הרמטכ"ל: "צה"ל מקבל כל אדם ללא קשר לדת, עדה, רקע או נטייה מינית"

בנאומו בטקס סיום קורס קצינים אמר רב-אלוף אביב כוכבי: "להימנע מכל מערכת יחסים אינטימית בין מפקד לפקוד, גם אם נדמה שהיא מבוססת על הסכמה". הטקס נערך מזה תקופה ארוכה בנוכחות קהל

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/21 16:49 יב באדר התשפא

הרמטכ"ל: "צה"ל מקבל כל אדם ללא קשר לדת, עדה, רקע או נטייה מינית"
הרמטכ"ל, אביב כוכבי, צילום: פלאש 90

היום (ד') נערך בבה"ד 1, טקס סיום קרוס קצינים, לראשונה מזה זמן רב הטקס נערך בנוכחות קהל משתתפים של הורי החיילים. במהלך הטקס נשא נאום הרמטכ"ל אביב כוכבי, בו התייחס לאירוע בו פגעו בחייל אחר על רקע מוצאו: "הביסוס לכל פיקוד היא אמונה באנשים שגורמת אצלם להנעה פנימית. אמונה ביכולותיו. ביטוי מרכזי לכך הוא עקרון שקבענו  - האדם יקר. וכבוד האדם הוא חלק מהותי בעקרון הזה. צהל הוא צבא העם, המקבל בשעריו אנשים מכל חלקי העם ומכבד כל אדם ללא קשר או תלות בדת, עדה, רקע, מין או נטייה מינית. רק לאחרונה באחד מבסיסי ההדרכה של צה"ל פגעו מספר צוערים בצוער אחר על רקע מוצאו זהו אירוע חמור לא ערכי לא חברי". 

בנוסף התייחס גם לנושא פגיעות מיניות בצבא: "הגנה על כבודו של אדם משמעה הגנה על הדברים החשובים לו, על גופו, על שמו הטוב, על פרטיותו ועל היותו בן אנוש. כל פגיעה על רקע מיני בדיבור או מעשה היא פגיעה בכבוד האדם ומהווה מעשה חמור. המדיניות שקבענו בנושא היא אפס סבלנות ונפעל בחומרה נוכח כל חריגה. כדי למגר את התופעה נדרשת מעורבות מפקדים". 

"מסיבה זו למפקדים בצה"ל יש אחריות נוספת ועליהם להימנע מכל מערכת יחסים אינטימית בין מפקד לפקוד גם אם נדמה שהיא מבוססת על הסכמה", אמר כוכבי, והבהיר כי, "בעניין הזה אין תחום אפור. מערכת היחסים בין מפקד לפקודיו מבוססת על יחסי מרות והיא מתאפיינת בפערי גיל, מעמד וסמכויות המובילים באופן מובנה לפער בכוח ובעוצמה. כל קשר אינטימי מהווה ניצול לרעה של כוח ושל מעמדו של המפקד והוא מהווה חריגה בוטה".