למה בוטלה תכנית לשדרוג בסיסי חי"ר?

פרויקט שכלל שדרוג של בסיסי חטיבות נח"ל וגבעתי בוטל בהוראת הרמטכ"ל כוכבי והכסף הועבר לטובת מערכי חיל האוויר והגנה אווירית. גורם צבאי: גישת הרמטכ"ל היא - תותחים לפני גרביים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/08/20 08:32 כב באב התשפ

למה בוטלה תכנית לשדרוג בסיסי חי"ר?
חיילי נח"ל. הבא"ח שלהם לא ישודרג, צילום: Liba Farkash/Flash90

אחרי שאושרה תכנית להקמה מחדש של שני בסיסי האימונים של חטיבות גבעתי והנח"ל, כחלק משיפור של תשתיות צה"ל בכלל, ובפרט בסיסי חי"ר, כעת מתפרסם כי התכנית המלאה נגנזה וייערך שיפוץ נקודתי בלבד בשני הבסיסים הדרומיים. כך דווח ב-YNET.

התוכנית להקמה מחדש של הבסיסים גובשה ואושרה לפני כשנה. בסיסי האימונים החטיבתיים של חטיבת גבעתי בקציעות, באזור חבל ניצנה, ושל חטיבת הנח"ל באזור תל ערד פועלים כבר כמה עשורים, וחלק מהתשתיות שלהם מיושנות, רקובות ופוגעות בהכשרת החיילים.

הלוחמים בבסיסי הנח"ל ובעיקר בגבעתי, מתלוננים כבר שנים על התשתיות המיושנות שהם נחשפים אליהן בשלבי המסלול, החודשים הראשונים שלהם בצבא. לאחרונה עברו החיילים בבא"ח גבעתי מלינה באוהלים גדולים למבני בטון שהוקמו על שטחי אותם אוהלים. דבר זה הסתייע בעזרת תקציב פנימי של פיקוד דרום, ועדיין, הבסיס הוותיק, שהוקם לפני 38 שנה על חורבותיו של מוצב צבאי, עדיין משתמש בביובית אחת לשבוע כדי לפנות את הביוב ומעת לעת עדיין יש במחנה הפסקות חשמל. בבסיס מכיל בשיאו כ-1,900 חיילים. 

מי שהחליט לבטל את התכנית לשיפוץ הבסיסים האלה הוא הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהורה לעבור לחלופה קטנה ומצומצמת יותר ולהתניע תוכנית לשיפוץ נקודתי וזול בהרבה. הרמטכ"ל כוכבי העדיף להעביר את הכסף, כמיליארד שקלים, לרכישה של חימושי קרב לחיל האוויר וברכיבים נוספים למערך ההגנה האווירית.

בסיסי האימונים החטיבתיים של חטיבות גולני והצנחנים הם חדשים ובתכנון מודרני. המגורים במצב טוב ונוחים, ותשתיות האימונים רלוונטיות ויעילות יותר. לדברי גורם צבאי, החלופה שאושרה היא "שיפור מקומי של המבנים המרכזיים בבא"חי גבעתי, הנח"ל וגם של כפיר, במבנים מרכזיים במחנות האלה כמו חדרי אוכל, מועדונים ובתי כנסת, אבל הם לא יגיעו לרמה של בא"חי הצנחנים וגולני".

התוכנית להקמת הבא"חים החדשים הבשילה כבר לחלוטין והושקעו בה, מאות שעות עבודה של עשרות קצינים, יועצים ומהנדסים. מאות ארגזי מסמכים ותרשימים של הפרויקטים במשקל 230 ק"ג, הוטסו לבסיס צבא ארצות הברית בגרמניה לאחר שסוכמו בזרוע היבשה, מאחר שחלק מן הפרויקט היה אמור להיות ממומן מכספי הסיוע של ארה"ב.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, היום

הרמטכ"ל אביב כוכבי, החליט לבטל את התכנית משיקולי תקציבצילום: דובר צה"ל

"זאת עבודת תכנון ארוכה של יותר משנה, מילאנו שלושה משרדים בניירת שצברנו", אומר קצין מזרוע היבשה שהיה מעורב בתכנון ומספר כי מהנדסים מצבא ארצות הברית ערכו סריקות עומק על התוכניות הישראליות, בדומה לבסיסים גדולים אחרים שהקימה ארה"ב בדרום הארץ בעבר. התוכנית כללה שיפור תנאי מגורים והטבת השגרה ללוחמים, אך גם ובעיקר מתקני אימונים משופרים כמו מטווחים אלקטרוניים וכיתות לימוד חכמות - הכול על בסיס אנרגיה ירוקה שתספק חשמל לשאר הבסיס.

לדברי גורם צה"לי, "הבסיסים ללוחמי גבעתי והנח"ל יועדו להיות דומים בחדשנותם לבסיסי חיל האוויר המתקדמים ולעיר הבה"דים שבה מוכשרים החיילים העורפיים של צה"ל, אבל שוב העדיפו להשאיר את החי"רניקים מאחור. הרבה מאחור. הבסיסים האלה היו אמורים להיות יעילים ונוחים, עם מרכז בסיס שהכל מוקם סביבו וקרוב, כמו כיתות הלימוד, אולם הספורט, חדרי הכושר, הסימולטורים והאודיטוריום, וכן מבנים מנהלתיים כמו מרפאה וחדר אוכל.

"המג"ד היה צריך לרדוף אחרי טכנאי"

"הגענו כבר לפרטי פרטים בתוכנית, כמו מיטות מקובעות לקיר שימנעו שחיקה וטרטור של המיטות הישנות, מערכות מים חסכוניות ומערכות מיזוג יעילות ואיכותיות", הוסיף. "רק בחודש שעבר שוב התקלקלו בשיא החום המזגנים ללוחמים בבא"ח גבעתי בזמן שהיו בבידוד בבסיס, והמג"ד היה צריך לרדוף אחרי טכנאי שיגיע לתקן אותם. אפילו על יעילות הזמן חשבנו, עם מערכות שטיפת כלים למטבח שיחסכו תורנים ואמצעי תצפית מתקדמים מבוססי אלגוריתם, שיאפשרו ללוחמים להשקיע את זמנם באימונים ולא בשבועות שלמים של שמירת הבסיס".

בצה"ל אומרים כי הם מכירים טוב מאוד את מצבם של הבא"חים והם מודעים למחיר הנלווה לביטולה של התכנית. "בשני הבא"חים של גבעתי והנח"ל יש מצב תשתיתי לא טוב, בנח"ל הוא בינוני ובבסיס של גבעתי פחות טוב. רצינו לייצר אחידות בין הבא"חים של החי"ר וליישר קו עם הבא"חים של גולני וצנחנים. בא"ח כפיר שבבקעת הירדן נעדר מהתוכנית הזו, כי מבחינה חוקית לא ניתן לערב את כספי הסיוע בפרויקטים שביהודה ושומרון".

הגורם הצבאי הבהיר כי מי שדחף לתכנית לשיפור הבסיסים הוא הרמטכ"ל כוכבי בעצמו, אך לאחר בדיקה נוספת הוא החליט להפנות את הכסף הזה למקומות אחרים, נכונים יותר לפי שיקול דעתו. "הוא עשה הערכת מצב להיקף התקציבי הקיים, וכנאה דורש ונאה מקיים, גם מול הצבא, הוא החליט שבכסף הזה צריך לקנות חימושים לחיל האוויר ולחזק את ההגנה האווירית ברכיבים שחסרים", אמר הגורם. "ההחלטה הזו התקבלה מול הערכת מצב סדורה, הסתברות למלחמה ותוך גישת הרמטכ"ל של 'תותחים לפני גרביים'".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במסגרת החלטות תר"ש 'תנופה', והסטת משאבים בתוך צה"ל, שונה סדר העדיפויות והוחלט לעצור את הקמת הבסיסים החדשים לחטיבות גבעתי ונח"ל כדי להסיט את התקציב שיועד עבורם לרכש אמצעי לחימה. נדגיש כי בהמשך תמומש התוכנית בדמות שדרוג מבנים קיימים ומעבר של מבנים ארעיים למבנים חדשים. השדרוג החל בבסיסים המצוינים, וימשיך לאורך תר"ש 'תנופה'".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן