ריבונות בעד שלום? "‏טרגי שנתניהו לא אזר את האומץ להחיל ריבונות"

בישראל נרעשים בעקבות הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות, כאשר העמדות חלוקות האם מדובר בבשורה שכולה ברכה, או שמדובר בפגיעה קשה בהחלת הריבונות: "לא יעלה על הדעת שאנחנו נידרש "לשלם" בעד נרמול היחסים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/08/20 18:48 כג באב התשפ

ריבונות בעד שלום? "‏טרגי שנתניהו לא אזר את האומץ להחיל ריבונות"
נחסם הסיכוי להחלת הריבונות?, צילום: יח"צ

הסכם השלום עם איחוד האמירויות:  בזמן שעזב ראש הממשלה בנימין נתניהו את הדיון וחזר מעט מאוחר יותר צייץ נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בחשבון הטוויטר שלו: "פריצת דרך אדירה היום! הסכם שלום היסטורי בין שני ידידינו הגדולים, ישראל ואיחוד האמירויות!".  נתניהו השיב: "יום היסטורי", וצפוי לקיים מסיבת עיתונאים ולמסור הצהרה מדינית חשובה בשעה 20:00. ההודעה על הסכם נרמול היחסים הולידו תגובות רבות, ביניהם דאגה האם ההסכם יעלה במחיר של ביטול החלת הריבונות ברחבי הארץ.

הסכם שלום היסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות

בכיר בליכוד בא להרגיע את הרוחות וכתב: "השמאל הישראלי והעולמי תמיד אמרו שאי אפשר להביא שלום עם מדינות ערב בלי שלום עם הפלסטינים. שאין שום דרך אחרת חוץ מנסיגה לקוי 67, פינוי ההתנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמה מדינה פלסטינית. פעם ראשונה בהיסטוריה שראש הממשלה נתניהו שבר את הפרדיגמה של 'שטחים תמורת שלום' והביא 'שלום תמורת שלום'".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס להסכם בין מדינת ישראל ואיחוד האמירויות, ואמר: "ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות הוא אבן דרך חשובה ואסטרטגית לקראת תהליכים חדשים באזורנו. אני מלא תקווה שצעד זה יוביל גם לחיזוק האמון הנדרש בינינו לבין עמי האזור על מנת להגיע אל הסכמה רחבה ויציבה בין כולנו. אני מברך את נשיא ארה״ב, את ראש ממשלת ישראל ואת יורש העצר שייח' מוחמד בן זייד על ההישג החשוב והמרשים ומזמין את יורש העצר לבקר בירושלים. אהלן וסהלן".

"מברך על ההסכם"

מי שברך ראשון הוא שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ: "אני מברך על ההסכם החשוב והמשמעותי ומודה בראש ובראשונה, לנשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו ושייח' מוחמד בן זייד. ההסכם מבטא את הברית בין מדינות האזור המעוניינות בשגשוג ויציבות האזורית, ומדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה. אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור. אני קורא למדינות ערביות נוספות לקדם את היחסים עם ישראל בהסכמי שלום נוספים.

בין התומכים במהלך נמצא שר התקשורת ויו״ר דרך ארץ יועז הנדל שכתב בטוויטר: "מברך על ההסכם עם איחוד האמירויות. לא מוותר על ההתיישבות והגבול המזרחי שלנו". אליו הצטרף שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "ההסכם ההיסטורי בין ישראל והאמירויות פותח עידן חדש של מימוש הזדמנויות חשובות והתמודדות מול סכנות משותפות באזורנו. למרבה השמחה, מה שהחל כמהלך מסוכן שעלול היה להצית תבערה ולדחוף את ישראל לתהום, מסתיים כהסכם שלום חשוב ומעורר תקווה שיוסיף לבטחון, ליציבות ולשגשוג שלנו ושל שכנינו".

גם מהשמאל ברכו על ההחלטה ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "מברך את מדינת ישראל ואת ראש הממשלה נתניהו על צעד חשוב בדרך לנרמול היחסים עם איחוד האמירויות. זאת ההוכחה הטובה ביותר שהדרך המדינית הנכונה היא להגיע להסכמים במשא ומתן מדיני, ולא על ידי נקיטת צעדי סיפוח חד צדדיים שהיו פוגעים בבטחונה של ישראל. מודה גם לנשיא טראמפ על ההתגייסות למהלך".

