המועצות הדתיות מושבתות: "שירותי הדת שבויים בידי מאבקי כוח פוליטיים"

השדולה לשירותי דת תקיים דיון בנושא פקיעת כהונת הממונים במועצות הדתיות, בשל אי מינוי ההרכבים ברוב המועצות, שנתיים אחרי הבחירות המקומיות. ח"כ מתן כהנא: "כמחצית מהמועצות הדתיות פועלות באמצעות "ממונים" פוליטיים שאינם משקפים את הצרכים המקומיים"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 03/11/20 17:47 טז בחשון התשפא

המועצות הדתיות מושבתות: "שירותי הדת שבויים בידי מאבקי כוח פוליטיים"
המועצה הדתית בירושלים. ארכיון, צילום: פלאש 90

ביום ראשון השבוע פקעה כהונתם של רוב מוחלט מהממונים על המועצות הדתיות, שהם גם מורשיי החתימה, הדבר מונע מהמועצות לבצע התקשרויות עם ספקים, להעביר תשלומים ולבצע פעולות משפטיות נוספות, ויביא לפגיעה ישירה בהפעלת המקוואות, בשירותי הקבורה, ובכלל השירותים הניתנים ע"י המועצות הדתיות.

האם נראה בקרוב אשה ראשונה בראשות מועצה דתית?

על פי החוק, השר לשירותי דת והרשות המקומית צריכים למנות הרכב ל"מועצה דתית" בתוך שנה מהבחירות לרשות המקומית (שהחודש חלפו שנתיים מקיומן), חברי המועצה הדתית מייצגים את האוכלוסייה המקומית וקובעים את מדיניות הרשות בנושאי הדת, מועצה דתית שחבריה מונו ע"י השר והרשות המקומית מכונה "מועצה דתית נבחרת", והעומד בראשה מכונה "ראש מועצה דתית".


(ח"כ מתן כהנא בראיון לכיפה)

אם בתוך שנה ממועד הבחירות לרשויות המקומיות לא מוקמת מועצה דתית נבחרת קובע החוק שאת המועצה הדתית ינהל אדם שימונה ע"י השר לשירותי דת, ויפעל ללא מליאת מועצה, במקרה כזה מכונה העומד בראש המועצה הדתית "ממונה". החוק אינו מגביל את כמות המועצות עליהם יכול להיות אותו אדם ממונה, ולרוב מדובר במינוי פוליטי מובהק של השר.

כבר לפני הבחירות לרשויות המקומיות האחרונות, בנובמבר 2018, כמחצית מהמועצות הדתיות פעלו באמצעות "ממונה" פוליטי וללא הרכב המייצג את האוכלוסייה המקומית.

לאחר הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות הוכרזו בחירות לכנסת, ולאור מערכות הבחירות החוזרות ונשנות הוארכה כהונתם של כל העומדים בראשות המועצות הדתיות, נבחרים וממונים, עד חודש יוני 2020, בסוף חודש יוני האריך השר לשירותי דת שוב את כהונתם של הממונים עד סוף אוקטובר, נכון לעכשיו החליט השר שלא להאריך את כהונתם של הממונים לתקופה נוספת ולכן פקעה כהונתם במוצאי שבת האחרונה ומאז פועלות המועצות הדתיות ללא "מורשה חתימה" וללא יכולת לבצע פעולות משפטיות.
החלטת השר שלא להאריך את כהונת הממונים חושפת את הקושי המובנה ליישום הוראות החוק בייחס להקמת מועצות דתיות נבחרות. קושי הנובע בין היתר בשל חילוקי דעות עם היועצת המשפטית של המשרד המונעת אישור של הרכבים נבחרים שכבר הוגשו לשר. 

שר הדתות יעקב אביטן

השר לשירותי דת, יעקב אביטן צילום: Orelc-cc-by-sa

ח"כ מתן כהנא, העומד בראש השדולה בכנסת לשיפור שירותי הדת, החליט לקיים כינוס של השדולה ולערוך דיון מעמיק על הדרך הנכונה למתן שירותי הדת. לדברי כהנא: "דיון זה נדרש הן לאור העובדה שגם בימים כתיקונם כמחצית מהמועצות הדתיות פועלות באמצעות "ממונים" פוליטיים שאינם משקפים את הצרכים המקומיים בהתאם לאופי האוכלוסייה, כפי שביקש המחוקק.
מחצית מהמועצות הדתיות סובלות מקשיים כלכליים ותפעוליים ופועלים עם חשב מלווה מטעם המשרד, וישנן רשויות שאין בהן בכלל מועצה דתית ושירותי הדת ניתנים בהם בהתאם לרצונו וטוב ליבו של ראש הרשות המקומית".

ביחס למטרות הדיון הוסיף כהנא כי "העובדה שבמשך שנים רבות לא מצליחים ליישם חוק שנחקק לפני יובל שנים, מחייב חשיבה מחדש מהי הדרך הנכונה שבה המדינה והרשויות המקומיות יוכלו לתת שירותי דת לאזרח בצורה היעילה והמהירה ביותר וזאת מבלי לפגוע בדרישות ההלכה, במעמד הרבנים, ובהיקף שירותי הדת הניתנים לאזרח.

כזכור, אחת ממטרות השדולה לשיפור שירותי הדת היא "מינוי הרכבים על פי חוק בכל המועצות הדתיות בארץ, והסדרת מערך מתן שירותי הדת ברשויות ללא מועצות דתיות". 

עו"ד אלעד קפלן

עו"ד אלעד קפלןצילום: ארגון עתים

עו"ד אלעד קפלן, מנהל ארגון 'עתים', התייחס לנושא ואמר כי "שירותי הדת שבויים בידי מאבקי כוח פוליטיים. חלפה שנה מתום הזמן שבו יש למנות הרכבים נבחרים למועצות הדתיות, שתפקידן לדאוג לשירותי דת בהתאם לצרכים המקומיים. במקום מועצות נבחרות, נותרנו עם מצב ביניים, בו ממונים מונחתים מלמעלה, ללא הליך דמוקרטי. כעת התגלגלנו למשבר פוליטי נוסף על חשבון השירות שאמור להינתן לציבור".

קפלן הוסיף כי "אנו קוראים למשרד לשירותי דת לעשות את הנדרש על מנת לאפשר לציבור לבחור את נציגיו ונציגותיו, בהתאם לצרכים של כל קהילה, ולהחזיר את שירותי הדת לתפקוד מלא. אלה צעדים הכרחיים להחזרת אמון הציבור".