץ טיפלו כוחות מד"א ב-196 נפגעים, בהם גבר בן 56 שנפצע אנושות בראשו ונפטר מפצעו, 10 קשה, 30 בינוני ו-155 במצב קל.

פינוי הפצועים לבית החולים

פינוי הפצועים לבית החולים צילום: מד"א

רה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן מסרו הצהרות לתקשורת.

אמש הקבינט המדיני ביטחוני אישר את הפסקת האש החד צדדית, ומבצע "שומר החומות" הגיע לסיומו. ההחלטה הגיעה ברקע הצהרת ראש הממשלה: "אני נחוש להמשיך במבצע הזה עד שיושג היעד שלו - להחזיר את השקט והביטחון לכם, אזרחי ישראל".

הקבינט המדיני ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המוסד וראש המל״ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי, שתכנס לתוקפה בשעה שתסוכם בהמשך. 

ירי רקטות לעבר ישראל. אילוסטרציה

ירי רקטות לעבר ישראל. אילוסטרציהצילום: Ail Ahmed/Flash90

הרמטכ״ל, הדרג הצבאי וראש השב״כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה, חלקם חסרי תקדים. הדרג המדיני מדגיש שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה, וייתכן שבמידה והחמאס יפר את הסיכום בירי לשטח ישראל או בפעולה חבלנית כלשהי - הפסקת האש תבוטל מיידית.