ישראל אישרה העברת חיסונים לרשות הפלשתינית

לאחר שהמדינה טענה כי לא יועברו חיסונים לרשות, נחשף כי הועברו 200 מנות חיסון באישור השר אדלשטיין. פרופ' אביעד הכהן: "ממשלת ישראל ממשיכה להתל בבני משפחות החיילים והשבויים ברצועה ולזרות חול בעיניהם ובעיני הציבור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/01/21 11:19 כט בטבת התשפא

ישראל אישרה העברת חיסונים לרשות הפלשתינית
חיסון לקורונה, צילום: shutterstock

בשבועות האחרונים ניטש ויכוח, בעיקר ברשתות החברתיות, על הצורך של ישראל להעביר חיסונים לרשות הפלשתינית. לפני כשבוע טענה המדינה כי אין לרשות הפלשתינית חיסונים: "במציאות הנוכחית, אין למשיבים כוונה, לעת הזו, להעביר חיסונים מישראל לרצועת עזה. עוד יצוין כי בעת הנוכחית, על-פי המידע המצוי בידי גורמי המדינה, אין בידי הרשות הפלסטינית חיסונים, וממילא אין בידיה חיסונים להעברה לרצועת עזה". נאמר בתגובת המדינה לעתירה שהגישו בני משפחת גולדין, שגופתו של בנם, הדר, מוחזקת בידי חמאס ברצועת עזה.

אלא שבתגובה שהוגשה אמש לבג"ץ הבהירה המדינה כי אכן הועברו חיסונים לרצועת עזה, באישורו של שר הבריאות אדלשטיין, וכי התגובה הקודמת הוגשה ללא ידיעת המל"ל, שנציג מטעמו הגיש את התשובה לעתירה. התגובה מצטרפת לדיווח בשבוע שעבר בכאן חדשות לפיו הועברו עשרות חיסונים לרשות הפלשתינית "למקרים הומניטריים מיוחדים" וטרם נעשה בהם שימוש. 

בתגובה המעודכנת שהגישה המדינה נאמר כי "מבדיקת המשיבים עולה כי גורמים ברשות הפלסטינית פנו במקביל למשרד הבריאות הישראלי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים וביקשו כמות חיסונים עבור 100 אנשי רפואה מעל גיל 60 המטפלים בחולי קורונה ברשות הפלסטינית. ב-4.1.21 נערכה פנייה ממתאם פעולות הממשלה בשטחים למנכ"ל משרד הבריאות בבקשה לאשר, באופן מיוחד, בקשה זו. מנכ"ל משרד הבריאות, באישור שר הבריאות, נענה לבקשה כמחווה הומניטרית".

עוד נאמר כי "ההחלטה בדבר העברת 100 חיסוני הקורונה האמורים לרשות הפלסטינית לא הייתה בידיעת המל"ל, וממילא לא הייתה בידיעת המצהיר מטעם המל"ל, אשר תצהירו תמך בעובדות המפורטות בסעיף 5 לתגובה, בשעת חתימת תצהירו".

עו"ד אביעד הכהן, בא כוחה של משפחת גולדין, שהגיש את העתירה, תקף את התנהלות המדינה בנושא. לדבריו, "הודעת המדינה אומרת הכול ומאששת את שנטען בעתירה. יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל, המידע בעניין העברת סחורות, תרופות וציוד, כמו גם מעבר אנשים לרצועת עזה וממנה ולרשות הפלסטינית, מוסתר מעיני הציבור ואפילו מאנשי המל"ל".

עוד הוסיף פרופ' הכהן כי "למרבה הצער, ממשלת ישראל ממשיכה להתל בבני משפחות החיילים והשבויים ברצועה ולזרות חול בעיניהם ובעיני הציבור. יש לקוות כי בג"ץ ישים לכך קץ ובעיקר שחשיפת העובדות תניע את ממשלת ישראל לפעולה ממשית ואמיתית, למלא סוף-סוף את חובתה, לאחר שש וחצי שנים, ולהשיב את הבנים הביתה".