האם נראה בקרוב אשה ראשונה בראשות מועצה דתית?

עם הקמת הממשלה, צפוי להתחיל איוש המועצות הדתיות ברחבי הארץ, שלא התקדם במשך זמן רב. על פי הנחיות היועמ"ש, המינויים הקרובים צפויים לכלול אחוז גבוה הרבה יותר של נשים. האם אחת מהן תעמוד בראש מועצה דתית?

חדשות כיפה תני פרנק 06/08/20 20:14 טז באב התשפ

האם נראה בקרוב אשה ראשונה בראשות מועצה דתית?
המועצה הדתית ירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

גם בימי הקורונה, לא נחים במשרד לשירותי דת. העובדה שסוף-סוף הוקמה כאן ממשלה חדשה בחודש מאי, גם אם היא מעורערת ולא מאוד יציבה, מאפשרת למשרד להתניע מחדש תהליכי מינוי שונים. אחד מהם, שקורה בימים אלה ממש, הוא תהליך מינוי הרכב המועצה הדתית.

המועצות הדתיות הן גופים מקומיים שאחראיים על אספקת שירותי הדת לציבור באופן מקומי - השגחה על כשרות, רישום לנישואין, קבורה, תפעול מקוואות ועוד. מקור תקציבן הוא בתקצוב תואם בין הרשויות המקומיות והמשרד לשירותי דת, כאשר השתתפות המשרד בתקציב המועצות הדתיות מהווה כמחצית מתקציב המשרד כולו ועומדת על כ-233.4 מיליון ש"ח נכון לשנת 2019. אך בניגוד לגופים מוניציפליים אחרים, מדובר בגופים עצמאיים המוקמים מכוח חוק ולא כפופים לרשות המקומית.
כתוצאה מכך, יש צורך במינוי גוף מפקח שמייצג את הציבור, מעין דירקטוריון שתפקידו למנות ראש מועצה ומנכ"ל, לאשר את התקציב ולפקח על הפעילות השוטפת. 

אלה הם הרכבי המועצות הדתיות. ההרכבים מונים בין חמשה לאחד עשר חברים בהתאם לגודל היישוב, ומתמנים על ידי מועצת הרשות המקומית בתיאום עם השר לשירותי דת והרב המקומי. לפי החוק, יש לחדש את כל ההרכבים עד שנה לאחר הבחירות לרשויות המקומיות. זאת משום שיש צורך במינוי נציגים המשקפים את ההרכב הפוליטי החדש שנוצר לאחר הבחירות המוניציפליות.

מכיוון שנכנסנו ללופ של שלוש מערכות בחירות, התאריך המקורי חלף מזמן - סוף אוקטובר 2019. כעת משנכנס שר חדש לשירותי דת לתפקידו והוקמה ממשלה שאיננה ממשלת מעבר, התחיל הליך חידוש ההרכבים. בימים אלה ב-130 רשויות מקומיות מתנהל לו ההליך. לעתים לאטו ולעתים בקצב מואץ, תלוי באינטרסים הפוליטיים וביכולת להגיע להסכמות.

אחת הבעיות בשירותי דת היא היעדר מובהק לייצוג נשי במערכת קבלת ההחלטות, זאת למרות שהן צרכניות שירותי דת אפילו יותר מגברים. זה מתחיל מלמעלה - אשה לא יכולה להתמנות לתפקידים רבניים לרבות להתמנות לדיינים. אפילו כאשר נשים המכהנות כמורות הלכה ביקשו לאחרונה להיבחן במבחני הרבנות על מנת להכיר בלימודיהן ונולד צורך בהתאמת מערך הבחינות הקיים, הרב הראשי יצחק יוסף איים בתגובה שישבית את כל המערך. אין סובלנות ואין סבלנות לדמותה של אשה בתפקיד רשמי, בוודאי שלא הלכתי.

עם זאת, דווקא במועצות הדתיות, לאחר מאבקים רבים שהחלו אי שם בשנות השמונים עת התמנתה לראשונה חברת מועצה דתית ראשונה בירוחם - לאה שקדיאל, ישנה התקדמות כלשהי. בעקבות מאבק תקשורתי ומשפטי ממושך מצד ארגונים כמו נאמני תורה ועבודה, קולך, שתיל וחדו"ש, הנחה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשריין ייצוג לנשים בין 20% ל33% מהחברים במועצה הדתית החל מהמינויים הבאים, כלומר החל מהקדנציה הנוכחית.
העניין עוגן בחוזר מנכ"ל, זאת לאחר שלפני כן הייצוג הנשי עמד על אשה אחת לפחות בכל מועצה דתית ושיעור הנשים נכון לנתונים של המשרד לשירותי דת בפברואר 2019 עמד על 17% מכלל חברי הרכבי המועצות הדתיות.

משמעות הדבר היא כניסה צפויה של הרבה יותר נשים לתפקיד הפיקוח על המועצות הדתיות. עם זאת, אין כל חובה למנות אשה לראשות המועצה הדתית. ראש המועצה, שהוא גם האיש החזק ומורשה החתימה, נבחר מבין חברי המועצה שמתמנים כאמור בעצמם על ידי הסיעות המרכיבות את מועצת העיר בתאום מול השר לשירותי דת ועל ידי הרב המקומי. הוא צריך לעמוד בתנאי סף קשוחים יותר, כמו למשל ניסיון ניהולי או לחילופין ניסיון בתפקיד בכיר בשירות הציבורי או תפקיד רבני רלוונטי. מדובר במערכת שמזינה את עצמה; יש הרבה יותר סיכוי למי שכבר כיהן במועצה הדתית בדרג נבחר או ממונה להיבחר לתפקיד ולו בשל תנאי הסף.

עם זאת, פורום ארגונים למען נשים במועצות הדתיות שהוקם לאחרונה המרכיב ארגונים ממגזרים שונים כמו נאמני תורה ועבודה, עתים, הציבור החרדי ממלכתי וקולך, פועל באופן נמרץ על מנת להביא למינוי אשה ראשונה בראשות מועצה דתית.
כל שנדרש הוא ראש או ראשת עיר אשר מבינים שזו הדרך לפריצת הדרך למען נשים בשירותי הדת בפרט ונשים בתפקידים בכירים בשלטון המקומי בכלל. יש לקוות ולהאמין שבקרוב נראה עוד סדק בתקרת הזכוכית ולראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל תתמנה אשה לתפקיד החשוב של ראש מועצה דתית, בדרך להטמעת ייצוג הולם לנשים בכלל שירותי הדת.

תני פרנק הוא ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן