תורים בחנויות ועומס - ללא ריחוק חברתי: פיילוט הקניונים החל

אלפים הסתערו על 15 הקניונים שנפתחו ברחבי הארץ - והתוצאות בהתאם: צפיפות במרחבים סגורים ותורי ענק בכניסה לחנויות: "אין היגיון לאפשר כניסה בלתי מוגבלת, רוצות להתחפף מכאן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/20 12:10 יא בכסלו התשפא

תורים בחנויות ועומס - ללא ריחוק חברתי: פיילוט הקניונים החל
תור בקניון הגדול בפתח תקווה, צילום: קניוני עופר

פיילוט הקניונים החל הבוקר (ו') ב-15 קניונים ברחבי הארץ, שחלקם נבחרו מראש וחלקם עלו בהגרלה שערך משרד הכלכלה. עם זאת, ועל אף ההנחיות והתקנות של משרד הבריאות, נראה כי ההמונים שהגיעו לחנויות לא ממש עומדים בכללי המתווה.

תורי ענק נרשמו בכניסות לקניונים, וכן בחנויות שבתוך הקניונים שנפתחו. בין הלקוחות ובעלי החנויות היו שהביעו ביקורת על המתווה המצומצם, שלא מאפשר הכנסת כמויות גדולות יותר לקניונים בבת אחת, ויוצר את התורים והעומסים, ומנגד היו שביקרו דווקא את הפתיחה הבלתי מבוקרת, לטענתם.

"זה לא יכול להצליח, תראו מה הולך פה", אמרה קונה ל-N12. אין שום היגיון בזה שמאפשרים כניסה בלתי מוגבלת לקניון אבל אז מחכים מחוץ לחנויות. אם הייתה הגבלה על הכניסה לקניון, אז עוד היה היגיון – אבל להכניס כמויות של אנשים? אנחנו הגענו ישר כשפתחו את החנויות אז לא חיכינו, אבל נתחפף מפה עכשיו".

(באדיבות חדשות 12)

הקניונים שנפתחו היום הם הקריון, עזריאלי חיפה, קניון איילון, הקניון הגדול בפתח תקווה, מלחה בירושלים והגרנד קניון באר שבע, זאת בנוסף לקניונים שעלו בהגרלת משרד הכלכלה: באזור ירושלים והדרום: ביג פאשן בית שמש, סנטר 1 ירושלים, קניון ערד. באזור תל אביב והמרכז: אם הדרך בבית ינאי, שבעת הכוכבים בהרצליה, קניון שרונים בהוד השרון. באזור הצפון וחיפה: קניון לב המפרץ בחיפה, ארנה בנהריה, קניון מבנה בנוף הגליל.

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, ביקר בחריפות את התנהלות הממשלה בנושא פתיחת הקניונים. בשיחה עם ynet אמר פילץ כי "לצערנו הרב נשאר לנו מעט מאוד זמן להתכונן וברמה האנושית מדובר בסוף במאות אנשים שלא יודעים עדיין אם יש להם עבודה מחר או לא. רבים מהם כבר יותר מחודשיים בבית וגם הלילה מצפה להם דרמה לילית לגבי מחר". 

הוא הוסיף כי גם במסגרת הפיילוט אין נהלים חדשים שלא היו כבר בעבר: "אני לא מצליח להבין חלק מההחלטות האלה, כמו למשל, איך חנות של 70 מטר יכולה להכיל עד 10 אנשים וחנות של 1,000 מטר יכולה גם לארח עד 10 אנשים. אם הבעיה היא צפיפות, אין לתקנה הזאת שום היגיון". 

הכללים שקבעו חברי הקבינט לפתיחת הקניונים:

1. חובת מינוי סדרנים שתפקידם להעיר לאנשים וליידע אותם בנוגע להוראות התקנות, וכן לנהל רישום של הפרות לצרכי בקרה.
2. חובה לנהל רישום ממוחשב בקניון, וככל שאפשר – גם במוזיאון ובשוק  - של מספר השוהים במקום (ללא פרטים מזהים) לצרכי וויסות.
3. חובה למנוע התקהלויות ובפרט בתורים בכניסה למקום ובסמוך לכניסה לחנויות.
4. חובת ליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בהוראות התקנות.
5. לעניין התפוסה המותרת בקניון – התפוסה המותרת תהיה ביחס של אדם ל- 7 מ"ר. 
6. התפוסה המותרת בחנויות שבתוך הקניון – לגבי חנויות שעד היום פעלו ("חנויות חיוניות") יפעלו עם אותו מספר שוהים, וחנויות שאינן חנויות חיוניות, יפעלו עם מספר דומה לאלו של "חנויות רחוב" – ביחס של אדם ל 7 מטרים רבועים, וסך הכל עד 10 אנשים. 
7. הקנס על הפרה של התפוסה המותרת על ידי המחזיק או המפעיל של הקניון תהיה 5,000 ₪ (במקום 2,500 ₪ כפי שחל על מקום ציבורי ועסקי אחר) – נוכח העובדה שמדובר בעסק גדול, שמחזור הרווחים שלו גדול. 


(ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש בתדרוך, אמש)

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס אמש בתדרוך לפתיחת הקניונים, ולאפשרות של סגר נוסף. לדבריו, "אין מקום לשאננות. בתי הספר מתחילים להיפתח, מחר בבוקר יחל פיילוט קניונים ושווקים. עלולה להתרחש הידרדרות שתוביל לסגר. 
 
"כראש מגן ישראל לא אהסס בעתיד להמליץ על סגר ארצי אם נידרש לכך. אזרחי ישראל, אנחנו נוכל להשיג שגרת חיים סבירה לצד הקורונה אך ורק אם נקפיד על ההנחיות. בראש ובראשונה: עטו מסכות! המסכה היא אמצעי המיגון האישי החשוב ביותר זה חשוב מאד. הקפידו על מסכות – בעיקר בתוך מבנים ובחדרים. שמרו על ריחוק! בצעו פעילויות בחוץ! אל תלכו לאירוע בו יש מפגש המוני. זה המפתח למניעת סגר שלישי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן