לוויתן מת נסחף לחוף ניצנים: "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול"

לווייתן מצוי בגודל 10 מטרים נסחף אל חוף ניצנים. סיבת מותו של הלווייתן נבחנת וברשות הטבע והגנים קוראים למשרד להגנת הסביבה "לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם". בימים האחרונים חיות ים נוספות מתו בשל זיהום שמקורו בזפת

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/02/21 19:55 ו באדר התשפא

לוויתן מת נסחף לחוף ניצנים: "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול"
צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים

פקח רשות הטבע והגנים, דוד חלפון, הבחין הערב (ה') בגופת לוויתן בדרום שמורת ניצנים. חלפון הגיע לחוף וראה כי מדובר בגור לוויתן מצוי בגודל 10 מטרים. סיבת מותו של הלווייתן נחקרת וכעת בוחנים האם יש קשר לזיהום הזפת בחופי ישראל בתקופה האחרונה.

שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אמר כי אירוע זיהום הזפת הינו "אירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומרת הדין".

ברשות הטבע והגנים מדווחים כי לפני כשבועיים התקבלו שני דיווחים מאנשים שנצפו מאשדוד והרצליה, אך מקרים אלה לא תועדו. מדובר באירוע נדיר יחסית, כשהתיעוד האחרון היה בשנת 2016. בדרך כלל מגיעים לאזורנו פרטים צעירים. בבגרות מגיעים בים התיכון ל-20 מטרים ובאוקיינוסים ל-24 מטרים. לווייתנים אלה נפוצים במערב הים התיכון אך נדירים באגן המזרחי.

הבוקר, רשות הטבע והגנים יצאה לטפל בזיהום החופים המסיבי בזפת כדי למזער את נזקי הזיהום. "הרשות פועלת בכל גזרות החוף של שמורות הטבע והגנים במבצע ניקוי הזפת. פעולות הניקיון מבוצעות בחוף גלים, שמורת הבונים, וחוף גדור". במסגרת הניקיון מצאו עובדי רשות הטבע והגנים שחף שנלכד בזפת וחילצו אותו מהים. בנוסף, הם מצאו גם צב ים קטן שגופו נעטף בזפת. הצב והשחף פונו לטיפול רפואי בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי לאחר שקיבלו טיפול ראשוני בשטח.