גנץ: "אסור שאיראן תגיע ליכולת גרעינית וצריך לעשות הכול להבטיח זאת"

בחזרה להסכם הגרעין? לאחר הצהרת דוברת הבית הלבן כי ביידן שואף לחזור להסכם הגרעין, התגובות בישראל לא איחרו לבוא. ארדן: "זה נושא קיומי - אין פשרות ואין פוליטיקה"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 21/01/21 09:03 ח בשבט התשפא

גנץ: "אסור שאיראן תגיע ליכולת גרעינית וצריך לעשות הכול להבטיח זאת"
ביידן, צילום: shutterstock

הנשיא החדש של ארה"ב, ג'ו ביידן, מביע נכונות כבר עם כניסתו לבית הלבן לחזור להסכם הגרעין עם איראן. כפי שהודיעה אמש דוברת הבית הלבן החדשה, ג'ן סאקי, ביידן מאמין שאם ימשיכו בטהרן לשתף פעולה עם הסכם הגרעין מ-2015 בתמורה להקלות בסנקציות כלכליות - גם בוושינגטון ישתפו פעולה. בתדרוך לכתבים אמרה הדוברת כי ארה"ב שואפת להאריך את הפעלת הלחצים על תוכנית הגרעין האירנית והודיעה כי נושא המשא ומתן עם איראן יהיה חלק מההתייעצויות הראשונות של ביידן עם מנהיגים ברחבי העולם.

התגובות בישראל לכוונה זו מצד הממשל החדש בארה"ב לא מאחרות לבוא. שר הביטחון בני גנץ התראיין הבוקר (ה') ברשת ב' והתייחס להסכם הגרעין האיראני: "אני לא יודע אם תהיה מחלוקת. אני יודע שהאמריקנים ממש מעוניינים שאיראן לא תהפוך למדינה עם יכולת גרעינית. אסור שתגיע ליכולת גרעינית וצריך לעשות הכול להבטיח זאת".

על ההרתעה של ישראל מול איראן אמר גנץ: "נבטיח את היכולת של ישראל להגן על עצמה. אין ספק שראש הממשלה התייעץ בכול הגורמים הביטחוניים. יש לראש הממשלה אחריות עליונה - אין לו בלעדיות לנושא הזה. זה לא עסק פרטי לא שלי, לא שלו ולא של אף אחד".

גם שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, גלעד ארדן, הגיב לאפשרות שביידן יחזור להסכם הגרעין עם איראן, בראיון הבוקר ברשת ב': "זה נושא קיומי - אין פשרות ואין פוליטיקה. ההסכם שנחתם ב-2015 הוא אסון כי הוא ייתן לגיטימציה לטהראן בעוד כמה שנים להחזיק ביכולות לייצר נשק גרעיני".