עובדי המעבדות: נשבש את מערך הבדיקות החל משבוע הבא

בשל כמות הבדיקות היומיות שגדלה באופן משמעותי, וכח האדם שנותר מצומצם כשהיה,עובדי המעבדות מאיימים לפתוח בשביתה של מערך הבדיקות: "החלטנו להתייצב ולומר - עד כאן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/20 17:17 טז באב התשפ

עובדי המעבדות: נשבש את מערך הבדיקות החל משבוע הבא
עובדי המעבדות קורסים. אילוסטרציה, צילום: Yossi Aloni/Flash90

עובדי המעבדות מתכוונים לקיים "אספות הסברה" במהלך העבודה במעבדות במחאה על תנאי העסקתם, במטרה לגרום לשיבושים במהלך הבדיקות החל מיום שלישי הקרוב. כך פורסם ב"ישראל היום".

הסתדרות עובדי המעבדות הפיצה מכתב לעובדים בו נכתב כי, "לא נשתוק עוד, החורף מעבר לפינה. הקושי שהיה קיים עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה הוכפל. לא נוכל לעמוד גם במחויבות שלנו לבדיקות השגרה וגם לתת מענה לבדיקות הקורונה. החלטנו להתייצב ולומר עד כאן... החל מיום שלישי נתחיל בגל מחאה ברחבי הארץ".

עובדי המעבדות מוחים כבר מתחילת השנה על תנאי העסקתם, ובתקופה האחרונה בה כמו תהבידוק תביום הגיעה כבר ל-30 אלף בדיקות, הם קורסים תחת העומס. לדבריהם חסרים תקנים חדשים, תנאי העבודה הנחוצים למשבר בסדר גודל כזה לא תואמים את השטח ועוד. "כל המעבדות במשבר ואין כל סיכוי לעמוד בכמויות שהוגדרו. הפעם זה לא בגלל ריאגנטים או מכשירים, אלא משום שאין לנו מספיק כוח אדם למשימה הזאת", מחדד ד"ר ג'ורג' פרחגרוד, מנהל המעבדות של קופת חולים מאוחדת. 

עובדת מעבדה בכללית מספרת כי היקף הביקות היומיות גדל פי שלושה ובלתי אפשרי לעמוד בקצב הבדיקות הזה: "פענוח הבדיקה אמור לקחת ארבע שעות ואנשים מקבלים תשובה אחרי שלושה ימים. באפריל נתנו לנו תוספת שעות וכוח אדם בגלל שהיה מצב חירום עבדנו שעות נוספות. אבל זה משהו שאי אפשר לעשות באופן קבוע לאורך זמן. מפילים עלינו כמות מטורפת של בדיקות, בלי מכשור מתאים, בלי כוח אדם בלי תגמול ראוי. אנחנו נקרעים וקורסים, וזו הרגשה נוראית".

אסתר אדמון, יושבת ראש הסתדרות עובדי המעבדות מסבירה את המצב בניסיון אחרון לפני שיבוש העבודות במעבדות: "הפוליטיקאים ואנשי משרד הבריאות יכולים להמשיך לפזר הבטחות, אבל אין לנו את כוח האדם לטפל במבול בדיקות הקורונה. מאז קום המדינה לא ראינו מחדל מתמשך כזה והיעדר קשר למציאות. הפקרת המעבדות, המחשבה שאנחנו עבדים, שמסוגלים לעמוד בכל משימה, בלי סיוע ובלי גב - היא איבוד שליטה טוטאלי של מערכת הבריאות. אנחנו מזמינים את רה"מ ואת שר הבריאות להתייצב סוף־סוף במעבדה רפואית ולהבין מה משמעות ההחלטות שלהם לבריאותם של אזרחי ישראל".

השבוע פורסם מכרז להקמת שתי מעבדות קורונה חדשות, אחת בדרום והשנייה בצפון, כל זאת במטרה להגיע ל-60 אלף בדיקות ביום. אך לא ברור האם גם מהלך זה יקל את העומס מעל המעבדות הקיימות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן