הטובות לגולני: צה"ל יקים צוות שיבחן כשירות חיילות ליחידות מובחרות

צוות בראשות אלוף, יבחן את פתיחת כלל תפקידי הלחימה בצה"ל לשירות נשים. ההודעה מגיעה בעקבות עתירה לבג"ץ של מועמדות לשירות ביטחון שדרשו לאפשר להן להתגייס לשירות ביחידות מובחרות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/08/20 13:01 כג באב התשפ

הטובות לגולני: צה"ל יקים צוות שיבחן כשירות חיילות ליחידות מובחרות
יהיו לוחמות בסיירת מטכ"ל? אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

צה"ל יקים צוות בראשות אלוף לבחינת שירות נשים ביחידות מובחרות. כך מתברר היום (ה') בתשובת הצבא לעתירה שהגישו לבג"ץ מועמדות לשירות ביטחון, שדרשו לאפשר להן גיוס לסיירות ויחידות חי"ר.

הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע היום לבית המשפט העליון כי הוא מקים צוות בראשותו של מפקד זרוע היבשה, האלוף יואל סטריק, שיבחן את פתיחת כלל תפקידי הלוחמה בצבא לנשים. בצוות יהיו תא"ל אליעזר טולדנו, קצין רפואה ראשי וקצינות נוספות שטרם נחשף שמן. בתשובתו לבג"ץ, הדגיש כוכבי כי ההחלטות שהתקבלו עד כה היו על בסיס אפקטיביות מבצעית ומיצוי מיטבי ואף הדגיש כי 87 אחוזים מסך התפקידים בצה"ל כבר פתוחים עבור נשים.

בעתירה לבג"ץ שהוגשה בחודש מאי האחרון, ביקשו ארבע מועמדות לשירות כי הן רוצות להתגייס לשירות קרבי לחטיבות חי"ר כמו גולני וצנחנים ויחידות מובחרות כמו סיירת מטכ"ל ושייטת. העתירה התייחסה למקומות בהן לא התבצע פיילוט של הצבא כמו בחיל שיריון ולא התקבלה לדיון בבג"ץ ולא נדחתה על הסף.

בעקבות ההכרזה של כוכבי, יבקשו בפרקליטות הצבאית לדחות את העתירה ולאפשר לצה"ל לבחון את הנושא. הצוות אמור להגיש את המלצותיו לרמטכ"ל תוך שנה.

שר הביטחון הנוכחי והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ התבטא בעבר בנוגע לשירות קרבי של נשים ואמר: בעיניי יש שלושה פרמטרים לשירות נשים בצה"ל. ההיבט הראשון – האם אפשר לעמוד במשימה המבצעית? ההיבט השני, האם אפשר לעבוד בסביבה המבצעית שבתוכה אתה פועל? ושלישית, האם זה יכול להיות בהיקפים הנדרשים? אני לא חושב שיכולות להיות פלוגות לוחמות של נשים בגולני. אין בעיה שאישה תהיה טייסת קרב".

ח"כ מתן כהנא בתגובה להחלטה: "תפקידו היחיד של צה"ל הוא לנצח את האויב ולספק הגנה לאזרחי ישראל. כל החלטה לגבי הקריטריונים לגיוס חייבת להיות אך ורק מקצועית. כאלוף משנה, שפיקד על טייסות אני סבור כי בכל יחידה בה הכח הפיזי אינו פרמטר מרכזי (כגון טיס), שירות נשים הוא מבורך, אך ביחידות שדה מבצעיות אשר השירות בהן מחייב מאמץ פיזי משמעותי, שילוב נשים אינו נכון".

תגובת תורת לחימה: "צה"ל מודיע במלוא האחריות והרצינות כי הסיכוי להצלחת הדרישה ההזויה של ארגוני הפמיניזם הרדיקלי עומד על 1% בלבד. לא יימצא אף ארגון עסקי או ניהולי שיקדם פרויקט עם אחוזי הצלחה כאלו, בעוד המחיר הכלכלי, הבריאותי, החברתי והביטחוני - גבוה מאד. צה"ל שפך כבר מליונים על ניסויים למיניהם בגלל לחצים ואג'נדות - שנכשלו בזה אחר זה. הסיטואציה בה צה"ל נמצא כעת, על פי דברי הצבא, מעידה כאלף עדים כמה כפיה רדיקלית ומשפטית מצמידה אקדח לרקה של מערכת הביטחון, המתמודדת מול איומים מחוץ ובתוך גבולות הארץ, ומול מגיפת הקורונה. אנו מחזקים את הרמטכ"ל אביב כוכבי גם אל מול מערכה זו ומקווים כי לא ישבר כפי שקרה לקודמו".