יום המאבק באלימות נגד נשים: "זה מתחיל מחינוך הנוער"

סגנית ראש עיריית ירושלים, מפעילה תכנית חינוכית בכלל בתי הספר בעיר על מנת לחנך את הנוער לזהות סממני אלימות מוקדמים בבית. "מאז פרוץ הקורונה, הבית הפך להיות חומר נפץ מאז שרבים נמצאים ללא פרנסה בבתים, התא המשפחתי הפך לרגיש ביותר"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 25/11/20 08:38 ט בכסלו התשפא

יום המאבק באלימות נגד נשים: "זה מתחיל מחינוך הנוער"
סגנית ראש עיריית ירושלים חגית משה, צילום: ארנון בוסאני

בצל הקורונה, עיריית ירושלים תציין השנה את יום המאבק באלימות נגד נשים באמצעות סדרת אירועים מיוחדים: בניין העירייה, גשר המיתרים ואצטדיון טדי יוארו באדום וכן תתקיים ישיבת מועצה מיוחדת בה יצוין יום המאבק באלימות כלפי נשים. מי שמובילה את האירועים היא סגנית ראש העיר ירושלים, חגית משה.

משה היא האישה הבכירה ביותר בעיריית ירושלים, היא גם מחזיקת תיק החינוך ובעבר הייתה מחזיקת תיק מעמד האישה. על מנת לקחת חלק במאבק באלימות נגד נשים, יזמה משה תכנית במערכת החינוך בירושלים לאחרונה לזכרה של מיכל סלע ז"ל, התכנית היא בשיתוף משפחת סלע. "למרות שאנו מתעסקים בנושא הרבה זמן, אנו נחשפים יותר ויותר לאלימות לפי נשים בתוך המשפחה" מספרת משה. "מאז פרוץ הקורונה אנו רואים עוד עליות במקרי האלימות בצורה דרמטית. הבית הפך להיות חומר נפץ מאז שרבים נמצאים ללא פרנסה בבתים, התא המשפחתי הפך לרגיש ביותר וכל עניין האלימות הפך נפיץ יותר".

 לשם כך החלה משה להתמקד בתכנית חינוכיות לבתי הספר בעיר "כדי שהמורים יעבירו סדנאות בנושא לבנים ולבנות, על זיהוי סממנים מקדימים וכלים כיצד לזהות את הכתובת על הקיר". משה לא מסתפקת רק בלדבר בנושא, אלא קוראת לאכיפה קשה כנגד אלימות, "לא צריך להקל בזה ראש, כי זה לא קל לאישה בסופו של דבר לגשת למשטרה ולהתלונן על בן זוגה והאבא של הילדים שלה". הגישה לפי משה היא "סור מרע ועשה טוב" מצד אחד החינוך שימנע את הרע בעתיד, ומנגד לחנך גם לטוב "כיצד נראית זוגיות בריאה, ואיך נראה קשר מעודד ומכבד - לא רק להפחיד את הנוער מאלימות אלא גם ללמד אותם על יצירת קשרים טובים בתוך המשפחה".

"התכנית החינוכית קיבלה תמיכה גדולה מכלל המנהלים בעיר, ומכלל המגזרים. יש שיתוף פעולה מאוד יפה של הצוותים" מספרת משה. "אני מאמינה בחינוך, וחשוב לדעת שלא מספיק יום אחד בשנה אלא להתעסק בזה לאורך כל השנה". כדוגמה להשפעת החינוך על הנוער נזכרת משה בילדותה על מערכת החינוך שלימדה לא לקטוף פרחי בר "עד היום אני לא מעזה לקטוף פרחים, כי זה חלחל אליי כילדה לפני 40 שנה. כעת צריך לעשות אותו דבר לנוער של היום בנושא אלימות במשפחה".

צריך לנקוט בגישת "סור מרע ועשה טוב"

צריך לנקוט בגישת "סור מרע ועשה טוב"צילום: ארנון בוסאני

  

עיריית ירושלים תקיים שורה של אירועים נוספים: 

  • קמפיין רחב בתחנות הרכבת הקלה הקורא לציבור לפנות לקבלת עזרה בנושא
  • במגוון שכונות העיר תופעל לראשונה תכנית "ערבות", במהלכה יוכשרו תושבות לסיוע ראשוני בנושא אלימות במשפחה
  • ברשתות החברתיות יפעל קמפיין דיגיטלי אשר יופנה לבני נוער במסרים המעודדים מניעת אלימות מגדרית בקרבתם, זאת בשיתוף מרכז מאי, נעמת ירושלים וקהילת האנימטורים 'לופ דה לופ'
  • יוזמות חדשניות למיגור אלימות מגדרית - כנס מקצועי ארצי מטעם איגוד יועצות קידום מעמד האישה ובשיתוף עיריית ירושלים, בהשתתפות השרה לשוויון חברתי, מירב כהן וראש העיר ירושלים, משה ליאון. האירוע התקיים ביום שני, 23.11 בשעה 11:00 ושודר ב'זום'. 
  • הפקת סרטון חברתי בשיתוף עם תושבי העיר והקרנת הצגות ב'זום' להעלאת המודעות והשיח סביב נושא חשוב זה.   

בעירייה מסבירים כי מאחורי סדרת האירועים לציון המאבק באלימות נגד נשים עומדים המחלקה לקידום מעמד האישה, מינהל קהילה ורווחה, המינהלים הקהילתיים ואגפי העירייה השונים. ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "ביום המאבק באלימות נגד נשים עלינו כחברה להתחייב לפעול למניעת אלימות ופגיעה בנשים. ככל שיתרחבו שורות נשים וגברים, אשר ישתפו פעולה במאבק משותף זה, כך תופחת האלימות, הניצול והתלות מהן סובלות נערות ונשים."