נשיא ארה"ב החדש: מי אתה ג'ו ביידן?

השמעון פרס האמריקאי, שכיהן בכל תפקיד אפשרי בפוליטיקה האמריקאית הגיע לפסגה לאחר 48 שנות קריירה פוליטית. הכירו את הנשיא ה-46 של ארה"ב שאיבד אישה ושני ילדים, הסתבך בגלל פליטות פה ואת יחסיו עם ישראל

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 07/11/20 21:52 כ בחשון התשפא

נשיא ארה"ב החדש: מי אתה ג'ו ביידן?
ביידן. , צילום: גילי יערי / פלאש 90

אחרי ארבע שנים סוערות ושנאה תהומית מצד המתנגדים, דונלד טראמפ הודח מתפקידו כנשיא ארצות הברית ובמקומו מגיע ג'ו ביידן. הציבור הימני בעיקר בישראל מרגיש מורת רוח שנשיא אוהד ישראל ירד מהבמה ובמקומו עולה נשיא דמוקרטי. אלא שהפחד האוטומטי בישראל לנשיאים דמוקרטים, לא צריך להיות כלפי כל מי שעומד בראש מפלגה זו. אז מי הוא ג'ו ביידן והאם קיימת הצדקה לחשש שמערכת היחסים בינו לבין ישראל תדרדר?

ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ה-46: "אהיה הנשיא של כול האמריקאים"

ג'ו ביידן הוא למעשה הפוליטיקאי הוותיק ביותר בפוליטיקה של ארצות הברית והוא נכנס לסנאט לראשונה בשנת 1972. ביידן שנבחר להיות הנשיא המבוגר ביותר, כשהוא עוד רגע בן 78, היה אחד הסנאטורים הצעירים ביותר כשנכנס לתפקיד בגיל 30. ביידן שכבר מגיע בקרוב ליובל שנים בפוליטיקה בארה"ב שימש בתפקידים בכירים רבים. התפקידים הבכירים ביותר אותם נשא במהלך כהונתו היו יו"ר ועדת משפט של הסנאט, יו"ר ועדת חוץ, הסנאטור של מדינת דלאוור, סגן הנשיא של ברק אובמה וכעת הנשיא של ארה"ב. 

לביידן היו חיים לא פשוטים, וידע אסונות רבים. הוא התאלמן מאשתו הראשונה ובתו הקטנה נהרגגה בתאונת דרכים קטלנית בשנה הראשונה שלו בסנאט. שני בניו האחרים היו בבית החולים, והוא העביר את זמנו בעיקר בין בתי החולים לסנאט. אירוע זה הפך את ביידן לתומך נלהב של רפורמת ביטוח הבריאות של אובמה, מתוך הזדהות על הקושי בלשלם על טיפול רפואי. אך הצרות המשפחתיות של ביידן לא נגמרו. כאשר בנו הגדול, שהיה התובע הכללי בדלאוור ושופט בבית המשפט הצבאי, מת ממחלת הסרטן בגיל 46. בנו הנותר של ביידן עשה לאביו חיים קשים שיצר הרבה כותרות על השתתפותו בפרשת אוקראינה גייט ונחשד בשחיתות.

על אף ניסיונו רב השנים בפוליטיקה, ביידן נחשב לאחד הפוליטיקאים עם הכי הרבה פליטות פה לא מוצלחות. מספר פעמים הוא נפל בלשונו כאשר אמר בהתמודדות מול אובמה על ראשות המפלגה שהוא האפרו-אמריקאי הראשון מהדמוקרטים שהוא רהוט, נקי ונאה. מקרה נוסף בעת התפרצות שפעת החזירים, שלא הייתה נוראית כמו הקורונה, ביידן המליץ שלא לנסוע בתחבורה הציבורית, הערה שעוררה פאניקה ופגיעה בכלכלה. אך המקרה המפדח ביותר היה כאשר חשף בפליטת פה את מקומו הסודי של הבונקר המשמש עבור סגן הנשיא.  

השאלה המדאיגה ביותר את הישראלים היא מה יחסו של ביידן כלפי ישראל, והאם יש חשש שמערכת היחסים הפורחת בין ישראל לארה"ב תיסוג. ביידן לאורך שנים החשיב עצמו כאוהד ישראל ואף כינה עצמו ציוני "על אף שאיני יהודי". אמנם יחסיו בפועל עם ישראל בכלל ובנימין נתניהו בפרט מורכבים יותר. ביידן נחשד כמי שניסה לשדל מנהיגים רבים בעולם שיתמכו בהחלטת האו"ם שכלל הישובים היהודיים בשטחים שנכבשו לאחר מלחמת ששת הימים, יחשבו לכבושים ולא יקבלו הכרה בין לאומית. כמו כן בעת ביקורם של הרצוג ונתניהו בארה"ב בשנת 2015, החרים ביידן את נאום נתניהו ונפגש עם הרצוג בלבד. מנגד באפריל האחרון הבטיח כי ישאיר את שגרירות ארה"ב בירושלים. כך ששאלת איכות היחסים עם ישראל נותרת פתוחה, אם כי עדיין ארה"ב תתמוך בישראל.