השופט מזוז פרש: "תקופת עימות של המערכת הפוליטית כלפי מערכת המשפט"

אחרי 6 וחצי שנים, ומוקדם מהמתוכנן, פורש השופט מני מזוז מבית המשפט העליון מטעמים אישיים. בנאום הפרישה שנשא, התייחס מזוז ליחס הפוליטיקאים למערכת המשפט והבהיר: " קושי זה מדגיש את החשיבות הרבה של עמידת בית המשפט בהגנה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/04/21 19:06 יז באייר התשפא

השופט מזוז פרש: "תקופת עימות של המערכת הפוליטית כלפי מערכת המשפט"
פורש. השופט מני מזוז, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חמישה חודשים אחרי שהודיע כי בכוונתו לפרוש מתפקידו כשופט בבית המשפט העליון בשל סיבות אישיות, היום (ה') התקיים טקס הפרישה של השופט והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז. בטקס נכחו שופטים ובני משפחה שנפרדו מהשופט אחרי 6 וחצי שנים בבית המשפט העליון.

בנאום פרישתו נגע מזוז במצבה של מערכת המשפט כיום: "למדינת ישראל מערכת שיפוטית מפוארת, בעלת הישגים מרשימים, הזוכה גם להערכה בינלאומית רבה. לבית המשפט העליון, בכל מדינה דמוקרטית, תפקיד מרכזי בהגנה על ערכי הדמוקרטיה ועל זכויות האדם".

מזוז המשיך והתייחס למתיחות שקיימת לאחרונה בין הכנסת והממשלה לרשות השופטת: "זה זמן, כולל בימים אלה ממש, אנו מצויים בתקופה של עימות ושל התלהמות ביקורתית הולכת וגוברת של המערכת הפוליטית כלפי מערכת המשפט, וכלפי מערכות אכיפת החוק כולן. התפיסה בדבר חשיבות המשפט וכיבוד החוק ומשרתיו, הייתה לזרה בעיני גורמים שונים בחברה הישראלית ובמערכת הפוליטית".

"מציאות זו אמנם מקשה על בית המשפט במילוי ייעודו ותפקידו", אמר השופט בדימוס הטרי, "ומאתגרת אותו כמעט על בסיס יום-יומי. ואולם קושי זה אך מדגיש ומחדד במשנה תוקף את החשיבות הרבה של עמידת בית המשפט על תפקידו החוקתי-חברתי החשוב בהגנה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם, בבחינת "אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַּתְ לַּמַּלְכּות". ההתלהמות נגד בית המשפט מתמקדת לרוב בביקורת החוקתית שהוא מקיים על חקיקת הכנסת, ובטענה ש"זה לא דמוקרטי". 

"גם בפרישתו - השופט מזוז לא מצליח להישאר ממלכתי"

השופט מזוז היה ידוע כשופט אקטיביסט, כשהתנגדותו הקבועה להריסת בתי מחבלים, הביאה ליחס שלילי מתמשך מהפוליטיקאים הימניים. חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית התייחס היום (ה') לפרישתו של שופט העליון: "בית המשפט העליון שלנו נעשה מעט יותר טוב ומעט יותר ישר בלכתו של מני מזוז". 

גם חבר הכנסת איתמר בן גביר התייחס לפרישת מזוז ולנאומו בטקס ואמר: "אפילו בפרישתו כמו גם בכל שנות כהונתו הן כיועץ משפטי לממשלה והן כשופט, לא מצליח השופט מזוז להישאר ממלכתי ולנתק עצמו מהאג'נדה הפוליטית הקיצונית שלו. את מזוז תמיד אזכור כמי שהורה על מעצר ילדות בגוש קטיף וביקש לעצור אותן עד תום ההליכים המשפטיים וכמי שתמיד תמך באויבי ישראל ובזכויות אזרח למחבלים, אך לעולם לא דאג לזכויות אזרח לאוהבי ישראל".