נפלה מקורס טייס וביקשה להתקבל לסיירת מטכ"ל: "פסילה על רקע מגדרי בלבד"

חניכה שנפלה מקורס טייס יחד עם עוד 17 נוספים ביקשה להתמיין לסיירת מטכ"ל כמו יתר הגברים, ואיימה כי תפנה לבג"ץ. ח"כ מרב מיכאלי: "צודקת. עד מתי יופלו המתגייסות?". ח"כ מתן כהנא: "טועה. לעשות רק מה שיעזור לצה"ל לנצח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/20 13:19 י באלול התשפ

נפלה מקורס טייס וביקשה להתקבל לסיירת מטכ"ל: "פסילה על רקע מגדרי בלבד"
יהיו לוחמות בסיירת מטכ"ל? אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

סוגיית שיבוץ החיילות לתפקידי שדה קרביים ממשיך לעלות. רב טוראית ה׳, חניכה שנפלה מקורס הטיס שנה אחרי שהתגייסה, פנתה לרמטכ"ל בדרישה כי תקבל מיונים לסיירת מטכ"ל. החיילת נפלה מהקרוס יחד עם עוד 17 חיילים גברים שקיבלו את האופציה בעוד היא קיבלה מיונים לתפקידי פקידות. במכתבה כתבה: "מדובר באפליה קיצונית ופסילה על רקע מגדרי בלבד", עוד אמרה כי אם לא תקבל מינוי היא תפנה לבג"ץ.

מי שמהרה לתמוך בחיילת היא ח"כ מרב מיכאלי שכתבה: "צודקת, צודקת, צודקת. אני קוראת לרמטכ"ל כוכבי להפסיק לחסום את כל הכשרון והמוטיבציה האלה ולהעביר את צה"ל למיון כח האדם שלו לפי כישורים ויכולות ולא לפי מין. כמו כל צבא מערבי מתקדם. עד מתי יופלו המתגייסות והחיילות בצה"ל?".

מנגד עמד ח"כ מתן כהנא: "‏טועה, טועה, טועה. אני קורא לרמטכ"ל כוכבי להפסיק להקשיב לאלו המנסים לקדם אג'נדות פרוגרסיביות על חשבון הצבא ולעשות אך ורק מה שיעזור לצה"ל לנצח. נשים טייסות מעלות את הרמה של חיל האוויר ולכן טוב מאוד שהן שם. זה לא המצב ביחידות השדה המתמרנות". 

לפני שבועיים צה"ל הכריז כי יקים צוות בראשות אלוף לבחינת שירות נשים ביחידות מובחרות. בתשובת הצבא לעתירה שהגישו לבג"ץ מועמדות לשירות ביטחון, שדרשו לאפשר להן גיוס לסיירות ויחידות חי"ר. הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע  לבית המשפט העליון כי הוא מקים צוות בראשותו של מפקד זרוע היבשה, האלוף יואל סטריק, שיבחן את פתיחת כלל תפקידי הלוחמה בצבא לנשים. בצוות יהיו תא"ל אליעזר טולדנו, קצין רפואה ראשי וקצינות נוספות שטרם נחשף שמן. בתשובתו לבג"ץ, הדגיש כוכבי כי ההחלטות שהתקבלו עד כה היו על בסיס אפקטיביות מבצעית ומיצוי מיטבי ואף הדגיש כי 87 אחוזים מסך התפקידים בצה"ל כבר פתוחים עבור נשים.

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל רואה חשיבות רבה במתן הזדמנות שווה לכל המתגייסות והמתגייסים לשורותיו למצות את כישוריהם ויכולותיהם ולשרת שירות משמעותי ותורם. לאחרונה הוקם בצה״ל צוות מקצועי במטרה לקיים תהליך בחינה יסודי באשר לאפשרות שילובן של נשים בתפקידי לחימה נוספים בצה"ל. צה״ל מברך על רצונה של החיילת להמשיך ולבצע שירות משמעותי. הפניה התקבלה בלשכת הרמטכ״ל ותענה במישרין לפונה".