דיווח בארצות הברית: נתניהו אישר מכירת נשק מתקדם לאמירויות

למרות ההכחשות החוזרות, גורמים אמריקאים מדווחים כי ראש הממשלה הסכים בחשאי למכירת נשק ואמצעי לחימה מתקדמים מארצות הברית לאיחוד האמירויות, זאת כדי לא לפגוע בנרמול היחסים עם מדינת המפרץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/09/20 07:59 טו באלול התשפ

דיווח בארצות הברית: נתניהו אישר מכירת נשק מתקדם לאמירויות
נתניהו בשיחת הטלפון עם טראמפ ועם בן-זיאד. אישר את עסקת הנשק?, צילום: קובי גדעון / לע"מ

הניו יורק טיימס דיווח הלילה (ו') כי ראש הממשלה נתניהו הביע את הסכמתו בשיחות סגורות לכך שממשל טראמפ ימכור נשק מתקדם לאיחוד האמירויות, למרות שטען מספר פעמים בפומבי כי הוא מתנגד להסכם הנשק. לפי הדיווח, ראש הממשלה בחר להסיר בשלב מסוים את התנגדותו לעסקה, בשל החשש מפגיעת בתהליכי נרמול היחסים עם האמירויות, שמבחינתו הוא בעל חשיבות רבה יותר. 

בחודש שעבר, הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההסכם הנרקם בין ישראל והמדינה מהמפרץ כשטען כי הם בוחנים את עסקת מכירת הנשק לאמירויות. אחרי שהתפרסמה הידיעה על עסקת מכירת הנשק, הכחיש נתניהו מספר פעמים כי התחייב בפני ממשל טראמפ שישראל לא תתנגד לעסקת הנשק. גורמים שבקיאים בדיונים מאחורי הקלעים טענו כי הצהרותיו הפומביות של נתניהו היו לא נכונות.

במסיבת עיתונאים שקיים ראש הממשלה נתניהו הוא התייחס לעסקת הנשק שארצות הברית מעוניינת לקיים עם איחוד האמירויות הכוללת מכירת מטוסי F-35 והכחיש זאת באופן גורף. "אלו דיווחים לא נכונים, מכירת המטוסים היא לא חלק מהעסקה, האמריקנים הודו בזה,ועמדתנו בנושא לא השתנתה. מה שכן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב רוברט אובריאן אמר לי בפגישה כי ארה"ב מחוייבת באופן מוחלט לשמירה על היתרון האיכותי של ישראל".

הבית הלבן האיץ בשבועות האחרונים את עסקת מכירת כלי הנשק המתקדמים לדובאי, כולל מטוסי הקרב המתקדמים בעולם מסוג F-35. העסקה כוללת גם מטוסי EA-18G Growler - כלי טיס ללוחמה אלקטרונית, הסוללים את הדרך להתקפות סודיות, תוך ביטול הגנת המרחב האווירי של האויב. סעיף זה בחבילת הנשק המוצעת לא דווח בעבר.

הישראלים חוששים מעסקת הנשק שתוביל לשינוי מאזן הכוחות במזרח התיכון, עסקה שככל הנראה התגבשה במשך מספר שנים עד ההסכם הנוכחי עם האמירויות שהקלו על האמריקאים לבצע אותה. הודאה פומבית בהסכם של מר נתניהו הייתה ככל הנראה מעורר עליו ביקורת עזה, כולל מצד חברי הליכוד והקבינט הביטחוני.