איילת שקד לכיפה: "יש להגביר את האכיפה בנגב ביד קשה"

בשל התפרעות של בדואים בתצפית לקיה, עוכבה כניסתם של חברי סיעת ימינה לתצפית. על הוויכוח על בעלות הקרקעות בלקיה אמרה ח"כ שקד: "עכשיו כשהנושא נמצא תחת פרץ וניסנקורן, אני חוששת שהם לא יעשו כלום". סמוטריץ': "יש כאן בכלל מאבק לאומני"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 11/06/20 10:37 יט בסיון התשפ

איילת שקד לכיפה: "יש להגביר את האכיפה בנגב ביד קשה"
איילת שקד בסיור בלקיה, צילום: מירב כהן

סיעת ‏ימינה יצאה היום (ה) לסיור בדרום ביחד עם תנועת רגבים. הסיור כולל תצפית וסקירה רחבה מפי תנועת רגבים על המתרחש בנגב בסוגיות הפשיעה הבדואית, השתלטות על אדמות מדינה ותופעת הגנבות מבסיס צאלים. במסגרת הסיור אמורים היו הסיעה להגיע לתצפית לקיה. אבל אבטחת שר הביטחון לשעבר בנט לא נתנו לסיעה להגיע ללקייה. הסיבה: בדואים מתפרעים בלקיה, במקום בו תתקיים הצהרתו של בנט. אחרי המאבק של הסיעה, הוצמדו לימינה שומרי יס"מ. ימינה קובעים: "אין מצב שחברי כנסת לא יוכלו לסייר בנגב".

סיור סיעת ימינה

סיור סיעת ימינהצילום: מירב כהן

בסופו של דבר כשהגיעו לתצפית   מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים סקר בפני חברי הכנסת את ההיסטוריה של הבדואים בנגב מהתקופה שקודם הקמת המדינה, את הפתרונות של המדינה להתיישבות הבדואים בנגב, ובעיית הפזורה הבלתי חוקית המשתרעת על מאות אלפי דונמים. שכונת לקיה היא שכונה שהמדינה אישרה ובנתה לטובת האוכלוסייה הבדואית. אלא שעל המקום יש תביעת בעלות של 12 אחוזים מהאוכלוסייה הבדואית, ובשל הרצון שלא להגיע להסכם הסדרה עם המדינה הם מונעים מ-88 האחוזים הנותרים לבנות בשטח שהמדינה הקצתה להם, שטח שאין לאותם 12 אחוזים בעלות.

במהלך הסיור הופיעו גם מפגינים בדואים נגד הסיור של ימינה ואמרו כי "זו האדמה שלנו, אנחנו לא פולשים אנחנו נמצאים כאן דורות". אחד המפגינים טוען כי תנועת רגבים אשמה בהרס יישובים בדויים, וכן מפיצים על הבדואים שקרים בתקשורת. "הם מרמים אפילו את האזרחים היהודים. אנחנו בסך הכל רוצים לחיות במולדת שלנו". 

;

חברת הכנסת אמרה לכיפה מה לדעתה המדינה עושה לא נכון כדי לטפל בבעיית הבדואים באזור: "הכל עניין של סדרי עדיפויות. כשהייתי שרת המשפטים השקעתי בנושא הפוליגמיה והבנייה הבלתי חוקית. יש לאכוף כאן את החוק ביד קשה, ולהמשיך להאביק כאן בפוליגמיה". שקד תוקפת את התנהלות הממשלה הנוכחית בנושא: "אני חוששת שהממשלה הזו שמורכבת מעמיר פרץ ומאבי ניסנקורן לא יעשו כלום ממה שהתחלנו". 

שקד מודעת לכך שבנושא הפוליגמיה יש כאן פערים של תרבות של אוכלוסיה שונה, ושהיא גם אוכלוסיה מוחלשת באופן כללי במדינה: "זו אוכלוסיה מוחלשת ואנחנו רוצים לעזור לה. בנט כשר חינוך ניסה לעזור ולשפר, הקמנו תכנית שתסייע לאישה הבדואית. צריך בהחלט מצד האחד להתחשב בתרבות ובחינוך של האוכלוסייה ומצד שני לאכוף ביד קשה את החוק".

;

בהצהרה של סמוטריץ' לאמצעי התקשורת אמר, כי המאבק הוא בכלל מאבק לאומני: "במקור היה המקום חילוני. כעת יש שם שלושה מסגדים שנבנו ויש כאן שיח לאומני דתי חזק. זו אגב אשמת המדינה שלא דאגה שמערכת החינוך בשכונה תהיה של המדינה. במקום המדינה נכנסו לכאן אנשי הפלג האיסלאמי הצפוני והשתלטו על מערכת החינוך. תביעות הבעלות של הבדואים כאן היא לא עניינית אלא, כמו של הפלסטינים - אנחנו חיים כאן 2000 שנה. יש לבודד את ה-88 האחוזים מה-12 שאוחזים בהם, ונותנים להם באופן ישיר מגורים באדמות המדינה. מול ה-12 נתמודד על הבעלות קרקע בבית משפט".