הממשלה תדון בהסדרת יישובים בדואים, ובהתיישבות זועמים: "פשיטת רגל מוסרית"

הממשלה צפויה לאשר בישיבתה היום הסדרת והקמת יישובים חדשים לבדואים בנגב, ובהתיישבות זועמים על כך שהדיון בהסדרת ההתיישבות הצעירה לא עולה: "נתניהו ושרי הליכוד יורקים בפרצופם של המתיישבים"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/12/20 17:02 ז בטבת התשפא

הממשלה תדון בהסדרת יישובים בדואים, ובהתיישבות זועמים: "פשיטת רגל מוסרית"
הפזורה הבדואית בנגב, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ממשלת ישראל תדון היום (ג') בהסדרת ההתיישבות הבדואית הבלתי חוקית, וכן בהקמת יישובים חדשים לבדואים בנגב, במסגרת התכנית של השר הממונה, עמיר פרץ, ובהתיישבות זועמים על כך שהיישובים הבלתי חוקיים בנגב זוכים לאישור, אך הדיון בהסדרת היישובים הצעירים ביהודה ושומרון אפילו לא עולה לדיון בממשלה.

ראשי שדולת א"י בכנסת, ח״כ חיים כץ וח״כ בצלאל סמוטריץ', מחו על כך שהממשלה מאשרת התיישבות לבדואים, אך לא ליהודים ביהודה ושומרון: "ממשלה שמאשרת הסדרת מאחזים בדואים בנגב, ואינה מאשרת את הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון - מאבדת את המצפן הערכי שלה ואת זכות קיומה". מסרו השניים. הם הוסיפו כי "אנו קוראים לראש הממשלה ולשר הביטחון להתעשת, ולהכניס באופן מיידי לסדר היום את החלטת הממשלה על הסדרת ההתיישבות הצעירה".

סדר היום של ישיבת הממשלה

סדר היום של ישיבת הממשלהצילום: ללא

בפורום ההתיישבות הצעירה אמרו כי "נתניהו ושרי הליכוד יורקים בפרצופם של המתיישבים". לדבריהם, "הממשלה בראשות נתניהו אשר מעדיפה לאשר כעת הקמת ישובים בדואים חדשים בנגב במסגרת הסדרת ישובים בדואים בלתי חוקיים ובמקביל מונעת את הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון נמצאת בפשיטת רגל מוסרית".

עוד נמסר: "ממשלה שמאשרת הסדרת  בניה לבדואים, ולא מאשרת תהליך דומה למעל 20000 תושבי יהודה ושומרון, שנשלחו ע״י המדינה, לא ראויה להמשיך לכהן יום אחד נוסף. נתניהו - שלום עכשיו גאים בך".

גורם בליכוד מסר בתגובה כי "הצהרתו של בצלאל סמוטריץ׳ אינה נכונה - בדיוק ההפך". 
לדברי הגורם, "ההחלטה בעניין הבדואים לא מפקירה את הנגב אלא מצילה אותו, כפי שאמרה תנועת רגבים: "מדובר בהזדמנות לשינוי פני הנגב, החזרת קרקעות לידי מדינת ישראל והתחלת כינוס הפזורה הבדואית מהשטחים הפתוחים בנגב אל תוך הישובים החוקיים. אם התוכנית תיושם במלואה, על המקלות והגזרים שבה, היא תהווה סיכוי להצעדת הנגב לעתיד טוב יותר, ולהחזרת קרקעות לידי המדינה". 

עוד נאמר כי "במקום השתלטות פיראטית מפוזרת בשטח, ההחלטה מסדירה ומרכזת את ההתיישבות הבדואית במרכזים עירוניים. נזכיר כי הממשלה בראשות נתניהו אישרה רק החודש הקמת יישוב יהודי חדש בצפון הנגב". 

בנושא ההתיישבות הצעירה אמרו בליכוד כי "הליכוד דרש להעלות את הנושא אך לפי תקנון הממשלה ההתנגדות של כחול לבן מונעת זאת. הליכוד ימשיך לפעול כדי לאשר את הנושא בהקדם". 

בתגובה לליכוד אמרו בפורום ההתיישבות הצעירה כי מדובר בתירוצים חלשים: "נתניהו. תפסיק למרוח אותנו", נמסר. "גם על שאר 9 הסעיפים שבסדר היום של הממשלה היה צריך לקבל את הסכמת כחול לבן. ראש הממשלה יודע להשיג מהשותפים הפוליטיים שלו את מה שממש חשוב לו. ההסדרה שלנו פשוט לא חשובה לו. 
זה מאוד פשוט. וכולם במחנה הלאומי מבינים את זה".

רגבים מגיבה לתכנית: "סיכוי לצד סיכון"

בתנועת 'רגבים', ממובילות המאבק נגד הבנייה הבלתי חוקית בנגב, אומרים בתגובה להחלטה הצפויה על התכנית, כי מדובר בהזדמנות אמת לשינוי המצב, אך חובת ההוכחה על הממשלה.

"מצד אחד מדובר בהזדמנות לשינוי פני הנגב", אומרים ב'רגבים', "החזרת קרקעות לידי מדינת ישראל, והתחלת כינוס הפזורה הבדואית מהשטחים הפתוחים בנגב אל תוך הישובים החוקיים, במקום הרחבת הישובים הקיימים עוד ועוד כפי שהיה נהוג בעשור האחרון. ההחלטה קובעת שאם תנאים אלו לא יתממשו – הקמת הישובים תבוטל.

"מצד שני, חובת ההוכחה היא על הממשלה. עד היום, ממשלות ישראל ידעו לתת את הגזרים אבל נמנעו מאכיפת המקלות. גם תכנית זו בנויה ממקלות וגזרים ועל הממשל להוכיח כי בכוונתה ליישם את המהלך עד סופו, לרבות פינוי הפזורה והחזרת הקרקעות, ולא להמשיך במדיניות של הרחבת השטחים הניתנים למגזר הבדואי".