התכנית להחלפת נתניהו: רוטציה בין לפיד לבנט ובתמיכת מרצ והמשותפת

יומיים אחרי פרסום התוצאות הסופיות, ולפני הגשתן לנשיא המדינה, ראשי סיעות הגוש שמתנגד לנתניהו, פועלים על מתווה להחלפתו ולהקמת קואליציה חלופית. המתווה מכיל גם סתירות ושאלות רבות שטרם התבררו | כל הפרטים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/03/21 20:17 טו בניסן התשפא

התכנית להחלפת נתניהו: רוטציה בין לפיד לבנט ובתמיכת מרצ והמשותפת
לפיד ובנט. יקיימו רוטציה? , צילום: Gershon Elinson/Flash90

שלושה ימים בלבד נותרו להגשת התוצאות הרשמיות לנשיא המדינה, אך ראשי המפלגות כבר עומלים על גיבוש קואליציה משלהם, כשבחדשות 12 מפרסמים הערב (א') את התוכנית של בכירים בגוש שמתנגד להמשך כהונת נתניהו להקמת הממשלה.

הסעיף הראשון בתכנית הוא הקמת "ממשלת ריפוי לאומי" לשנה. בניית קואליציית מיעוט של 52 ח״כים שמורכבת מהעבודה, כחול לבן, ימינה, תקווה חדשה, יש עתיד וישראל ביתנו, כשמפלגות מרצ והרשימה המשותפת יתמכו מבחוץ או ימנעו בהצבעות הרלוונטיות. 

רוטציה בין יו"ר ימינה נפתלי בנט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כשהסדר ביניהם לא ברור עדיין. העברת תקציב ל-2021 באופן מיידי. בנוסף יוותרו על חקיקה אישית נגד בנימין נתניהו, ויקוו לצירוף המפלגות החרדיות. 

יחד עם זאת, המתווה המתגבש כולל סתירות ושאלות רבות. קודם כל, מי יהיה ראשון ברוטציה? נפתלי בנט או יאיר לפיד? כשתקדים הרוטציה בין נתניהו לגנץ ככל הנראה הופכת את השאלה הזאת לחשובה במיוחד. 

האם מפלגות מרצ והרשימה המשותפת יאפשרו הקמת ממשלה עם מפלגת ימינה? למה שגדעון סער ונפתלי בנט יסכימו להישען על ח"כים ערבים בניגוד להבטחת הבחירות שלהם שטענה ההיפך? וכאמור, בהמשך המפלגות החרדיות אמורות להצטרף לממשלה כזאת, אך יחסיהם עם ליברמן וישראל ביתנו לא יאפשרו זאת.