הרבנית פיינטוך על מבחני רבנות לנשים: "מדובר בשינוי חברתי ולא הלכתי"

בראיון לכיפה מביעה הרבנית את דעתה על האפשרות לתת לנשים להיבחן לרבנות: "אין איסור הלכתי, לנשים לדעת הלכה ולעסוק בהלכה. השינויים קורים כבר בשטח". ועל תשובת הרבנות אמרה: "לצערי הרבנות היא לא של כולם היא רבנות של סקטור"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 30/06/20 15:38 ח בתמוז התשפ

הרבנית פיינטוך על מבחני רבנות לנשים: "מדובר בשינוי חברתי ולא הלכתי"
הרבנית כרמית פיינטוך, צילום: באדיבות המצולמת

אמש (ב') הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי המדינה תפעל להקמת מערך בחינות תורניות חלופי שיהיה פתוח באופן שווה לנשים. ההחלטה עמדה לרוח העותרים  מארגון עתים על אפליה שנגרמת לנשות הלכה, וברכו החלטת מנדלבליט: "תשובת המדינה נותנת פתח לשינוי". אלא שהיום הרבנות הוציאה את תגובתה ומסרה כי: "הרבנות הראשית לישראל איננה מוסד להשכלה גבוהה ותפקידה הוא להכשיר רבנים בישראל, נשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א הנחה את גורמי המקצוע ברבנות הראשית להתנגד מכל וכל להכשרת נשים לרבנות".

לראשונה: נשים יוכלו להיבחן בבחינות הרבנות הראשית
הרבנות הראשית דוחה את האפשרות לקיום בחינות רבנות לנשים 

הרבנית כרמית פיינטוך, רבנית קהילה בירושלים ור"מית בבית המדרש לנשים במגדל עוז, אמרה לכיפה את דעתה על החלטת היועץ המשפטי לממשלה: "אני אחלק את דבריי לשניים: האחד - האם נשים יכולות לעסוק בהלכה? האם הנשים שתגשנה לבחינות הן רציניות בנושא? אז התשובה היא כן. כלומר יש כאן חבורה של נשים שיכולות לעמוד במבחני הרבנות, בטח בפרמטר של הידע, אותו הרבנות בוחנת ולא האם באמת את היכולת של לעמוד בראשות קהילה ואף יותר".

"דבר שני - מדובר בשינוי חברתי ולא בשינוי הלכתי" קובעת הרבנית פיינטוך. "אין איסור הלכתי, וכבר דנו בזה גדולים ממני, לנשים לדעת הלכה ולעסוק בהלכה. השינויים קורים כבר בשטח, יש כבר רבנים שמוכנים לבחון נשים בבחינות אקוויוולנטיות כבר כמה שנים. זה התחיל בנושאי נשים כמו טהרת המשפחה, אך זה הולך וגדל". לפי הרבנית העתירה היא רק גושפנקה ממלכתית למה שכבר קורה בשטח "לרבנות יש כוח בממלכתיות שלה התהליך קורה, אז כדאי שהרבנות תהיה ממלכתית יותר היא צריכה לאמץ את השינוי"

לדעת הרבנית ההתערבות של מערכת המשפט בנושא היא מצערת, אבל לא מצערת בגלל שמערכת המשפט מתערבת אלא בגלל שהרבנות מסרבת לשתף פעולה עם המציאות. "אני מאמינה שנשים יכולות לשמש בתפקידים כאלו ואף כרבניות עיר ויותר אך התהליך הוא עוד ארוך מאוד". הרבנית מסכימה עם דברי הרבנות כי לימודי רבנות הם לא הם עניין של השכלה, רבנות היא גם תפקיד שכולל גם אורח חיים על פי ההלכה ויכולת הנהגה "אבל מבחני הרבנות בסוף בוחנות רק ידענות".

"אני גם מקבלת את עמדת הרב יוסף ואני לא חושבת שכולם צריכים לחשוב כמוני" אומרת הרבנית פיינטוך. "הציפייה שלי שההנהגה צריכה להיות של כולם. זה בסדר שהרב יוסף לא יכניס רבנית לעמוד בראש קהילה אצלו בבית. אני רק מצפה ממנו כמנהיג הרבנות כולה שיתייחס גם לצרכים שלי ולצרכים של הקהילות שלנו. לצערי הרבנות היא לא של כולם היא רבנות של סקטור".