רבנים בכירים נגד הרב מלמד: "שלא לתת הכרה לרפורמים כלל ועיקר"

שורת רבנים מהציונות הדתית פרסמו מכתב בו הם מוחים נגד פגישת הרב מלמד עם נציגים רפורמים, ויצירת מצג שווא של "שיח רבני משותף". ארגון צהר יצא להגנתו ואמר: מוחים על הקריאות לנידוי, אין מקום לאמירה כזאת בשיח תלמידי חכמים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/11/20 15:14 כג בחשון התשפא

רבנים בכירים נגד הרב מלמד: "שלא לתת הכרה לרפורמים כלל ועיקר"
חתום על מכתב הרבנים. הרב שמואל אליהו, צילום: אלישמע סנדמן

מספר רבנים בכירים מהציונות הדתית יוצאים היום (ג') במכתב גלוי נגד פגישתו של הרב אליעזר מלמד עם נציגים מהקהילה הרפורמית, ונותנים גיבוי לאמירתו של הרב הראשי הרב יצחק יוסף שטען כי הרב מלמד "צריך בנידוי" בשל אותה פגישה.

על המכתב חתומים ראש ישיבת "הר המור", הרב טאו; הרב דב ליאור; הרב יהודה עמיחי; הרב יצחק שילת; הרב הרב נחום נריה; הרב יהושע שפירא; הרב אליקים לבנון; רבה של צפת; הרב שמואל אליהו; הרב דוד דודקביץ; הרב מיכה הלוי; הרב דוד חי הכהן ורבנים נוספים.


(הרב אליעזר מלמד מסביר מדוע השתתף במפגש עם הרבה הרפורמית)

"בתקופה האחרונה אנו רואים לדאבוננו כי נפרצו גדרים שגדרו גדולי עולם וישנם כאלו המקיימים מפגשים ודיונים תורניים עם נציגים מהתנועה הרפורמית, כביכול יש לנו עמהם "שיח רבני משותף", פתחו הרבנים את מכתבם ברמיזה לפגישת הרב מלמד עם רפורמים לאחרונה. 

מכתב הרבנים נגד הרפורמים

מכתב הרבנים נגד הרפורמיםצילום: יחצ

הרבנים החתומים על המכתב טרחו להבהיר כי "אהבת כל יחיד ויחיד מישראל ודאי בכל תוקפה היא עומדת בכל עת", אך סייגו כי "אין בזה שום מתן היתר חלילה לשיתוף פעולה עם נציגי התנועה הרפורמית שעקרה תורה מישראל, ולוחמת גם כיום לעקור כל דבר שבקדושה בארצנו בגיור, בכותל, בנישואין בקדושת המשפחה ועוד".

לסיום קראו החתומים לכל רבני ישראל וראשי המועצות הדתיות שלא לשתף פעולה עם נציגי הרפורמים "ולעמוד איתנים לגדור גדר ולעמוד בפרץ כנגד הפוגעים בכרם ה' צבאו-ת, הם הרפורמים הכופרים בתורה מן השמים, ומחטיאי הרבים חטא הרבים תלוי בהם".

ארגון רבני צהר: "מותר להתווכח - אסור לאיים ולבזות

בעקבות מכתב הרבנים וקריאתו של הרב הראשי יצחק יוסף לנדות את הרב מלמד, הוציא ארגון רבני צהר הודעה, לפיה הוא "מחזק את ידיו של הרב אליעזר מלמד מגדולי פוסקי ההלכה ומרביצי תורה בזמנינו על מאמציו האמיצים לחבר את שבטי ישראל זה לזה ברוח "יחד שבטי ישראל" וכהמשך ישיר להתנגדותו של הראי"ה קוק זצ"ל להפריד קהילות". הארגון הוסיף כי הם "מוחים בתקיפות על הקריאות  לנדותו. אין לאמירה כזו שום מקום  בשיח של תלמידי חכמים שבארץ ישראל שמנעימים זה לזה בהלכה".

הרב דוד סתיו יו״ר ארגון רבני צהר טען כי "מותר להתווכח על האופן בו עלינו לקרב את העם היהודי לתורה. מותר לדון אם שיח כזה או אחר תורם או מרחיק. אסור לאיים אסור לנדות אסור לבזות".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', אמר בתגובה: "אנו מחזקים את ידיו של הרב אליעזר מלמד שליט"א, בדרכו החשובה והאיתנה לקירוב הלבבות ואיחוד הקהילות השונות של העם היהודי, וחיזוק האומה ועולם התורה. צר לנו שיש מי שבוחרים לתקוף אותו על כך, בגלל חישובים שונים של כח ופוליטיקה אשר אין להם מקום באהלה של תורה".

אליהם הצטרפו גם תנועת נאמני תורה ועבודה: "המחשבה של קבוצת רבנים כאילו יש כאלו שמותר או אסור לדבר איתם בתוך עם ישראל היא פלגנית ונושאת בתוכה את האמונה הכוזבת כי אם נעצום עיניים - הדברים אינם שרירים וקיימים. סגנון זה מחלחל גם לשיח האורתודוקסי פנימה, גורם להשתקת תלמידי חכמים ומונע דיון תורני ענייני ומעמיק.

""כתנועה אשר יש לה מחלוקת עם התנועה הרפורמית, אנחנו סבורים שיש כיום צורך חיוני דווקא בהידברות ובשיתוף פעולה עם כל אדם מישראל, למען חיזוק הזהות היהודית, מניעת התבוללות, והידוק הקשר של יהודי התפוצות עם מדינת ישראל. ליהדות הרפורמית חלק נכבד כיום בשמירה על יהדותם של יהודים רבים ברחבי העולם וניתוק קשרים עימה משמעותו פגיעה קשה באחדות העם היהודי. אנו קוראים לרבנות הראשית ולכל רב באשר הוא לראות בעין טובה כל יהודי ויהודיה ולראות בכל אחד בר שיח, למען אחדות עם ישראל.