נשים ימונו לעמוד בראש מועצות דתיות? התשובות בקרוב

לקראת שורה ארוכה של מינויים צפויים במועצות הדתיות, פורום ארגונים למען נשים הרכיב רשימה של 18 נשים כמועמדות לעמוד בראשות מועצות דתיות ברחבי הארץ: "אין סיבה שלא יהיה עבורן ייצוג הולם בקרב מקבלי ההחלטות"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 08/11/20 19:05 כא בחשון התשפא

נשים ימונו לעמוד בראש מועצות דתיות? התשובות בקרוב
מועצה דתית. אילוסטרציה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

נשים ימונו לראשות מועצות דתיות? בתקופה הקרובה, או לפחות בחודשים הקרובים, צפוי השר לשירותי דת, יעקב אביטן, לפתוח בשורה ארוכה של מינויים חדשים וקבועים במועצות הדתיות ברחבי הארץ.

המועצות הדתיות מושבתות: "שירותי הדת שבויים בידי מאבקי כוח פוליטיים"

ב"פורום הארגונים למען נשים במועצות דתיות" - הכולל את הארגונים 'עתים', 'נאמני תורה ועבודה', 'קולך', 'נבחרות', ו'הציבור החרדי ממלכתי' - פנו לשר לשירותי דת מספר פעמים בחודשים האחרונים, בקריאה לפעול להרכבת מועצות דתיות נבחרות בהקדם, ולנצל את ההזדמנות לפעול גם לשוויון מגדרי – אך הדבר לא נעשה. "מאבק הכוחות הפוליטי משתק את שירותי הדת ברחבי הארץ" מסרו.

כעת, יוצאים בפורום בקמפיין לקידום שוויון מגדרי בשירותי הדת העירוניים. במשך שבועות איתרו הארגונים 18 מועמדות העומדות בתנאי הסף לתפקיד, ומעוניינות להתמנות. היום, מגיש הפורום לשר לשירותי דת את הרשימה בקריאה: חתור לשוויון מגדרי – ומנה עוד נשים לראשות המועצות הדתיות.

מפורום הארגונים למען נשים במועצות הדתיות נמסר: "אנו יודעים כי נשים הן לפחות 50% מהציבור הנדרש לשירותי המועצות הדתיות, ואין סיבה שלא יהיה עבורן ייצוג הולם בקרב מקבלי ההחלטות במוסדות הללו, ברוח הנחיית היועמ"ש בעניין חברי המועצה הדתית. במקומות בהם ישנו ייצוג הולם לנשים בקרב מקבלי ההחלטות, ניתן לראות כי השירותים עברו שינוי והם מותאמים יותר לצרכי הקהילה כולה, ובכללה נשות הקהילה.
מכניסתו לתפקיד ניכר שהשר השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן, פעל לתיקון עוולות העבר, ואנו ציפיה כי כעת כשברשותו רשימה מכובדת של מועמדות ראויות לראשות מועצה דתית, הוא גם יתקן את העוולה של חוסר הייצוג לנשים בתפקידי מפתח בשירותי הדת".

שנים ללא מינויים במועצות הדתיות - מסיבות פוליטיות

כזכור, ביום ראשון שעבר פקעה כהונתם של רוב מוחלט מהממונים על המועצות הדתיות, שהם גם מורשי החתימה, הדבר מונע מהמועצות לבצע התקשרויות עם ספקים, להעביר תשלומים ולבצע פעולות משפטיות נוספות, ויביא לפגיעה ישירה בהפעלת המקוואות, בשירותי הקבורה, ובכלל השירותים הניתנים ע"י המועצות הדתיות.

על פי החוק, השר לשירותי דת והרשות המקומית צריכים למנות הרכב ל"מועצה דתית" בתוך שנה מהבחירות לרשות המקומית (שהחודש חלפו שנתיים מקיומן), חברי המועצה הדתית מייצגים את האוכלוסייה המקומית וקובעים את מדיניות הרשות בנושאי הדת, מועצה דתית שחבריה מונו ע"י השר והרשות המקומית מכונה "מועצה דתית נבחרת", והעומד בראשה מכונה "ראש מועצה דתית".

שר הדתות יעקב אביטן

שר הדתות יעקב אביטן צילום: Orelc-cc-by-sa

אם בתוך שנה ממועד הבחירות לרשויות המקומיות לא מוקמת מועצה דתית נבחרת קובע החוק שאת המועצה הדתית ינהל אדם שימונה ע"י השר לשירותי דת, ויפעל ללא מליאת מועצה, במקרה כזה מכונה העומד בראש המועצה הדתית "ממונה". החוק אינו מגביל את כמות המועצות עליהם יכול להיות אותו אדם ממונה, ולרוב מדובר במינוי פוליטי מובהק של השר.

כבר לפני הבחירות לרשויות המקומיות האחרונות, בנובמבר 2018, כמחצית מהמועצות הדתיות פעלו באמצעות "ממונה" פוליטי וללא הרכב המייצג את האוכלוסייה המקומית.

לאחר הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות הוכרזו בחירות לכנסת, ולאור מערכות הבחירות החוזרות ונשנות הוארכה כהונתם של כל העומדים בראשות המועצות הדתיות, נבחרים וממונים, עד חודש יוני 2020, בסוף חודש יוני האריך השר לשירותי דת שוב את כהונתם של הממונים עד סוף אוקטובר, נכון לעכשיו החליט השר שלא להאריך את כהונתם של הממונים לתקופה נוספת ולכן פקעה כהונתם במוצאי שבת שעברה (1.11), ומאז פועלות המועצות הדתיות ללא "מורשה חתימה" וללא יכולת לבצע פעולות משפטיות.

על פי הפרשנות המשפטית המקלה ביותר, חייב השר לשירותי דת למנות מינויים קבועים במועצות הדתיות עד לחודש אפריל 2021, בעוד כחמישה חודשים. ההערכות הן כי בתקופה הקרובה, ולפחות בחודשים הקרובים, יתחיל ביצוע המינויים המדוברים בפועל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן