הלחץ עבד: השרים סירבו לתמוך בהסדרת ההתיישבות הבדואית

ההצבעה על תכנית ההסדרה בפזורה הבדואית ירדה מסדר היום של הממשלה, לאחר ששורת שרים הודיעו שיתנגדו, כל עוד לא תעלה להצבעה הסדרת ההתיישבות הצעירה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/12/20 21:20 ז בטבת התשפא

הלחץ עבד: השרים סירבו לתמוך בהסדרת ההתיישבות הבדואית
מאחז ביו"ש. ארכיון, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הלחץ מימין עבד. ההצעה לקידום הסדרת ההתיישבות הבדואית הבלתי חוקית, והקמת יישובים חדשים לבדואים בנגב, במסגרת התכנית של השר הממונה, עמיר פרץ, ירדה מסדר היום של הממשלה, לאחר ששורה ארוכה של שרים הודיעו כי יתנגדו לה, כל עוד לא תעלה לממשלה הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון.

הממשלה תדון בהסדרת יישובים בדואים, ובהתיישבות זועמים: "פשיטת רגל מוסרית"

הסאגה החלה עם ציוץ של ח"כ בצלאל סמוטריץ', עם פרסום סדר היום של הממשלה, בו כתב כי "נתניהו ממשיך במכירת החיסול של הציונות וערכי הימין ומאשר עכשיו בממשלה במחטף הקמה של 3 ישובים בדווים חדשים בנגב. את הסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש הוא כמובן לא מביא". 

בהמשך הוציאה שדולת ארץ ישראל בכנסת, בראשה עומדים סמוטריץ' וחיים כץ, דווקא חבר ליכוד, הודעה הקוראת לשרים להתנגד כל עוד לא תעלה הסדרת התתיישבות הצעירה לסדר היום, ואליהם הצטרף גם 'פורום ההתיישבות הצעירה', החל מבול ההודעות לתקשורת מצד השרים.

הראשונה הייתה שרת התחבורה מירי רגב שהודיעה כי "הודעתי הערב בישיבת הממשלה כי אצביע נגד הקמת יישובים חדשים לבדואים בנגב, עד אשר יוסדרו כלל היבטי המשילות ואכיפת החוק בדרום ובוודאי לא לפני הסדרת כלל התיישבות הצעירה ביהודה ושומרון".

השר רפי פרץ כתב כי "ההצעה הערב שעלתה בישיבת ההמשלה להסדרת יישובים לא חוקים בפזורה הבדואית היא פרס לפורעי חוק". לדבריו, "אני מכיר מקרוב את כל השטח הזה מהימים שהייתי טס שם, אין היום שום רצף יהודי בנגב. אנחנו מאבדים אחיזה בנגב. צורם לי עד כדי חרפה שתושבי יהודה ושומרון, החלוצים של כולנו לא מקבלים טיפול. 
פשוט בושה שנושא של הקמת יישובים לבדויים עולה בלי לתת מענה לאחינו המתיישבים. אני מתנגד נמרצות להצעה הזו! לא ברוחה ולא בצורה שהיא הוגשה. לא יתכן שנאשר יוזמות תירותיות שיהפכו לישובים בדויים. אני לא אתן לזה יד בשום אופן ודורש להביא את הסדרת היישובים הצעירים ביו״ש לממשלה בהקדם".

רשימת השרים המלאה שהודיעו כי יתנגדו להצעה, כפי שפורסם ב'מקור ראשון', כוללת למעשה את כל שרי הליכוד, למעט יובל שטייניץ ואמיר אוחנה, שרי ש"ס והשר רפי פרץ:

זאב אלקין
‏צחי הנגבי
יולי ‏אדלשטיין
דודי ‏אמסלם
גילה ‏גמליאל
אופיר ‏אקוניס
יואב ‏גלנט
‏רפי פרץ
‏אלי כהן
‏מירי רגב
‏יעקב אביטן
אריה ‏דרעי