מנדלבליט על העברת חיסונים למדינות זרות: "ראוי שהנושא יובא לדיון בממשלה"

לאחר שלשכת ראש הממשלה הודיעה כי ישראל העבירה חיסוני קורונה לכמה מדינות, היועץ המשפטי לממשלה מפרסם את חוות דעתו בנושא, וכותב: "לפני המשך העברת החיסונים, ועל מנת להבטיח הליך ממשלתי תקין ושלם, סבורני כי נדרשת התייעצות עם שרי החוץ והאוצר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/21 22:07 יז באדר התשפא

מנדלבליט על העברת חיסונים למדינות זרות: "ראוי שהנושא יובא לדיון בממשלה"
מנדלבליט, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

בשבוע שעבר הודיעה לשכת ראש הממשלה כי מדינת ישראל החליטה להעביר "כמות סמלית" של חיסוני קורונה לצוותי רפואה של הרשות הפלשתינית וכן לכמה מדינות שפנו לישראל שתסייע להן באספקת חיסונים. בהודעה נכתב כי "הצטברה כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נדרש לסוגיה, והיום (ב') הוא פרסם חוות דעתו, שנמסרה לראש המטה לביטחון לאומי, בעניין העברת חיסוני קורונה למדינות זרות.

"במקרה שלפנינו" כותב מנדלבליט, "המלצתי היא שלאור אופי וחשיבות ההחלטה להעברת מנות החיסונים למדינות זרות, השלכותיה, לרבות ההשלכות המדיניות, ונגיעתה למספר שרים, ראוי שהנושא יובא לדיון בממשלה, בקבינט או בפורום אחר הכולל את השרים הרלוונטיים לנושא".

מנדלבליט מזכיר בהקשר לכך, "כי המחוקק קבע שבממשלה תפעל ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי והממשלה קבעה במפורש את תחומי סמכותה. בהחלטה נקבע, בין היתר, כי הקבינט יעסוק ב"ענייני הביטחון של מדינת ישראל" וכן ב"יחסי החוץ של מדינת ישראל ומדיניות החוץ שלה"".

"לפני המשך העברת החיסונים, ועל מנת להבטיח הליך ממשלתי תקין ושלם, סבורני כי נדרשת התייעצות עם שר החוץ בפרט לעניין רשימת המדינות שאליה יישלחו החיסונים, ועם שר האוצר לעניין ההיבטים התקציביים".  

לסיום הוא כותב, "מוצע לקיים דיון כאמור בממשלה, בקבינט המדיני - בטחוני או בפורום אחר הכולל את השרים הרלוונטיים לנושא. מובן שבנסיבות העניין, הדברים ייעשו בשלב מאוחר, לאחר שכבר גובשה תכנית העברת החיסונים וגם נמסרו הודעות על כך למדינות, ואולם בנסיבות המקרה עדיף לקיים את ההתייעצות והדיון בשלב זה ותוך הבנה שבמסגרת כל העברה עתידית, ההתייעצות והדיון יתקיימו בשלב מוקדם יותר בעת גיבושה של התכנית".


להורדת הקובץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן