נכנס לבית הלבן - והתחיל לעבוד: ביידן החל למחוק את מדיניות טראמפ

"אין זמן לבזבז": הנשיא החדש של ארה"ב כבר החל בפירוק מורשת טראמפ. בשעות שחלפו מאז השבעתו, ביידן ביטל 17 צווים נשיאותיים של קודמו בתפקיד, בעיקר בנושאי אקלים והגירה | החזרה להסכם הגרעין מתוכננת בהמשך

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 21/01/21 08:13 ח בשבט התשפא

נכנס לבית הלבן - והתחיל לעבוד: ביידן החל למחוק את מדיניות טראמפ
ביידן, צילום: shutterstock

נשיא ארה"ב ה-46, ג'ו ביידן, הושבע אמונים לפני שעות ספורות, וכבר חתם הלילה (ה') על שורה של צווים נשיאותיים המבטלים את מורשתו של קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. הנשיא החדש הגיע לבית הלבן והחל לחולל שינויים - במטרה לביטול מדיניות טראמפ בשלל נושאים וסוגיות כמו מדיניות ההגירה ממקסיקו ומדינות מוסלמיות אחרות ומשבר האקלים. כמו כן, הדוברת החדשה של הנשיא ציינה כי נושא הגרעין האיראני יעלה בשיחות הראשונות שיקיים ביידן כנשיא עם מנהיגים ברחבי העולם.

בזמן שחלף מאז ההשבעה, נמשכו הטקסים הרשמיים בוושינגטון, תחת מגבלות הקורונה. לאחר הטקס, הגיעו הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס לבית העלמין בארלינגטון, כשלצדם הנשיאים לשעבר אובמה, בוש וקלינטון. הנשיא המכהן וקודמיו בתפקיד הניחו זר על אנדרטת החייל האלמוני, זאת כחלק ממסורת שמתקיימת לאחר טקס ההשבעה בכל 4 שנים. 

עם תום הטקסים, נכנס ביידן לחדר הסגול, חדר העבודה הרשמי של הנשיא, שם הוא קרא את המכתב שהשאיר לו הנשיא טראמפ, על אף שהחרים את טקס ההכתרה הרשמי. ביידן אמר בתדרוך הכתבים: "טראמפ השאיר מכתב מאוד נדיב, בגלל שזה פרטי אני לא אחשוף את תוכנו כרגע עד שאדבר עם טראמפ, אבל המכתב היה נדיב מאוד".

זמן קצר לאחר מכן - ביידן כבר החל לחתום על הצווים הנשיאותיים המשמעותיים הראשונים של כהונתו, שמסמנים שינוי כיוון מקודמו בתפקיד. "עם מצבה של האומה כיום אין זמן לבזבז, אנחנו נתחיל לעבוד מיד", אמר ביידן לכתבים בחדר הסגול בבית הלבן. הוא ציין כי ימשיך לחתום על צווים נוספים בימים ובשבועות הקרובים. "חלק מהצווים הנשיאותיים שאחתום עליהם היום הולכים לשנות את הכיוון במשבר הקורונה, ואנחנו ניאבק במשבר האקלים בצורה שלא עשינו עד עכשיו".

ביידן חתם על 17 צווים נשיאותיים שברובם מבטלים חלק מהמדיניות של טראמפ. הוא ביטל את "צו המוסלמים" שאסר על הגירה מכמה מדינות מוסלמיות, הורה להחזיר את ארה"ב להסכים האקלים ולארגון הבריאות העולמי, והטיל חובת עטיית מסכה במבנים פדרליים. בנוסף, הורה ביידן על הפסקת מימון בניית החומה בין ארה"ב למקסיקו, אחד הפרויקטים השנויים במחלוקת שהוביל טראמפ. "הפעולות הללו הן כתם על המצפון הלאומי שלנו ולא תואמות את ההיסטוריה הארוכה שלנו של קבלת אנשים מכל האמונות ואנשים ללא אמונות כלל", כתב ביידן בצו שבו ביטל את הצו של טראמפ.

במהלך השעות הראשונות לכהונה, התקיים גם התדרוך של דוברת הבית הלבן החדשה ג'ן סאקי. דוברת הבית הלבן החזירה את נוהג התדרוכים הקבועים בבית הלבן, מסורת שנזנחה בתקופת טראמפ. סאקי פתחה את דבריה באמירה על חשיבות השקיפות ואמרה לכתבים: "יהיו זמנים שלא נסכים, זה בסדר, זו דמוקרטיה".

סאקי התייחסה בתדרוך לסוגיית הסכם הגרעין עם איראן, הסכם שהממשל החדש מאותת כי בכוונתו לחזור אליו – כל עוד טהרן תחזור למחויבויותיה תחתיו. סאקי אמרה שביידן יפעל "להאריך ולחזק את ההגבלות הגרעיניות על איראן", ויעסוק גם בתחומים מדאיגים אחרים בפעילותה של הרפובליקה האיסלאמית. "על מנת שנוכל להמשיך הלאה איראן חייבת לחזור לציות להסכם, עם הגבלות גרעיניות משמעותיות תחתיו", היא הבהירה.

https://www.youtube.com/watch?v=gOoTbPssAo4

זמן קצר לאחר שחתם על הצווים השביע ביידן כ-1,000 פקידים פדרליים בממשלו, בטקס שנערך באופן וירטואלי עקב המגפה. הוא קרא לפקידים החדשים להיות "הגונים, מכובדים וחכמים", והדגיש בפניהם: "אנחנו עובדים עבור העם". ביידן דרש מצוותו בבית הלבן להימנע מסכסוכים ולהפגין כבוד זה לזה – והזהיר שמי שלא יעשה זאת יפוטר. "אם אי פעם תעבדו איתי ואני אשמע שאתם מתייחסים לעמית אחר בחוסר כבוד, שאתם מזלזלים במישהו, אני אפטר אתכם על המקום". 

עם סיום הלילה נשא ביידן דברים במשדר טלוויזיה מיוחד שהועבר ברשתות האמריקניות הגדולות תחת הכותרת "חוגגים את אמריקה". ביידן מנה בדבריו את האתגרים הרבים הניצבים בפניו ובפני האומה האמריקנית – המגפה, הכלכלה שקרסה, האפליה הגזעית שלטענת רבים בארה"ב עדיין קיימת, משבר האקלים והאיומים מבית – אך הדגיש כי "מעולם לא הייתי יותר אופטימי מאשר בעצם היום הזה". לדבריו, "אין דבר שאיננו יכולים לעשות, אם אנחנו עושים אותו יחד".

גם שינויים סמליים מבקש לעשות ממשל ביידן הנכנס, כאשר עם השבעתו שונה חשבון הטוויטר של שגריר ארה"ב בישראל ל"שגריר ארצות הברית בישראל, בגדה המערבית ובעזה", ורק לאחר הסערה שהשינוי חולל חזר השם המקורי לחשבון. מלבד זאת, האתר הרשמי של הבית הלבן עודכן עם החלפת הממשל, ולשפות המוצעות באתר נוספה האופציה לשפה הספרדית, שהוסרה בתקופת טראמפ, כחלק ממדיניות הההגירה מדרום-אמריקה של הממשל הקודם.