יו״ר מרצ ח״כ ניצן הורוביץ אמר כי "הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות בתמורה לביטול כוונות הסיפוח, מוכיח בדיוק נמרץ את מה שמרצ מדגישה: הדרך לנורמליזציה עם העולם הערבי תבוא רק כאשר ייפסקו אשליות הסיפוח המסוכנות של הימין, ונשוב למו״מ מדיני על פתרון שתי המדינות".

"הקרבה של אינטרס חיוני"

מנגד צצו קריאות הסתייגות סביב המחיר שישראל תצטרך לשלם. יו״ר ימינה נפתלי בנט בטוויטר: "אני מברך על ההסכם שיתן חותמת רשמית ליחסים הטובים הקיימים עם איחוד האמירויות, ומודה לנשיא טראמפ על פעולתו העקבית למען מדינת ישראל. ‏אני מברך הערב את השיח׳ מחמד בן זאיד על המנהיגות. לישראל יש הרבה לתרום לאזור וטוב שהיחסים בין המדינות כבר אינם בני ערובה של הסרבנות הפלסטינית. עם זאת, מצער שנתניהו החמיץ הזדמנות של פעם במאה שנה להחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן, מעלה אדומים, בית אל ושאר ההתיישבות הישראלית. ‏טרגי שנתניהו לא אחז את הרגע, ולא אזר את האומץ להחיל ריבונות אפילו על סנטימטר של ארץ ישראל, אך הריבונות על שטחי מולדתנו עוד בוא תבוא, ממקום אחר".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: "כבר מזמן אמרתי שנושא החלת הריבונות הוא תעלול בחירות בלבד. אני מצפה שאכן נראה תרגום מעשי להסדר השלום עם האימרויות כמו פתיחת שגרירויות בארץ ובאבו דאבי, וקו טיסות ישיר בין המדינות. לטובת אזרחי מדינת ישראל אני מקווה שלא מדובר בעוד תעלול בחירות מבית היוצר של נתניהו ושההתקדמות ביחסים עם איחוד האימרויות היא לא תחליף להעברת תקציב, טיפול בקורונה ובמשבר הכלכלי".

ח"כ בצלאל סמוטריץ על ההכרזה: "‏נרמול היחסים עם איחוד האמירויות הוא צעד חשוב, אבל הוא אינטרס שלהם מול אירןא כאויב משותף לא פחות משהוא אינטרס שלנו ולכן לא יעלה על הדעת שאנחנו נידרש "לשלם" בתמורתו בהקרבה של אינטרס חיוני כמו החלת הריבונות ביהודה ושומרון והורדת איום הקמת מדינת הטרור הפלשתינית מסדר היום".

מתנגד נוסף הוא ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן על ההסכם עם איחוד האמירויות ברשת ב': "אם נתניהו מכר את הריבונות תמורת פיסת נייר עם מדינה רחוקה שמעולם לא איימה על ישראל זה אומר שהוא ביצע הונאה של ציבור שלם - הוא עלול לכרות את הענף של המשך השלטון שלו".

יו''ר מועצת יש''ע דויד אלחייני: "ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח פעם אחר פעם את החלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. גם לנו בפגישות פנים אל פנים. הוא הבטיח לנו שהוא עומל על כך. זהו הנושא המדיני המרכזי עליו הוא רץ לבחירות. הוא הוליך אותנו שולל. הוא הוליך שולל חצי מליון תושבי האזור ועוד מאות אלפי מצביעים. אדוני ראש הממשלה, בגדת באמון שלי ושל תושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן בך, ומכרת לנו לוקשים במשך שנה. אל תצפה מאיתנו לשתוק. אל תספר לנו שבעוד כמה חודשים תהייה ריבונות. כי האמון בך פג".

תנועת הריבונות:"ראש הממשלה פונה לשמאל, אולי בשל מצוקותיו המשפטיות. תחת הנהגתו הופכת ארץ ישראל למטבע עובר לסוחר. נתניהו מוכיח שוב שאינו מנהיג מחנה הימין ונראה כי אין מנוס אלא להחליפו במנהיג לאומי בעל עמוד שדרה אידאולוגי הרואה את שליחותו ההיסטורית בהחלת ריבונות ושמירה על ארץ ישראל ועל ייעודה ההיסטורי".

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן